Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regning til Østrig - "Dahingehende Feststellung" ?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Feb 10
Indlæg ialt: 139
Fra  MTC Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Har fået følgende mail fra Østrigsk kunde som jeg har handlet med i årevis hos min tidligere arbejdsgiver og nu hos mig selv. De plejer at betale til tiden men denne gang er de bagud da de har 14 dage netto og jeg rykker derfor for betaling og de svarer følgende:

Sehr geehrte Damen und Herren,
 
da es sich bei der Rechnung Nr. xxxx vom 22.03.2010 um eine innergemeinschaftliche Lieferung handelt, benötigen wir die dahingehende Feststellung auf dieser Rechnung.
Wir bitten Sie daher dringend, uns die geänderte Rechnung zu senden.
Vielen Dank.

Jeg forstår udemærket tysk men hvad pokker mener de med "Dahingende Feststellung" på fakturaen? Fakturateksten er ikke blevet ændret i årevis og vi er i EU så der skal ingen told skrivelse på!

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Jeg forstår det sådan at de ønsker at det skal fremgår af fakturaen at der er tale om en EU handel som er momsfri.

 

 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hehe.. jeg er perfekt til tysk (mit modersmål) og jeg fatter ikke en meter.

Men med lidt fantasi vil jeg skyde på at de gerne vil have udtrykt på fakturaen at det er EU-handel?

Mvh

Markus

EDIT: Nå nogen var hurtigere men kom til samme konklusion

Tilmeldt 11. Feb 10
Indlæg ialt: 139
Fra  MTC Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det tror jeg faktisk du har ret i men hvilken tekst skriver man så?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Det fremgår også af SKATs vejledning i EU handel at det skal fremgår af din faktura at der er tale om momsfri handel iht. lovgivningen.

 

Ved salg til en momsregistreret virksomhed i et andet EU-land (herunder momsfrie virksomheder, der er registreret for varekøb i andre EU-lande), skal du ikke angive momsbeløb, men købervirksomheden skal betale erhvervelsesmoms i det andet EU-land. Derimod skal du på fakturaen give yderligere oplysninger om:

  • Landekode i forbindelse med eget momsnummer (DK + 8-cifrede CVR/SE-nummer).
  • Kundens landekode og momsregistreringsnummer.
  • At der ikke er beregnet moms. Oplysningen kan efter sælgers valg ske på én af følgende måder:
    • Henvisning til den relevante bestemmelse i momsloven, fx momsfritaget efter momslovens § 34, stk. 1. 
    • Henvisning til den relevante bestemmelse i Momssystem direktivet fx art. 138.
    • Eller ved en anden tydelig relevant påtegning.

 

Mvh

Ravn

Tilmeldt 11. Feb 10
Indlæg ialt: 139
Fra  MTC Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

ok tak. Det vil sige jeg skal have fundet den østrigske pendant til den tyske jeg bruger :

Im vorstehenden Rechnungsbetrag ist keine deutsche Mehrwertsteuer enthalten - Nullreglungsverfahren gemaß § 18 Abs. 8 Ustg 1991 in Verbindung mit 52. Abs. 2 UsTDV 1991

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Duffy:

Det tror jeg faktisk du har ret i men hvilken tekst skriver man så?

 

Jeg plejer bare at skrive følgende:  Tax-free deliveries within the EU

Mine tyske leverandører skriver:  Diese Lieferrung ist eine steuerfreie innengemeinschaftliche Lieferrung

Steuerfrei nach § 4 Nr. 1buStG   ( det må du erstatte med den danske lov henvisning)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Duffy:

ok tak. Det vil sige jeg skal have fundet den østrigske pendant til den tyske jeg bruger :

Im vorstehenden Rechnungsbetrag ist keine deutsche Mehrwertsteuer enthalten - Nullreglungsverfahren gemaß § 18 Abs. 8 Ustg 1991 in Verbindung mit 52. Abs. 2 UsTDV 1991

 

Du må  ikke bruge en henvisning til en Tysk lovtekst.   Du skal henvise til den danske lovgigning eller EUs

Tilmeldt 11. Feb 10
Indlæg ialt: 139
Fra  MTC Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Fandt den her:

Bei innergemeinschaftlicher Lieferung unter Bekanntgabe Ihrer UID entfällt die Verrechnung der MwSt. lt. Art. 41 Ges. 427/93, Europäische Union

Tak for hjælpen til alle :-)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)