Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad siger Markedsføringsloven?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Er der en af jer, der er særligt stærk i Markedsføringsloven?

Husker jeg forkert, hvis jeg mener, at man ikke bare uden videre må kalde sig Nr. 1 indenfor sin branche, eller?

Er det ikke en ren påstand, såfremt man ikke kan bevise det - f.eks. i form af salgstal eller lignende?

Jeg kan ikke lige umiddelbart finde noget om dette område? Det bliver måske slet ikke berørt i Markedsføringsloven?

Dbh

Thomas

www.tt-tekstforfatter.dk

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

 

"Markedsføringsloven indeholder en generalklausul, hvorefter al markedsføring skal ske i overensstemmelse med god markedsføringsskik. Udover at man skal overholde god skik og ikke må give vildledende eller mangelfulde oplysninger, indeholder loven flere forskellige specialbestemmelser."

 

I teorien hører det vel inde under ovenstående, eller?

Thomas

www.tt-tekstforfatter.dk

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

§ 3. Der må ikke anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde angivelser, som er egnet til at påvirke efterspørgsel eller udbud af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder også angivelser, der på grund af deres form, eller fordi de angår uvedkommende forhold, er utilbørlige over for andre erhvervsdrivende eller forbrugere.

Stk. 3. Der må ikke anvendes vildledende fremgangsmåder af lignende betydning for efterspørgsel og udbud som angivet i stk. 1 eller fremgangsmåder af tilsvarende betydning, såfremt de på grund af deres særlige form, eller fordi de inddrager uvedkommende forhold, er utilbørlige over for andre erhvervsdrivende eller forbrugere.

Stk. 4. Rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres.

 

Vil nærmere sige vi er ude i det her....

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok. Interessant.

Har nemlig en konkurrent, som kalder sig selv nr. 1 i deres titeltag og gad godt vide, hvordan man beviser denne påstand indenfor min branche. :-)

Tak!

Dbh

Thomas

www.tt-tekstforfatter.dk

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Tilmeldt 22. Apr 10
Indlæg ialt: 1708
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Sorry.... Kan se afsnittet om vildledende reklame også er nævnt i det citat du bringer....

 

Men for at svare på dit spørgsmål, vil jeg klart mene vi er ude i et område, hvor du skal bruge din sunde fornuft.

Lovgivningen er ikke 110% klar i spyttet på området. Men som jeg tolker det skal du kunne bevise påstande, der rent faktisk kan bevises.

Dvs. hvis du påstår du har byens ældste iskagehus som er grundlagt i 1902, så skal det også være byens ældste iskagehus og det skal være grundlagt i 1902.

Men hvis du påstår du har byens bedste is tror jeg du har friere tøjler.... Det er jo en subjektiv vurdering, så der er det vel nok at du bare selv synes dine is er hammergode.

 

Men som sagt.... Brug din sunde fornuft.... Det er som regel den bedste ledetråd og som regel også der folk går galt i byen, i forhold til markedsføringsloven.... Tvivler stærkt på der er mere end et par promille af dem, der bliver dømt for at bryde den, der ikke også godt ved deres forretningsmetoder er lidt trevlede i kanten ;)

Arbejder på at udvikle Danmarks bedste Klima-Portal, som naturligvis kører DoFollow ;)

Vil du være med?

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Har nemlig en konkurrent, som kalder sig selv nr. 1 i deres titeltag og gad godt vide, hvordan man beviser denne påstand indenfor min branche. :-)

Hej Thomas,

Hvis din konkurrent "bare" kalder sig nr. 1 - så er der nok ikke det store at komme efter. For det kan jo henvise til mange ting...måske bor han i nr. 1? I alle tilfælde virker det jo heller ikke hos forbrugerne bare at være nr. 1...for hvad er han nr. 1 i??

Hvis der derimod er en klar henvisning til at være nr. 1 i noget specifikt - så er det et problem hvis han ikke kan dokumentere det. For hvis man i sin markedsføring "fremmer sig selv" vha. klare påstande der ikke kan dokumenteres, så gør man noget ulovligt!

/Rikke

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Fama og Rikkepigen,

Tak for jeres svar.

Men nej, jeg havde/har nu heller tænkt mig at gøre mere ved det. Det har bare småirriteret mig i lang tid ved tanken om, at der måske rent faktisk er potentielle kunder derude, som "æder det rådt". Netop fordi det egentlig ikke beviser noget som helst.

Jeg har flere gange haft løst til at oprette et sponsoreret link, hvori der står Big Smile:

"Tekstforfatter nr. 2

Men også kun fordi jeg ikke er den, der praler."

 

Husker en gammel amerikansk bilreklame, hvor de kaldte bilen noget i retning af Den næstbedste bil i verden. Selv dét er jo en ganske fin blåstempling, må man sige. Wink

Dbh

Thomas

www.tt-tekstforfatter.dk

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)