Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fakturering af bus-udgifter

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas Stahlberg:
Det er i såfald en overtrædelse af ML§27, stk.2, nr.2 .............

Hmm

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er så enig med Anne og Peter, idet det er momslovens § 27 stk. nr. 3 der er gældende i dette tilfælde.

Se det fremhævede og kursiverede afsnit fra momsvejledningen.

Citat fra Momsvejledningen:

"G.1.3.2 Udlæg § 27, stk. 3, nr. 3

Version: Momsvejledningen 2010-1 (Gældende fra den 19. januar 2010)

  Yderligere oplysninger - klik her.

  Vis oversigt med domme, kendelser og afgørelser, som SKAT har valgt ikke at indarbejde i vejledningens tekst. Vi gør opmærksom på, at materialet i denne oversigt ikke nødvendigvis er udtryk for gældende ret.

I henhold til momslovens § 27, stk. 3, nr. 3, kan beløb, som en sælger modtager fra køber som godtgørelse af omkostninger, som sælger har afholdt i købers navn og for dennes regning, holdes uden for momsgrundlaget. Betingelserne er, at sælger opfører de omhandlede beløb på en udlægskonto, og at han kan gøre rede for de enkelte udlægsbeløb. Kan et beløb holdes uden for momsgrundlaget som udlæg, har den sælger, der foretager udlægget, følgelig ikke fradrag for den købsmoms, der vedrører udlægget.

Der er i TfS 1999, 173, truffet afgørelse om, at udlægsreglerne ikke kan anvendes på et hotels afholdelse af udgifter til musik i forbindelse med afholdelse af weekendarrangementer, idet udgifterne til musik ikke kan anses for afholdt i den enkelte kundes navn og for dennes regning.

Eventuelle rabatter skal endvidere tilkomme den egentlige køber, og den, der foretager udlægget, må ikke beregne avance heraf. Typiske eksempler på ydelser, der kan afregnes efter udlægsreglerne, hvis betingelserne er opfyldt, er

  • en række ydelser eller afgifter, der erhverves fra eller betales til offentlige myndigheder, og som har tilknytning til sælgers egentlige leverance uden at indgå i leverancen. Det kan f.eks. dreje sig om betaling af stempelafgifter, lossepladsafgifter, afgifter for patenter og varemærker, synsgebyr og registreringsafgifter mv.
  • transportvirksomheders betaling for andre virksomheders ydelser, f.eks. for af- og pålæsning i forbindelse med transporten, og speditørers udlæg for importmoms for varemodtager, se TSS.1319/91.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det interessante her er, at en stringent fortolkning af ordlyden i § 27, stk. 3 giver Andreas ret, for det er ikke bare et krav, at udlæg skal afholdes for den endelige aftagers regning - men også i hans navn herunder også at bestemmelsen kun har til formål at undtage elementer fra momsberegningen, som køber lige så vel selv kunne have haft afholdt, ikke kun i teorien men også i praksis.

Overfor det står, at alle andre har ret i, at det ikke er sådan området administreres i praksis. Her er der en vidtstrakt mulighed for at inddrage udgifter under udlægsreglerne også selvom de i første omgang ikke er afholdt i den endelige aftagers navn og selvom det rent faktisk ikke ville være muligt for køber selv at afholde udgifterne.

Fælles er, at der skal være tale om udgifter, der afholdes overfor tredjemand enten i dennes egenskab af selvstændig erhvervsdrivende eller offentlig myndighed og at leverancen godt kunne være foretaget uden, at udlægget var blevet afholdt.

Jeg mener faktisk reglerne er noget gammelt bras - og har været det længe. Enten er praksis for bred eller også er juraen for rigid. Problemet, når der ikke er sammenhæng med det der står i loven, og den måde reglen forvaltes på er, at der åbnes op for muligheder for forvirring.

Det svarer faktisk til, at Folketinget vedtager at momssatsen er 25% men at man i praksis accepterer, der kun afregnes 24,95 %.

Der jeg vil hen er, at jeg faktisk mener SKAT vil have nogle rigtigt gode argumenter på hånden for at stramme praksis - men ikke vil have hjemmel til at gøre det med tilbagevirkende kraft.

Min personlige konklusion er, at Andreas faktisk har ret - men at jeg meget gerne ville tage en sag, for jeg er 99,999 % sikkker på, at den kan køres hjem på princippet om berettiget forventning.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

Kan godt følge dig langt hen ad vejen, men forvirring bliver der, når Andrea henviser til Momslovens § 27 stk. 2 nr. 2 og du tager udgangspunkt i Momslovens § 27 stk. 3 nr. 3.

Så hvis du kunne uddybe denne lidt mere, så vi alle kan følge med Big Smile

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det er sådant set bare syntaksen. Udgangspunktet er, at "alt" skal medregnes, hvilket 27, 1 og især 27, 2 definerer.

Så er der en undtagelse i 27,3 hvor udlægsreglerne så findes i 27,3,3, hvorefter nogle udgifter kan "tages ud af afgiftsgrundlaget"

Så det det hele handler om er, at busbilletterne utvivlsomt hører under § 27, stk. 2, nr. 2. Men at de kan behandles efter udlægsreglerne i § 27, stk. 3, nr. 3.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:

Det er sådant set bare syntaksen. Udgangspunktet er, at "alt" skal medregnes, hvilket 27, 1 og især 27, 2 definerer.

Så er der en undtagelse i 27,3 hvor udlægsreglerne så findes i 27,3,3, hvorefter nogle udgifter kan "tages ud af afgiftsgrundlaget"

Så det det hele handler om er, at busbilletterne utvivlsomt hører under § 27, stk. 2, nr. 2. Men at de kan behandles efter udlægsreglerne i § 27, stk. 3, nr. 3.

Vh
Lars

Hej Lars

Det var lige det, jeg efterspurgte Yes

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 19. May 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Samme her! Mange tak for svaret! Det kastede lys over landet :-)

Mvh

Johannes

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 2 ud af 2 (18 indlæg)