Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Eniro - Inkassosag , har jeg overhoved en sag?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Feb 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg skal prøve at gøre dette kort, men det kan være svært da det er en lidt kompliceret sag.

I maj 2008 indgik jeg en aftale med ENIRO om annosering på nettet. i løbet af sommeren blev webbanner udarbejdet af Eniro, men jeg var ikke tilfreds med den løsning din gav mig. Samtidig blev jeg tilbudt fastansættelse og lukkede derfor firmaet da det alligevel var på vej nedaf med ordre.

Jeg indledte derfor en email dialog med Eniro om at jeg ønskede at opsige min aftale da jeg ikke havde behov for annoceringen alligevel. I mellemtiden bedte jeg grafikeren om at indstille produktionen at webbanneret. Den dato hvorfra min annocering startede lå der derfor dels et webbanner jeg ikke havde godkendt og alle mine annonce oplysninger havde jeg ikke godkendt.

Fair skal være fair og der står i kontrakten at de indsætte oplysningene uden min godkendelse hvis jeg ikke godkender i rette tid.
Jeg skriver nu flere gange til Eniro for at få de oplysninger der ligger på nettet rettet til noget rigtigt, nemmelig at firmaet ikke længere eksistere, men uden held. Det er så her jeg for svar på at aftalen ikke kan ophæves.

Jeg skriver igen at jeg ønsker de ukorrekte oplysninger ændret og at annoceringen så skal gælde fra den dag hvor de rigtige oplysninger ligger på nettet. (jeg hvade en ven der gerne ville betale fen smule for raklamepaldsen) Men jeg høre aldrig noget. Jeg modtager ingen rykkere. I dec 2008 bliver jeg tilbudt at arbejde i 3 år i Vitnam med start d. 16 jan 2009. Derfor skriver jeg et brev (ikke anbefalet) at hvis jeg ikke høre uderligere fra dem inden min afrejse d. 16 jan vil jeg betragte sagen som afsluttet. Jeg høre intet... og så alligevel.

Jeg kom hjem igen i april 2009 (krisen udløste en del fyringer) febuar 2010 modtog jeg så en inkasso varsel. (sendt til min tidligere adresse)
Jeg skriver en mail at jeg betragter sagen som afslutet og at jeg gerne vil finde diverse mails samt papirer frem. Jeg skriver også at de må være lidt tolmodige da jeg pga lukning af forma og flytning ikke umidlbart havde adgang til hverken mails eller papirer. Jeg høre intet før jeg sidst i marts bliver ringet op af inkasso kontoret. Jeg fortæller at jeg har sendt en mail og samtalen slutter med det.

Her i Torsdags bliver jeg så forkyndt af en stævningsmand og fik en frisk på 14 dage til at komme med indsigelser. (de havde selv fundet min nye adresse)

Jeg vil gerne vide om jeg har en sag eller ej. Jeg mener at de ikke har overholdt deres aftale da jeg ikke har fået den vare jeg har bestilt.  Hvad KAN ejg gøre

Mvh

Thomas Nielsen

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan møde op i retten og forklare din side af sagen, eller du kan skynde dig at betale hvis du ikke mener at have en sag der er værd at tage op i retten.

For mig at se har du ikke nogen vej udenom at betale vurderet ud fra det forelagte, du har indgået en aftale som din leverandør så vil holde dig op på.

Forvent også at skulle betale nogle tusinde kroner i sagsomkostninger og retsafgift.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 26. Feb 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Det er lige præsis humlen i det her. Jeg syntes selv at jeg har en sag, men jeg ved det ikke. 

 

I går var der en der nævnte købeloven for mig, Jeg har jo aldrig fået et velfungerende produkt. Igen er jeg på glat is her og jeg har en idé om at annoncering ikke er omfattet af købeloven.

 

Mvh
Thomas 

 

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 08:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er med sikkerhed "Advokat vagt" (=starten er gratis) i dit område - skynd dig nu at få koblet en advokat på sagen - du løser det ikke ved at skrive i et forum -

Desværre må jeg også som udgangspunkt sige at du har en dårlig sag. Set fra mit synspunkt.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har haft en sag næsten magen til, og er blevet rådet af kyndige indenfor jura til at betale.

De havde retten på Deres side, men jeg besluttede mig for ikke at betale frivilligt, så jeg blev dømt, og har nu indgået en afdragsordning med advokatfirmaet efter jeg fik min dom.

 

De ville heller ikke ændre mine data, og det pissede mig af og derfor nægtede jeg at betale. Jeg indgik en aftale med dem januar 2009, og de startede kampagnen i marts 2009. I slutningen af januar 2009 blev jeg smidt ud af mit lejemål fordi udlejer havde "glemt at betale husleje" - jeg flyttede fra Taastrup til Amager, men de ville ikke ændre mit område.

 

Sikke en moral.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Generelt set, er det sådan rent juridisk at din aftale med Eniro omkring annonceringen er èn ting, selve annoncen og dens værdi for dig en anden.

Som udgangspunkt er det uvedkommende for Eniro at du stopper din virksomhed og ikke kan få udbytte af annoncen.

I den aftale du har indgået er der betingelser for en opsigelse, og her er det også Eniro uvedkommende om du flytter til Vietnam, og derfor sender dem et brev. Opsigelsen skal foregå på de betingelser du har accepteret.

At inkassobureauet ikke foretager sig videre, er i overenstemmelse med de regler der gælder. Man kan ikke foretage inkasso hvis kravet bestrides. Det er således ikke en stillingtagen til om du har ret, eller ej.

