Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms i udlandet

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Liseleje
Tilmeldt 12. Nov 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg sidder i øjeblikket og grubler over de indviklede momsregler for køb af varer/ydelser i EU. Problemet er, at jeg primo 2010 deltog i to kurser i London, hvor jeg desværre kom til at betale 17,5% i engelsk VAT fordi jeg ikke oplyste min momskode.

 Spørgsmålet er nu hvordan jeg håndterer dette bogføringsmæssigt og i momsregnskabet.

En mulig løsning er at beløbet ex. moms (17,5%) indberettes sammen med erhvervelsesmomsen på 25%, hvorfor købs- og salgsmoms udligner hinanden. De 17,5% registreres som en omkostning, som forsøges nulstillet ved momsrefusion i udlandet Huh?

Har i revisorkyndige nogle bud på denne problemstilling, herunder hvordan de 17,5% skal bogføres hvis pengene ikke tilbagebetales af de engelske myndigheder?

P.S hvordan håndteres køb af software, som downloades via nettet i henholdsvis EU og USA. Er dette at betragte som en ydelse eller en vare, og hvilke momskoder gør sig gældende i begge situationer?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh

Michel Hansen

 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Michael

Du skal såmænd ikke græde over spildt tid på at "rette op", for jeg mener faktisk du under alle omstændigheder skulle betale engelsk moms Wink

Du skal IKKE afregne dansk erhvervelsesmoms, da leveringsstedet for ydelsen ikke er i Danmark - men England (momslovens § 21, stk. 1). Bestemmelsen bortfalder med udgangen af 2010.

Så du skal søge momsen refunderet hos de engelske myndigheder - ansøgningen indsendes via SKAT (http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=199611&vId=0).

Hvis du ikke søger momsen, kan du ifølge SKATs praksis ikke udgiftsføre beløbet.

Mht. softwarekøb er dette meget enkelt. Uanset hvor du køber det som download, er der tale om en ydelse, hvoraf der skal afregnes erhvervelsesmoms (som kan fratrækkes som købsmoms). Nu ved jeg ikke, om du tænker på varekoder, når du skriver momskoder. Hvis du tænker på varekoder, har du ikke brug for en sådan, da kun varer skal fortoldes.

Går ud fra, at den omtalte software købes af en "afgiftspligtig person" = en virksomhed eller organisation.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Yes..rent regnskabsmæssigt skal du opføre de 17,5% som et tilgodehavende(udlandsk moms)

MvH

Peter

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:
Hvis du ikke søger momsen, kan du ifølge SKATs praksis ikke udgiftsføre beløbet.

Skattemæssigt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:
Skattemæssigt.

Italienske pernittengryn Wink

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:
Italienske pernittengryn Wink

Jeps - og måske fordi nogle tager ting meget bogstavligt når det kommer fra en fagmand......Geeked

Fra Liseleje
Tilmeldt 12. Nov 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og mange tak for jeres input

Undskyld min sene tilbagemelding, men vil gerne lige høre hvordan momsregnskabet til Skat skal håndteres. Skal man blot droppe at udfylde erhvervelsesmoms og indberette de 17,5% som almindelig dansk købsmoms.

 

På forhånd tak.

 

Mvh

Michel Hansen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Michel Kenneth Hansen:
Skal man blot droppe at udfylde erhvervelsesmoms og indberette de 17,5% som almindelig dansk købsmoms.

Hej Michael

Ja, du skal droppe erhvervelsesmoms og nej - du må ikke tage fradrag for den engelske moms i det danske momsregnskab.

Du skal søge momsen refunderet hos de engelske myndigheder - ansøgningen skal sendes til SKAT som så sender den videre til UK. Se linket i mit tidligere indlæg.

Vh
Lars

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)