Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til "firma"/"media"

Side 3 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Faaborg
Tilmeldt 27. May 09
Indlæg ialt: 163
Fra  VNASOFT Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Registre af Virksomhed:

Du kan momsregistre og få et cvr. nummer, dog skal du have din forældre med. Læse evt. en gode historie om unge iværksætter her:

http://www.erhvervsbladet.dk/ivaerksaetteri/trodser-aldersgraense-blive-ivaerksaetter

2. Skat

Du har jo dit frikort hvor du kan tjener et hvis beløb skattefri. Nå frikort er brugt, skal du betaler skat som eller os andre.

3. Fakturer

Hvis du er momsregistre hvor du få et cvr. nr., og kunder betaler dig 100 kr. så gå 20 kr. til moms, 40 kr. til skat og arbejdsmarked bidrag, du kan kun putte i baglomme 40 kr.

Hvis du ikke tjener mere end 20.000 kr. om år skal du ikke momsregistre.

 

Tellip A/S - Tlf. 50 100 444 - nad@tellip.dk

Fra København
Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Wow, det er godt nok MEGET mere besværligt end jeg havde regnet med.

Jeg vil helst ikke registrere firma, før jeg har helt styr på det - og kan lige så godt vente til jeg er over 18. :-)

Derudover har jeg et lille spgsmål mere: Jeg har lavet en grafisk opgave for en kammerat for et stykke tid siden, og der skal han oplyse (da han har firma) om hvad han har tjent, mm.

Han har bedt mig om at lave en faktura, hvilket jeg også har gjort - men så er mit spørgsmål, om hvordan jeg skal oplyse det på skat - hvis jeg overhovedet skal? Det er småpenge, men skal vel oplyses alligevel?

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver ham en faktura uden moms, og i stedet for CVR nummer angiver du dit CPR nummer.

Ja, det skal indberettes og det gør du på din selvangivelse.

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

NhatDang:

Hvis du er momsregistre hvor du få et cvr. nr., og kunder betaler dig 100 kr. så gå 20 kr. til moms, 40 kr. til skat og arbejdsmarked bidrag, du kan kun putte i baglomme 40 kr.

Hvis han er moms registreret påføres moms på faktura. Dvs hvis han udfører arbejde for kr. 100 skal der lægges moms til = kr 25. Der er så 100 kroner tilbage når momsen er betalt, og dem skal han beskattes af.

Du får ikke færre penge imellem hænderne ved at lade dig momsregistrere, snarere tvært imod.

NhatDang:

Hvis du ikke tjener mere end 20.000 kr. om år skal du ikke momsregistre.

Det har intet med fortjenste at gøre, det handler om omsætning. Han kan omsætte for kr. 50.000 over 12 måneder før han skal momsregistreres.

Side 3 ud af 3 (24 indlæg)