Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Startkapital i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 165
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har oprettet en enkeltmandsvirksomhed og har valgt at lave en separat konto til virksomheden i banken. Jeg er godt klar over at min privat- og virksomhedsøkonomi hænger sammen, men jeg kan godt lide det overblik det giver mig.

Min udfordring er de start omkostninger jeg har i min virksomhed, inden der kommer nogle penge i kassen. Kan jeg bare overføre et beløb fra min privat konto til min virksomhedskonto og så udelade denne transaktion i regnskabet? Ideen er jo, at jeg vil trække mine etableringsomkostninger fra i regnskabet og så registrere omsætningen, når pengene begynder at vælte ind :)

Med venlig hilsen Thomas

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Randers
Tilmeldt 25. Jan 09
Indlæg ialt: 114
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas.

Jeg vil jo netop våve at påstå at du skal holde din privat økonomi adskilt fra dit selskabsøkonomi.
Jeg mener bare du kan flytte penge over fra din privat økonomi bogført som startkapital.... Og de dækker så de udgifter der skulle være.. Og så skal du selvfølgelig svare skat hvis du trækker penge ud når den tid kommer. Ved ikke om der er nogle øvre grænse for hvor meget du kan skyde ind som start kapital, men mener ikke der er noget problem. Men hvis du vil være sikker så ring til Skat eller tage kontakt til en revisor. Den er sikker :) håber det kunne hjælpe lidt.

Mvh. Nikolaj

Fra Randers
Tilmeldt 25. Jan 09
Indlæg ialt: 114
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Tarm
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 256
Fra  Inmobile ApS Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Fedt, at du springer ud som iværksætter :)

Du må indskyde alt den kapital, som du har lyst til (og råd til :)) og når enkeltmandsvirksomheden begynder at give overskud, så vil du kunne trække dit indskud tilbage uden at svare skat af det. Når alt kapitalindskud er trukket ud af virksomheden, så skal du selvfølgelig svare skat de beløb, som du trækker ud efterfølgende.

Alle indskud skal registreres i dit regnskab..

Håber det besvarer dit spørgsmål tilfredsstillende...

Ha' en rigtig god aften!

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

  Det er rigtigt at din private og virksomhedsøkonomi hænger sammen når det er en personlig virksomhed - rent juridisk og skattemæssigt.
Men jeg vil også helt klart anbefale at man har en seperat konto for sin virksomhed, netop af hensyn til overskueligheden.

Jeg er ikke revisor, men du kan godt låne din virksomhed penge. Det er jo ikke anderledes end hvis din virksomhed havde en kassekredit som der i stedet blev overtrukket på. Det er blot en billigere at skylde dig selv penge end banken.

I din virksomheds regnskab kan du eventuelt stille det op på denne måde (dog meget forsimplet af hensyn til eksemplet):

- Din virksomheds konto siger 0 kr.
- Du overfører 10.000 kr. fra din personlige konto til virksomhedens konto.
- I dit regnskab laver du så en konto som du f.eks. kalder "Mellemregning - privat". Alt efter hvilket økonomisystem du benytter, så har du også en pengekonto altså din konto i banken. I dette eksempel kalder jeg den så for "Bankkonto".
- Når du i regnskabet så posterer de 10.000 kr. som du har fået ind på virksomhedens konto, så modregner du dem på "Mellemregning - privat". Derved står der +10.000 kr. fysisk i banken og på ligeledes på "Bankkonto". På "Mellemregning - privat" vil der så stå -10.000 kr. fordi virksomheden skylder dig 10.000 kr.

På den måde har både du (og eventuelt revisor eller SKAT) styr på hvor de x-antal ekstra kroner som står på bankkontoen er kommet fra.

Hvis du så på et tidspunkt vil betale noget af på lånet tilbage igen, så vil det kunne se således ud:
- Din virksomhed har tjent 5.000 kr. og har derfor nu 15.000 kr. stående på den fysiske konto i banken og på "Bankkonto" i dit regnskab. Din mellemregning hedder stadig 10.000 kr. for de penge som du oprindeligt lånte til virksomheden.
- Du vælger at betale halvdelen af lånet tilbage, nu hvor du har nogen "rigtige tjente penge" stående i virksomheden. 
- Derfor overfører du 5.000 kr. fra den fysiske pengekonto til dig selv privat. I regnskabet trækker du så 5.000 kr. fra "Bankkonto" og modregner dem på "Mellemregning - Privat". Dvs. -5.000 kr. fra "Bankkonto" og +5.000 kr. ind på "Mellemregning -Privat".
- I regnskabet står der så nu +10.000 kr. på "Bankkonto", hvilket svarer til saldoen på den fysiske pengekonto, samt -5.000 kr. på "Mellemregning - Privat", fordi virksomheden lån nu er nede på 5.000 kr.

Et negativt tal på "Mellemregning - Privat" er ensbetydende med at du privat her nogle penge til gode i virksomheden. Men nu er det jo en personligt ejet virksomhed, så derfor kunne "Mellemregning - Privat" i realiteten også gå den modsatte vej således at tallet på den var positivt. Det ville så være i den situation hvor du privat har lånt nogle penge af virksomheden. Jeg vil dog generelt fraråde at man låner penge af sin virksomhed. Det var blot for at illustrere sammenhængen imellem positivt og negativt talt på mellemregningskontoen.

