Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salgsmoms, Købsmoms - en jungle - Nogen der kan give et svar?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Sønderborg
Tilmeldt 18. May 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer..

Nu er jeg kommet skridtet videre, har fået sendt en startblanket ind - så skulle gerne snart modtage CVR nummeret..

Men nu da jeg skal til at kigge på de varer jeg kan få, hvordan og hvorledes hænger det hele sammen med købs moms og salgs moms

1. Hvornår kan jeg trække momsen fra?

2. Hvordan hænger det sammen, og hvorfor trækker man momsen fra i første omgang?

3. Hvis jeg nu køber en vare ved en leverandør for 1000kr og jeg nu vil sælge den, jeg har den til salg til 1500kr - hvordan regner man det - hvis vi siger begge priser er med moms?

4. Når jeg betaler leverandør bliver momsen så trukket på min betaling, eller betaler jeg bare eksklusiv moms?

 Håber der nogen der kan hjælpe det er en lidt stor verden det her 

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Sønderborg
Tilmeldt 18. May 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja der er forskellige emne der angår moms, men intet konkret med det som jeg egentlig søger - men ja så vil jeg da bare google endnu engang, uden desideret at finde noget konkret svar..

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå, jeg prøver.

Du har som udgangspunkt en måned og 10 dage efter udgangen af et kvartal til at indberette og indbetale din moms.

Hvis du køber en leverandør for 1.000kr incl moms kan du trække 200kr fra i dit momsregnskab. Hvis du sælger den for 1500kr incl moms skal du betale 300kr i moms. I de 300kr udgående moms modregner du de 200kr indgående moms og du skal da betale 100kr.

 

Når du betaler din leverandør betaler du ham incl moms.

 

Tag evt. ned til et af Anettes informationsmøder og se om du ikke kan danne dig et overblik der over hvordan tingene ganske groft hænger sammen.

 

Du behøver ikke forstå det hele - jeg vil anbefale at du koncentrerer dig om din virksomhed og får en med flair for det til at lave dine tal.

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus,

1. Så snart du er momsregistreret, kan du trække momsen fra alle dine udgifter der er moms på, hvilket er langt de fleste.

2. Du bogfører alle udgifter i dit bogføringsprogram inkl moms, og så vil momsen blive trukke tud af beløbet. (gange med 0.2 for at isolere momsen fra beløbet 1000kr inkl moms x 0.2 = 200kr, moms = 200kr.)

3. Du køber en vare til 1000kr inkl moms, der er så 200kr i købsmoms. Du har nu en vare du har betalt 800kr for eks moms. Du vil nu sælge den for 1500kr inkl moms. 1500kr inkl moms x 0.2 = 300kr. Dvs din indtægt er 1200kr. Du har altså tjent 400kr på varen. Husk altid at holde regnskabet og momsregnskabet adskilt. Moms er en omsætningsafgift på handel mellem virksomheder og private. Virksomheder betaler ikke moms. Dvs de får det tilbage som de har betalt.

4. Du betaler altid inkl moms, dvs du betaler leverendøren 1000kr. De 200kr som er moms, får du så igen fra skat, eller modsvarer i din salgsmoms.

Dit regnskabsprogram udregner momsen for dig så du ikke behvøver at tænke på det.

Et par generelle betragtninger om moms:

  • Alle køb du laver (på nær transport, frimærker, og få andre ting) er der moms på som du får igen fra skat.
  • Alle salg du laver skal du påføre en moms på 25% som du skal indkræve sammen med din vare. Denne moms skal du betale tilbage i skat.
  • Købs og salgsmoms skal modsvares, og differencen skal du betale eller have tilbage.
  • Har du mere købsmoms end salgsmoms, får du penge tilbage fra skat.
  • Har du mere salgsmoms end købsmoms skal du betale moms til skat.
Fra Valby
Tilmeldt 13. Aug 10
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Dvs. der er ikke moms på, når man lægger transporten oveni en faktura? Jeg skal nemlig lave en ordrebekræftelse på 10.000 for en uges grafisk arbejde plus transport på 140 kr. Dvs. der kun er moms på selve ydelsen 10.000 kr.?

De bedste hilsner fra

Birita á Heygum

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)