Står overfor et jobskifte, og tankerne om firmabil eller privatbil og kørepenge dukker op. Har det sidste år kørt 60.000,- med en del privatkørsel, heraf ferie tur til Italien om sommeren, og Østrig om vinteren plus alt det løse. De regnestykker jeg kan finde på nettet er for det meste med 15-20.000 km. pr. år så det passer ikke helt i min situation. Jeg forestiller mig at afskrivningerne er helt anderledes med alle de kilometer, og de sidste kørepenge efter (er det 20.000) er heller ikke så sjove som de første. Vi har en bil nr. 2 (Peugeot 206) som er betalt, og som bruges til at transportere fruen ca. 15 km. på arbejde og hjem igen. Spørgsmålet er så hvad der bedst kan betale sig?
Er der nogle gode råd?
|
Hej Lars.
med et kørselsbehov på 60.000 km årligt er der ingen tvivl om at du skal købe en diesel bil der kører
minimum 20 km pr liter diesel.
Du har ikke anført hvor mange af de 60.000 km der er privat, men jeg får indtrykket af at det godt kan være en hel del.
Jeg er næsten sikker på at medmindre du køber en meget dyr firmabil og vil skifte den efter 3 år, kan det ikke betale sig at tænke i firmabil.
Du vil have mest ud af at købe bilen privat og få alt din firmakørsel udbetalt skattefrit efter SKAT`s takster. Hvis det kniber for dig at holde styr på hvad du kører privat og erhvervsmæssig, findes der et godt EDB værktøj, kaldet Autolog, der kan holde styr på dine km og lave et kørselsregnskab som SKAT vil godkende. Du kan se mere om dette system på: http://Nr1-okonomikontoret.dk/automatisk korebog.
De bedste hilsner
Anders Mikkelsen
Nr1