Du har nu modtaget en stævning, og vil så skulle komme med din indsigelse/forklaring. Dommeren vil formodentligt komme med en tilkendegivelse af udfaldet, og man kan så beslutte at indgå forlig, hvorfor sagen ikke optages til dom. Ønsker man at få en dom, (som evt. kan ankes) vil der blive afsagt dom, og taberen vil blive dømt til at betale sagsomkostningerne.

Så nu må du læse Eniros betingelser, og sammenholde dem med om du har opsagt på rette måde, og om de fejl/mangler du mener der har været, iflg. betingelserne kan berettige at du ikke skal betale. Det ville du skulle under alle omstændigheder, medmindre du vil lade en advokat gøre arbejdet. Du kan nemlig godt selv møde i retten og tale din egen sag.

Du kan også vælge at udeblive fra retsmødet, og der vil så blive afsagt en udeblivelsesdom, hvor Eniro ved dom får krav på det beløb du skylder + sagsomkostningen for dette ene møde og retsafgiften.

Vil du i en retssag bruge mange argumenter omkring noget der som sådan ikke vedrører sagen, altså alle de årsager der er til at du alligevel ikke fik brug for en annonce  m.v. - så vil du selvfølgelig blive hørt på, men det øger omkostningerne hvis du taber. Bliver argumentationen rigtigt kompliceret, kan dommeren beslutte at du skal hyre en advokat til at føre din sag, og det bliver det heller ikke billigere af. 

Det er sure penge at skulle af med, når du nu ikke fik glæde af det, men hvis du på nogen måde føler at du måske selv har været lidt skyld i det, - så drop kampen, som det er skrevet i tråden. Èt er jo at have nogle gode forklaringer på hvorfor det gik som det gjorde, noget helt andet at bevise at det skulle være nok til at slippe for at betale.

Beslutter du dig for at betale, - så ring til advokaten som står på stævningen. Så underskriver du et frivilligt forlig og får en betalingsaftale, og advokaten slutter sagen og aflyser retsmødet.

Beslutter du dig for at tage kampen, så forbereder du din sag så klart og tydeligt med masser af copy/paste fra din kontrakt og det du selv har gjort, - så dommeren eller en tilfældig forbipasserende på gaden slet ikke er i tvivl om at du har ret, fordi det er så indlysende når du har stillet det sådan op.

Held og lykke under alle omstændigheder

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg syntes der mangler en væsentlig information, nemlig beløbes størrelse.

En ting er principper og lov - en anden ting er omkostninger. Hvis beløbet ikke er særligt stort ja så mener jeg at du skal betale og komme videre med andre ting. Hvis beløbet et større og du mener at have ret så kan du tage sagen ved domstolen med risiko for at der tilskrives flere omkostninger.

Umiddelbart syntes jeg ikke at din sag er lige til i dit favør men jeg er heller ikke jurist.
Du bør læse 'dyrebilen.dk' indlæg/konsekvens indlæg nøje.

De bedste kaffe hilsner
Søren

 

Tilmeldt 26. Feb 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Mange tak for jeres besvarelser. 

Beløbet lyder i dag på tæt ved 40.000,-. 

Jeg har her til aften være nede hos den lokale AdvokatVagt. Her mente han at da jeg ikke har fået det jeg har bedt om (ændringer og sandfærdig annoncering) godt kunne nå et rimeligt forlig.

Jeg vil derfor bruge den kommende weekend på at fremskaffe så mange dokumenter som muligt og skrive en indsigelse.

 

Thomas

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ud fra de oplysninger, du skriver, ville jeg ikke være optimist, selvom det formentligt vil være muligt at argumentere juridisk for en frifindelse, eller i hvert fald for et forholdsmæssigt afslag.

Hvis du sender mig mere materiale, herunder stævningen, kan jeg måske bidrage med noget kvalificeret input.

Generelt kan man sige, at en sag som din især afhænger af: 

1) hvad er der aftalt helt præcist ?

2) er aftalen opfyldt, dvs. har Eniro leveret det, som aftalen har forpligtet dem til at levere ?

så kan man altid hive ting som Aftaleovens §36 frem (næppe relevant ud fra hvad du skriver) og den almindelige obligationsretlige regel om, at aftaleparter skal optræde loyalt og varetage hinandens interesser behørigt. Sådan et argument kunne være relevant.

Ved sagens anlæg er der allerede påløbet omkostninger til retsafgift på kr. 500, og ved en sagsværdi i intervallet 40.0001 - 45.000 vil du udover retsafgiften blive pålagt sagsomkostninger på kr. 2.390,- ex moms. Disse omkostninger er allerede løbet på. Det er hvad det koster dig at lukke sagen i dag uden indsigelse, og inden der påløber omkostninger til fogedretten.

 

Hvis du vælger at gennemføre sagen, og du taber, vil du blive pålagt sagsomkostninger efter et frit skøn, der tager udgangspunkt i længden af hovedforhandlingen.

En sag som den den, du er part i, vil formentligt næppe vare mere end to timer, og så vil rettens skøn tage udgangspunkt i et beløb på kr. 3.100 - 4.600 ex. moms.

Dine meromkostninger ved at fortsætte sagen i stedet for at lukke den i dag er altså differencen mellem disse to beløb.

Relevante forhold at inddrage i en forhandling med modparten er også

1) dine økonomiske muligheder for at betale (har du pengene?) og

2) kreditors tvangsiddrivelelsesmuligheer (kan de tage pengene fra dig?)

Inkassofirmaer er som regel totalt stejle overfor juridiske indsigelse selv i sager, hvor inkassosagen nærmest må betegnes som juridisk  selvmord fra inkassofirmaets side.

Til gengæld er de ofte lydhøre overfor økonomiske argumenter. 

Mvh.

Ulrik Guldbæk, juridisk rådgiver, +45 50175000

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)