Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Butiksleje - Kan overtagelse af forbedringer føres som aktiv på balancen??

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Apr 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære medaminoer,

Jeg arbejder for tiden meget på at få startet mit selskab og åbnet en butik med salg af orkideer til "normale mennesker" og andre orkidenørder som mig selv. Jeg har endelig fundet et super fedt lokale, og arbejder med ejeren på at få en kontrakt på plads. Ejeren er en andelsboligforening, og de har som det vist er kotume i forbindelse med køb og salg af andelslejligheder ladet værdien af nogle forbedringer gå i arv til kommende lejere. Det drejer sig om nogle markiser, gulv, gitre, konstruktiuon af vægge,  tømrer og elektrikker arbejder. Værdien af disse forbedringer er blevet nedskrevet over årene og udgør nu et beløb jeg skal betale for dem.

Det skal siges at lejen ikke er steget mere end det fastlagte (vel et estimeret NPI) 3% p.a. siden.

Mit spørgsmål er så: Kan jeg føre disse forbedringer som et aktiv i min balance når jeg starter min virksomhed og "køber" disse forbedringer? Eller ville de i såfald skulle værdiansættes af en revisor eller lign? De er så vidt jeg kan se blevet nedskrevet i værdi i følge en lidt ad hoc agtig vurdering af hvor lang tid de kan "holde" og ikke jvf. nogen regnskabspraxis...

I tilfælde af at jeg kan anse dem for en investering og derved et aktiv, er det så kun de fysiske ting der er at se - altså markise, gitre, gulv mv. jeg kan føre på? Eller kan jeg også påføre omkostningen til tømrer og elektrikker som blev afholdt i sin tid??

Giv meget gerne jeres vurdering af hele konceptet med denne overtagelse af forbedringer hvis i vil, eller hvis det er noget i har hørt om før.

Jeg håber det gav mening :D

/Christian

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ville ikke satse på at kunne bogføre dem som et aktiv.

Du ejer det jo ikke kan næppe tage det med dig videre hvis det er?

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

Jeg ville ikke satse på at kunne bogføre dem som et aktiv.

Du ejer det jo ikke kan næppe tage det med dig videre hvis det er?

Nej, det kan man selvfølgelig ikke da det ikke er praktisk muligt, men som jeg forstår det kan han sælge forbedringerne videre incl ny tilgang og akk. afkskrivninger af forbedringer når han skal afstå butikken en dag.

Det virker nu meget logisk for mig at aktivere det !

Tilmeldt 10. Apr 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige nøjagtigt! Altså det vil sige fratrukket de akk. afskrivninger :)

Men jeg sad netop også og tænkte på det med ejerskab... Den er lidt kriglet for en ikke cand.merc.aud som mig :D

/Christian

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)