Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil Vs. Privat > 50.000 km. pr. år

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Nov 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Står overfor et jobskifte, og tankerne om firmabil eller privatbil og kørepenge dukker op.

Har det sidste år kørt 60.000,- med en del privatkørsel, heraf ferie tur til Italien om sommeren, og Østrig om vinteren plus alt det løse.

De regnestykker jeg kan finde på nettet er for det meste med 15-20.000 km. pr. år så det passer ikke helt i min situation. Jeg forestiller mig at afskrivningerne er helt anderledes med alle de kilometer, og de sidste kørepenge efter (er det 20.000) er heller ikke så sjove som de første.

Vi har en bil nr. 2 (Peugeot 206) som er betalt, og som bruges til at transportere fruen ca. 15 km. på arbejde og hjem igen.

Spørgsmålet er så hvad der bedst kan betale sig?

  1. Beholde 206'r og få en firmabil - ved hvad den faste udgift er hver måned, men ved også hvor meget det hiver på nettobeløbet på lønsedlen.
  2. Købe en fornuftig gulpladebil med et ekstrasæde foran (transportere børn) og skifte 206'r ud med lidt større familiebil. Hive nogle penge hjem på køreselsregnskabet, og have diverse bekymringer om hvad der må komme af uforudsete udgifter.
  3. Udnytte at jeg har et lille enkeltmandsfirma med mindre omsætning, og på den måde gøre noget helt tredie? (det skal naturligvis være lovligt)

Er der nogle gode råd?

 

 

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars.

med et kørselsbehov på 60.000 km årligt er der ingen tvivl om at du skal købe en diesel bil der kører

minimum 20 km pr liter diesel.

Du har ikke anført hvor mange af de 60.000 km der er privat, men jeg får indtrykket af at det godt kan være en hel del.

Jeg er næsten sikker på at medmindre du køber en meget dyr firmabil og vil skifte den efter 3 år, kan det ikke betale sig at tænke i firmabil.

Du vil have mest ud af at købe bilen privat og få alt din firmakørsel udbetalt skattefrit efter SKAT`s takster. Hvis det kniber for dig at holde styr på hvad du kører privat og erhvervsmæssig, findes der et godt EDB værktøj, kaldet Autolog, der kan holde styr på dine km og lave et kørselsregnskab som SKAT vil godkende. Du kan se mere om dette system på: http://Nr1-okonomikontoret.dk/automatisk korebog.

De bedste hilsner

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der findes et ganske udmærket beregningsværktøj på www.ivaekst.dk, se link

http://www.ivaekst.dk/vaerktoej/firmabil/firmabil-eller-egen-bil--beregning

Du skal oprette dig som bruger og logge ind, det er iøvrigt gratis. OBS! Husk at rette satserne for kørsel for 2010

Hilsen

Tonny

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)