Ovenstående kogt ned til et simpelt svar: Du behøver ikke at undlade overførelsen/lånet af penge imellem din private konto og virksomhedens konto. Der er ingen problemer i at du overfører pengene - du bør blot føre det ind i regnskabet, så det er til at holde styr på hvor meget du har til gode Geeked.

/Jesper

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen anelse om det er den rigtige måde, men jeg havde udgifter for ca. 1000 DKK da jeg startede op, dem overførte jeg til selskabskontoen (men ikke i regnskabet). Jeg bogførte så mine bilag, og i regnskabet havde jeg minus -900 DKK ca, (men reelt 100 DKK på kontoen), da jeg fik tjent mine første 1000 DKK overførte jeg de 1000 DKK tilbage til privat kontoen. Selskabskontoen stod nu i +100 DKK og det samme gjorde det i regnskabet... Voila!

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 07:18
Hvor mange stjerner giver du? :

SørenLarsen:

Når alt kapitalindskud er trukket ud af virksomheden, så skal du selvfølgelig svare skat de beløb, som du trækker ud efterfølgende.

Husk på at det er et enkeltmands firma, hvorfor der betales skat af overskuddet og ikke de beløb, der trækkes ud af virksomheden.

Ellers korrekt.

Mvh

Fra København
Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:

  Det er rigtigt at din private og virksomhedsøkonomi hænger sammen når det er en personlig virksomhed - rent juridisk og skattemæssigt.
Men jeg vil også helt klart anbefale at man har en seperat konto for sin virksomhed, netop af hensyn til overskueligheden.

Jeg er ikke revisor, men du kan godt låne din virksomhed penge. Det er jo ikke anderledes end hvis din virksomhed havde en kassekredit som der i stedet blev overtrukket på. Det er blot en billigere at skylde dig selv penge end banken.

I din virksomheds regnskab kan du eventuelt stille det op på denne måde (dog meget forsimplet af hensyn til eksemplet):

- Din virksomheds konto siger 0 kr.
- Du overfører 10.000 kr. fra din personlige konto til virksomhedens konto.
- I dit regnskab laver du så en konto som du f.eks. kalder "Mellemregning - privat". Alt efter hvilket økonomisystem du benytter, så har du også en pengekonto altså din konto i banken. I dette eksempel kalder jeg den så for "Bankkonto".
- Når du i regnskabet så posterer de 10.000 kr. som du har fået ind på virksomhedens konto, så modregner du dem på "Mellemregning - privat". Derved står der +10.000 kr. fysisk i banken og på ligeledes på "Bankkonto". På "Mellemregning - privat" vil der så stå -10.000 kr. fordi virksomheden skylder dig 10.000 kr.

På den måde har både du (og eventuelt revisor eller SKAT) styr på hvor de x-antal ekstra kroner som står på bankkontoen er kommet fra.

Hvis du så på et tidspunkt vil betale noget af på lånet tilbage igen, så vil det kunne se således ud:
- Din virksomhed har tjent 5.000 kr. og har derfor nu 15.000 kr. stående på den fysiske konto i banken og på "Bankkonto" i dit regnskab. Din mellemregning hedder stadig 10.000 kr. for de penge som du oprindeligt lånte til virksomheden.
- Du vælger at betale halvdelen af lånet tilbage, nu hvor du har nogen "rigtige tjente penge" stående i virksomheden. 
- Derfor overfører du 5.000 kr. fra den fysiske pengekonto til dig selv privat. I regnskabet trækker du så 5.000 kr. fra "Bankkonto" og modregner dem på "Mellemregning - Privat". Dvs. -5.000 kr. fra "Bankkonto" og +5.000 kr. ind på "Mellemregning -Privat".
- I regnskabet står der så nu +10.000 kr. på "Bankkonto", hvilket svarer til saldoen på den fysiske pengekonto, samt -5.000 kr. på "Mellemregning - Privat", fordi virksomheden lån nu er nede på 5.000 kr.

Et negativt tal på "Mellemregning - Privat" er ensbetydende med at du privat her nogle penge til gode i virksomheden. Men nu er det jo en personligt ejet virksomhed, så derfor kunne "Mellemregning - Privat" i realiteten også gå den modsatte vej således at tallet på den var positivt. Det ville så være i den situation hvor du privat har lånt nogle penge af virksomheden. Jeg vil dog generelt fraråde at man låner penge af sin virksomhed. Det var blot for at illustrere sammenhængen imellem positivt og negativt talt på mellemregningskontoen.

Ovenstående kogt ned til et simpelt svar: Du behøver ikke at undlade overførelsen/lånet af penge imellem din private konto og virksomhedens konto. Der er ingen problemer i at du overfører pengene - du bør blot føre det ind i regnskabet, så det er til at holde styr på hvor meget du har til gode Geeked.

/Jesper

Hej Jesper,

Meget velskrevet til en som ikke har så meget styr på det med regnskab...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

læs lidt her om BESKATNING I PERSONLIG VIRKSOMHED som forklarer hvorfor det er helt ligemeget om du hæver penge rent skattemæssigt i en helt almindelig personlig virksomhed - og derfor er indskud og hævninger slet ikke del af resultatet eller skatten - men prøv at læse linket

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)