Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg låne mit firma penge?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Amino'er - håber I har det godt og ikke mærker krisen alt for voldsomt! :)

En jeg kender har fået et godt råd fordi han er ramt af krisen.

Han har et ApS med en del gæld i og han skal så låne firmaet sine egne penge - en større sum. Han skal så sætte sin løn ned og i stedet hver måned betale afdraglånet. Det er skattefrit?

Det lyder som en god udvej for at holde skuden flydende indtil krisen er ovre!

Jeg er naturligvis nysgerrig efter at vide om jeg kan gøre det samme!? Mit firma er enkeltmands og jeg har ikke meget gæld, men en lille kassekredit. Det kunne nu stadig være rart at spare de renter jeg betaler på den. Den er næsten i bund lige nu, fordi jeg lige har udgivet min første bog "Selvværd for begyndere".

Kan det betale sig for mig at gøre det samme? Låne penge fra mig privat til firmaet og så betale af hver måned?

På forhånd tak :)

Mette

Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 1147
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du har enkeltmands virksomhed kan du bare sætte pengene ind på firmaets konto - du bliver jo alligevel blot beskattet af overskuddet, der er tilbage, når året er gået.

Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej...effekten vil være 0 i et enkeltmandsfirma.

MvH

Peter

Fra Vadum
Tilmeldt 12. Apr 10
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja, din ven må gerne låne sit eget ApS penge - naturligvis :)

Men som du skriver er han klemt af krisen - så bed ham tænke sig godt om! Han bringer ved denne metode hans private og dermed sin families økonomi i fare .... Går firmaet konkurs er han ligestillet alle andre kreditorer .....

/Jesper

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

  Meget firkantet beskrevet, så har du ikke nogen form for fradrag ved at låne dit personligt ejede firma penge.

Men, du sparer selvfølgelig renteudgifterne til kassekreditten hvis du vælger at skylde dig selv penge i stedet for banken . Så hvis du f.eks. har et minus på 20.000 kr. på kassekreditten og - for eksemplets skyld - betaler 10% i rente på kassekreditten, så kan du sparer 2.000 kr. om året i renter ved selv at låne pengene til firmaet, således at du ikke trækker på kassekreditten.

/Jesper

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Mette Skagen:

Han har et ApS med en del gæld i og han skal så låne firmaet sine egne penge - en større sum. Han skal så sætte sin løn ned og i stedet hver måned betale afdrag på lånet. Det er skattefrit?

Ja, det er en fin løsning for selskabet, og det er også fuldt lovligt. Det er dog ikke skattefrit. De penge, som han modtager i rente bliver beskattet på samme måde som andre renteindtægter.

Mette Skagen:

Jeg er naturligvis nysgerrig efter at vide om jeg kan gøre det samme!?

Ja, der er ingen problemer for dig i at indskyde ekstra kapital i din enkeltmandsvirksomhed.

Mette Skagen:

Kan det betale sig for mig at gøre det samme? Låne penge fra mig privat til firmaet og så betale af hver måned?

Det kræver en beregning før det kan vurderes, om det kan betale sig. Det kan kun betale sig, hvis du har privat kapital, som du forventer forrentet dårligere end den rente du betaler på den lånte kapital i din virksomhed.

Generelt kan dog siges, at hvis du ikke investerer dine private penge, men udelukkende har dem stående på din private konto, så kan det godt betale sig for dig, at betale firmaet gæld ud. Du kan på et senere tidspunkt trække et tilsvarende beløb skattefrit ud, som du har indskudt (lånt) til firmaet.

 

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for alle svarene :)

Det var klar besked - jeg sparer renteudgifterne - og det vil jeg gerne. Det er fordel nok for mig!

God sommer alle sammen!

Mange hilsner

Mette

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)