Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et spørgsmål om afgifter og skatter

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Sønderborg
Tilmeldt 3. May 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg arbejder på at få et dansk produkt i ciderklassen ind på det engelske marked. Hagen er den, at varen bliver produceret i tyskland og skal importeres direkte til england, hvor det skal opbevares i et dutyfree lagerhotel, hvorfra mine kunder skal købe varen af mig.

Så situationen er:

Køber varen af det danske firma, transporterer selv varen fra fabrikken i tyskland til england, og sælger videre til mine kunder i england. Hvor betaler jeg moms/VAT og afgift/Excise duty?

Som jeg ser det, køber jeg varen til DK-priser, ex. afgift og med dansk købs moms. Efterfølgende henter jeg varen i tyskland uden at betale noget. Så importerer jeg varen til england, hvor jeg betaler Excise duty, og får den engelske salgs moms/VAT på 17,5.

Hvordan går momsregnskabet op i dette tilfælde?

Jeg har været en tur forbi revisoren, og skal det bestemt igen hvis jeg da ikke får mig et svar fra Jer Smile

Vh

Kenneth

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth

Inden jeg sætter mig til at skrive et forholdsvist langt svar:

Har du sat dig grundigt ind i de engelske regler, dvs. momsregistreringer, afgiftsregistrering osv ?

Vh
Lars

 

Fra Sønderborg
Tilmeldt 3. May 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

Jeg har haft kontakt til HM Revenue & Customs et par gange, samt læst mig halvt ihjel om Prohibitions, restrictions & licences, så vil mene jeg er relativt inde i det. Jeg kan som sagt bare ikke helt få gennemskuet selve moms/VAT delen (25% kontra 17,5%).

Punktafgift/Excise duty er jeg nu også stort set sikker på udelukkende skal afholdes i det land jeg sælger varen (For denne produktrække er det 3,1 pund pr. liter i england, og 3,9 kroner pr. liter i DK). Her er jeg i tvivl om dem jeg køber fra også skal betale afgift på deres produkt, når det rent fysisk ikke kommer til danmark.

I følge EU-lovgivningen er en varer, der er godkendt i et medlemsland automatisk godkendt til import i et andet medlemsland, så der skal ikke søges om tilladelser til indførsel af produktet.

Jeg håber det fortæller dig lidt om hvor jeg er henne.

Vh
Kenneth

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth

Dejligt så behøver jeg ikke starte med Adam og Eva - men kan gå direkte til syndefaldet Smile

Lad os starte ved slutningen. Det hele skal ende op med at du betaler engelsk moms og engelske afgifter - hverken mere eller mindre.

Din opgave ligger ikke i Danmark - men i Tyskland, da det er her varerne kommer fra. Problemet er, at det ikke er sikkert, at du må få udleveret varerne i Tyskland uden tyske punktafgifter, medmindre du er punktafgiftsregistreret i Tyskland.  Det er heller ikke sikkert, at din leverandør vil udlevere varerne til dig uden moms - det kommer an på, hvor godt leverandøren kender dig.

Du skal altså også i gang med de tyske regler og have fundet ud af, om du kan købe moms- og afgiftsfrit i Tyskland - dvs. at tyskerne sælger med UK som destination eller om du skal registreres i Tyskland og overføre varerne.

En mulighed er, at du ikke selv henter varerne i Tyskland men overlader det tilproducenten at forsende varerne til til dig i UK.

Vh
Lars

Fra Sønderborg
Tilmeldt 3. May 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Lars, så er jeg tilbage på pinden...

 

Jeg går ud fra den Danske Ambassade i tyskland kan geleide mig videre til den rigtige instans i tyskland, hvor jeg kan få besked om det videre forløb.

Jeg forstår ikke helt, at min leverandør selv kan vælge om jeg skal betale moms eller ej? Er det ikke ret klart jeg skal det, og så modregnes min købsmoms med min salgsmoms?

Jeg har booket et møde med en eksportkonsulent fra udenrigsministeriet her den 25. maj, så herefter håber jeg bestemt også at have mere styr på det.

Vh
Kenneth 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth

Ditto Smile.

God ide med at prøve ambassaden. Du kan også prøve Dansk/Tysk Handelskammer - de kan måske også give dig nogle råd, men det er ikke sikkert det er gratis.

Mht. om tyskeren selv kan vælge. Udgangspunktet er, at når han leverer varer, så skal han tillægge moms. I dit tilfælde må han dog levere uden tysk moms, da varerne udføres til et andet EU-land og hans kunde er momsregistreret (du er momsregistreret) i et andet EU-land.

Hans "problem" er imidlertid, at du selv vil forsende varerne. Sagen er nemlig, at hvis du nu er en bedrager (det påstår jeg ikke du er) som slet ikke er den du udgiver dig for at være og varerne forsvinder, så hæfter han for momsen.

Hvis han ikke kender dig - og kender dig godt - er det derfor ret usandsynligt, at han vil lade dig trille af med et læs cider uden sikkerhed for momsen. Og det kan han kun få ved enten at kræve at du betaler momsen eller ved selv at forestå forsendelsen.

Vh
Lars

Fra Sønderborg
Tilmeldt 3. May 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hurtige svar, det er altså super Smile

 

Vi skal skelne imellem firmaet jeg køber varene (der ligger i danmark), producenten (der ligger i tyskland), mig som mellemled ( almindeligt momsregistreret i DK) og mine kunder, der er moms/VAT registreret i UK. Det er hele det cirkus der er lidt sjov at gennemskue.

Jeg forbereder på fredag 2-3 udkast til en handelsaftale med min advokat, der indeholder følgende:

1. Jeg har for periode X eneretten til at importere og sælge produkt X på det engelske territorium.
2. Jeg sørger selv for transport fra fabrikanten i Tyskland, til lager i UK (på Dutyfree område)
3. Sælger (firmaet jeg køber ved), beholder som sikkerhed ejendomsretten til produktet, indtil min slutbruger køber varen. Hvilket medfører:
4. Sælger skal forsikre varene under transport, hvilket medregnes i købsprisen, så sælger ikke har ekstraudgift.
5. Sælger afstår al markedsførings materiale til deres produkter
6. Ved udløb af eksklusivaftalen kan aftalen enten genforhandles, eller ophører uden yderligere varsel. Jeg vil kunne fortsætte som konsulent for sælger på det engelske marked.

Det er i hvert fald dele af det jeg forestiller mig handels/eksklusivaftalen skal indeholde.

Jeg forsøger mig med at google mehwertsteuer, og ser hvad jeg kommer frem til.... Ambasadekontorer arbejder jo ikke i døgndrift som os andre, så de må vente til i morgen Geeked 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)