Hejsa Når I har problemer med jeres webshops, it-platforme, servere og andre ting og ikke har nogen faste it-folk tilkoblet, hvor finder I så hjælp til at få det løst?
|
IT problemer - hvad gør I?
- 1
Så ringer man til sin fast-løst tilknyttede freelancer, det kunne f.eks. være en som mig, og når man bruger den samme hver gang kender han dine behov og dine systemer, så kan han træde hurtigt til :) |
Som Mikkel skriver, så hyrer man een til at ordne det for sig, og helst den samme hver gang, da der så med tiden kan ydes en bedre service, og opgaverne kan løses på kortere tid. Systemkendskab er alfa-omega! Desuden skal du sikre dig at din opsætning bliver dokumenteret INDEN det går galt. Det vil på sigt gøre det langt nemmere at få tingene til at spille - især hvis der er flere systemer der er afhængige af hinanden. Iøvrigt kan det være en god idé at kontakte een inden det går galt, så du ved at kemien er i orden - og du kan sikre dig at han har de kompetancer inden for de specifikke behov du måtte have (er det linux eller windowsservere, kører du ASP eller PHP eller noget helt tredie, kører du Oracle,SQL-server MySQL - konfiguration af disse osv. osv., hvordan er dine backup procedurer, har du specielle router/firewall/VPN opsætninger, passwords og userid's til servere, databaser, routere - og listen fortsætter i det uendelige. Disse ting bør være dokumenteret allerede nu - hvis ikke, så se at få det gjort for din egen skyld. mvh Jan
|
Hej, Som Jan skriver, så er det typisk folk som jeg, der kontaktes (telefon, email osv.); som regel starter jeg med at dokumentere en kundes systemer, opsætning osv., og beskriver lidt om forretningen. Det udmunder i en dokumentationsrapport, som virksomheden så har. Om det så er mig, de efterfølgende tager fat i, eller en anden, er for forretningen mindre væsentligt. Men de har dokumentation, der fortæller hvad de benytter, hvordan og hvad man skal være specielt opmærksom på. Dog er det selvfølgelig lettere og bedre, hvis det er en bestemt kontaktperson man har, da der så ikke skal bruges tid på at sætte sig ind i dokumentation først. Kemien er som sagt også vigtig - hvis man ikke kan få det til at fungere mentalt imellem kunde og konsulent, så er der nok andre på markedet at tage af. Men - tag kontakt til en, der lyder fornuftig (enten gennem Amino eller andet netværk), og få en til at gennemgå det med dig, og helst inden det går galt. Det vil du få det bedste resultat ud af!
|
Jeg laver ALT selv og når der er gode opgaver tager jeg ind i mellem en 'ud af huset oplevelse'. Jeg har en ven i Århus der laver en del af den slags. |
Det er også en mulighed at outsource sin IT drift til en ekstern leverandør. Så det kommer i høj grad an på hvor vigtigt det er for jeres virksomhed drift, at "IT'en" virker. Med venlig hilsen |
Vi bruger MAC på kontoret her er der langt imellem problemerne. Vi/Pixelhuset er et webbureau så vi ordner selv problemer med webshops. Men er det en webserver som der er noget galt med, så har vi outsources alt dette til de stede vi har servere. Er det netværks problemer, så gider ikke rode med det selv, men kontakter lokal IT guru. |