Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SummaSummarum hjælp

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Søborg
Tilmeldt 25. Sep 09
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude

Nu er jeg så lige blevet indviget i SummaSummarum og skal indtaste de meget få bilag (8-10 stk.) jeg har inden den 10. Maj hvor jeg skal indberette moms.......Men jeg er blevet i tvivl om hvilke konti nogle af bilagene skal på?

Er der nogle derude der bruger kontoplanen fra Anette Sand?

Jeg er i tvivl om følgende bilag og konti: "9100 Småanskaffelser" og "9200 Driftmidler"

"9100" har jeg anført Arbejdsbord, værktøjsskab, værktøj - altså ting der ikke direkte forbruges og kan afskrives over en årrække

MEN, hvad gør jeg med arbejdshandsker, gaffatape, møtrikker, nedstygerklinger osv - altså ting der bliver forbrugt, men man ikke skriver direkte på en regning til kunden......skal det på "9200 Driftmidler" ?

På forhånd tak!

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Konto 9200 bruges kun til afskrivninger på driftsmidler, så enten skal du bruge konto 9100 Småanskaffelser eller en anden konto, som dækker købet under Vareforbrug eller Øvrige omkostninger.

Hilsen

Tonny

Fra Søborg
Tilmeldt 25. Sep 09
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny

Tak for svar!

Du har ret i, at de konti jeg henviser til er afskrivningskontier - min fejl......

Jeg er bare lidt tilbageholdende med, at overbruge konto "2100 Vareforbrug" - I min verden svare det lidt til, at slå alt på en tankstation ind som "guf til mavesækken" eller "guf til bilen" Stick out tongue

Jeg troede "det offentlige" ville være meget mere aggresive og "kræve mere" i retning af - "hvad har du brugt den dims til og den og den osv" - måske er jeg bare nervøst anlagt Tongue Tied

Jeg kan jo bare lave en masse specifikke konti", men så dygtig er jeg ikke blevet på 48 timerGeeked

Håber min morgen vrøvlen giver lidt mening?

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 144
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det handler om at regnskabet skal være retvisende. Har du købt en pc til 5.000, printer til 3.000, skærm og software, skal det pakkes til en løsning, da det også har en værdi for virksomheden næste år. Så egentlig er det et spørgsmål om det værktøj, du køber, har værdi i flere år, eller om det er noget du køber stort set hvert år.

Certificeret C5 forhandler. http://www.nordsoft.dk 

Sig du har set mig på Amino, og vi giver 10% rabat på timeprisen.

Fra Søborg
Tilmeldt 25. Sep 09
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Maria Frederiksen:

Det handler om at regnskabet skal være retvisende. Har du købt en pc til 5.000, printer til 3.000, skærm og software, skal det pakkes til en løsning, da det også har en værdi for virksomheden næste år. Så egentlig er det et spørgsmål om det værktøj, du køber, har værdi i flere år, eller om det er noget du køber stort set hvert år.

 

Det var/er også min opfattelse og det syntes jeg var rimeligt nemt med arbejdsbord, værktøjsskab, værktøj osv - Altså de har i værdi i mange år frem så de skal på konto 9100 hvis under x beløb...... men mit problem ligger i at jeg opfattede "2100 Vareforbrug" som en konto hvor jeg anfører de ting som direkte førte til et salg på "konto 1000"

Altså, jeg køber vare "A, B, C" (konto 2100) og lægger 1 times arbejde i dem hvorefter de bliver til vare "D" og kan sælges for 1000 kr og skal på "konto 1000"......Men jeg brugte handsker (kan bruges igen og igen), 10% af en nedstrygerklinge,  osv - er de også bare vareforbrug?

Derudover er jeg i tvivl om jeg må/skal  dele et bilag op? jeg har fx. købte en nedstryger (sav) og 5 klinger hos et værktøjsfirma. Saven holder jo i 10 år `men klingerne er forbrugsvare - de står på samme regning - skal jeg så sætte savens værdi under 9100 og klingerne under 2100 ?

Jeg lære det jo nok engang.......Tongue Tied

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Dit indkøb af værktøj er ikke et vareforbrug. men derimod værktøj (Inventar) som du kan straks afskrive i indeværende regnskabsår. lav en speciel konto til værktøj og bogfør beløbene herpå, så har du et overblik over hvor mange penge du bruger specifik på indkøb af værktøj og kan afstemme dette med dit budgettere indkøb af værktøj.

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

MissMcKilla:

Hej Tonny

Tak for svar!

Du har ret i, at de konti jeg henviser til er afskrivningskontier - min fejl......

Jeg er bare lidt tilbageholdende med, at overbruge konto "2100 Vareforbrug" - I min verden svare det lidt til, at slå alt på en tankstation ind som "guf til mavesækken" eller "guf til bilen" Stick out tongue

Jeg troede "det offentlige" ville være meget mere aggresive og "kræve mere" i retning af - "hvad har du brugt den dims til og den og den osv" - måske er jeg bare nervøst anlagt Tongue Tied

Jeg kan jo bare lave en masse specifikke konti", men så dygtig er jeg ikke blevet på 48 timerGeeked

Håber min morgen vrøvlen giver lidt mening?

Hej

Det jeg foreslog, var at bruge en konto under Vareforbrug eller Øvrige omkostninger, således ikke selve konto 2100, men derimod i givet fald oprette en konto, som kun kaldes "Værktøj og hjæpematerialer" eller lignende. Hvorvidt du så placerer den i den ene eller anden gruppe, bestemmer du selv.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

MissMcKilla:
Derudover er jeg i tvivl om jeg må/skal  dele et bilag op? jeg har fx. købte en nedstryger (sav) og 5 klinger hos et værktøjsfirma. Saven holder jo i 10 år `men klingerne er forbrugsvare - de står på samme regning - skal jeg så sætte savens værdi under 9100 og klingerne under 2100 ?

Selvfølgelig kan du opdele denne faktura, men når det er et samlet køb, så bogfør denne som værktøj eller småanskaffelser i et samlet beløb.

Hilsen

Tonny

Fra Søborg
Tilmeldt 25. Sep 09
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Så kom jeg lidt videre og har "kastet" mig ud i at lave nogle ny konti. Det computertekniske er ikke så svært, men mere tanken om at de er oprettet rigtigt og derved beregner rigtigt så der ikke er noget at komme efter.

Jeg har lavet en konto "2105 Hjælpematerialer" som er nøjagtig magen til "2100 Vareforbrug" med momskode K25.

Så har jeg lavet en "9101 Småanskaffelser - værktøj" som er magen til "9100 Småanskaffelse" også med momskode K25

Og til sidst en "9106 småanskaffelser u. moms - værktøj" som er magen til "9105 Småanskaffelser u. moms" og disse har selvfølgelig ingen momskode.

 

Var det ikke nogenlunde det der var forslaget?

Jeg er så bare lidt i tvivl om om jeg kan oprette så mange konti som jeg ønsker, at opdele mit regnskab i eller om SKAT på et tidspunkt stejler og henviser til "god regnskabslogik" Stick out tongue

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du kan roligt oprette ligeså mange konti, som du lyster, det har SKAT intet imod, idet det er dig, der suverænt afgør, hvor mange konti du har brug for i dit regnskab.

Jeg synes det virker fornuftigt, da det jo handler om, at du kan finde rundt og forstå dit eget regnskab.

Hilsen

Tonny

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)