Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Immaterialle anlægsaktiver

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej min ven.

Jeg er meget i tvivl om du kan, på grund af den pålidelige måling til kostpris.

Et immaterielt aktiv defineres jf. IAS 38 :

Et identificerbart, ikke monetært aktiv uden fysisk substans til brug ved fremstilling eller levering eller tjenesteydelser, til udlejning til andre, eller administrative formål.

Yderligere suppleres med den generelle definition på aktiver :

1. er et resultat af tidligere begivenheder

2. hvorfra fremtidige økonomiske fordele forventes at tilflyde virksomheden

Er din shop identificerbar = JA 

Resultat af tidligere begivenheder = JA det vil jeg mene

Fremtidige økonomiske fordele = Ja det er hele grundlaget

Virksomhedens kontrol = JA

 

Yderligere stilles der krav til indregning (her jeg tror det kan blive svært) : Kan det måles pålideligt til kostpris ? = Ja og nej.

I har ikke løn til i virksomheden, så den kan i ikke bruge.

Men muligvis hvis i kan argumentere for hvad det ville koste at få lavet ude i byen.

 

Man skal huske på følgende :

Efter ÅRL 2001 blev der lukket op for immaterielle aktiver, da man gik fra præsentationsorienteret regnskaber til formueorienteret. Her er driften sekundær og balancen (formuen i virksomheden kan man sige) er primær.

Hvis folk siger det ikke kan lade sig gøre, er det fordi de stadig lever lidt efter forsigtighedsprincippet.

Man skal huske på det er et aktiv for jer, og resultatopgørelsen defineres nu som en afståelse af balancen (hvor reguleringen af jeres shop vil være).

 

Vil efter teorien mene det kan lade sig gøre, har dog ikke set det i praksis.

Håber dette giver anledning til debat :)

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Danmark:

Hej Jens,

 

Generelt skal I indregne aktiver i selskabet, såfremt det er sandsynligt at aktivet vil tilføre selskabet fremtidige økonomiske fordele (dvs. indtægter). I jeres tilfælde antager jeg at det er sandsynligt at jeres webshop vil skabe indtægter til selskabet i fremtiden.

 

Såfremt I købt webshoppen af en anden leverandør skulle kostprisen (f.eks. kr. 100.000) for webshoppen  indregnes som aktiv og afskrives over den forventede levetid f.eks. 5 år – det ville jo være ligetil.

 

Men idet I selv har gjort det meste af arbejdet er der tale om et internt udviklet immaterielt aktiv.

 

Som udgangspunkt er det frivilligt for jeres selskab at indregne internt udviklede aktiver.  (Det er kun store virksomheder der har pligt til at indregne udviklingsprojekter.)

 

Hvis I vil indregne aktivet er det dog et krav, at kostprisen for aktivet kan opgøres pålideligt – hvilket kan være vanskeligt. Dette er bl.a. årsagen til at mange vælger at ikke aktivere internt udviklede aktiver.

 

Det er endvidere kun udviklingsprojekter der sigter mod et bestemt produkt eller en bestemt proces, og som virksomheden har til hensigt at anvende der kan aktiveres. Andre internt oparbejdede immaterielle rettigheder – herunder internt oparbejdet goodwill – må ikke indregnes i balancen.

 

Hvis I fortsat ønsker at indregne jeres webshop (designet og opsætningen – men ikke efterfølgende vedligeholdelse) som et immaterielt aktiv skal I opgøre kostprisen pålideligt. Kostprisen opgøres som summen af:

·         Samtlige dokumenterbare udgifter til eksterne leverandører (f.eks. billeder)

·         Forbrugte løntimer  *)

 

*) I jeres situation vil forbrugte løntimer være kr. 0 idet I skriver at der er tale om ulønnet arbejdstid. Endvidere skal I være opmærksom på at de forbrugte løntimer skal opgøres pålideligt for at opfylde kravene til indregning. Dette vil som udgangspunkt medføre at I skal føre et detaljeret timeregnskab, således at den korrekte andel af jeres løn – pålideligt - kan henføres til udvikling af aktiveret.

 

Såfremt I fremover udvikler nye funktioner til webshoppen kan disse aktiveres, mens vedligeholdelse (rettelse af uhensigtsmæssigheder mv.) ikke kan/må aktiveres.

 

Med venlig hilsen

 

Henrik

 

Du kom mig i forkøbet, der var jo paradise mens jeg skrev hehe :).

Kan man ikke bruge argumentet med prisen, hvis man indhenter 3 tilbud eksternt ?

 

Fra Rødovre
Tilmeldt 12. May 10
Indlæg ialt: 10
Fra  Revision Sjælland Registreret Revisionsaktieselskab Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan ikke bruge prisen ude byen til at værdiansætte aktivet efter.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Danmark:

Man kan ikke bruge prisen ude byen til at værdiansætte aktivet efter.

Helt enig.

Der skal som minimum være betalt eller erlagt et vederlag for aktivet eller omkostningen.

 

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:
Lagersalg...Goodwill bruges vel kun i en salgs/ophørssituation!

Ja . men hvem siger ikke at de ikke kunne planlægge at sælge det til et selskab? Smile

Køb ren argan olie her

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)