Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Validering - hvor meget betyder det?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Stouby, Vejle
Tilmeldt 19. Sep 09
Indlæg ialt: 201
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Som overskriften siger - hvor stor betydning har det, om ens side validerer?

Når jeg bruger validator.w3.org får jeg 125 fejl (og en del warnings) på min webshop aaplus.dk. Jeg er ikke programmør, men har bare forsøgt at følge de råd og vejledninger jeg har fået - bla. fra seo-turning.

Er det mig eller dandomain der "har ansvaret" for disse fejl? Altså - kan jeg selv ændre noget, så der bliver færre fejl?

Grunden til at jeg er i tvivl, om det er mig, der har lavet disse fejl er, at jeg har opdaget at bd-store - som pga. seo-turning har været min inspirationskilde, også har mange fejl (når jeg skriver denne i validator).

venligst
anja

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 28. Feb 10
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anja,

Jeg er ikke bekendt med hvordan DanDomains shop fungerer rent administrativt, men jeg tror godt jeg tør sige at det er systemets ansvar at spytte valid HTML ud i din shop - i hvert fald er de fejl du får når jeg kigger på valideringen af http://www.aaplus.dk/ typisk ikke noget man selv kan "gøre for" i et CMS/shop-system.

Du har mange fejl, men det skal nævnes, at mange af disse er side-effekter af en enkelt fejl, så du har nok ikke 125 ting der skal rettes, men måske 10 eller 20, og så forsvinder resten af fejlene som en følgevirkning.

Og hvad har det så at sige? Jeg formoder du tænker rent SEO-mæssigt? De kloge mennesker på området siger som regel at du ikke bliver belønnet for valid HTML, men i værste tilfælde kan du blive straffet for det modsatte.

Så har du muligheden - hvilket jo så er tvivlsomt på en færdiglavet løsning - så ville det da være en fin ting at få styr på, men omvendt er det ikke noget du skal ligge søvnløs over.

Jeg plejer selv at sørge for at mine ting validerer, men det er nu mere af nørde-æstetiske årsager ;o)

Moski2.net - gratis betalingsgateway til alle CMS-kunder

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Anja

Validering har ingen praktisk betydning i sig selv. Hverken hvad ang. SEO (siger de kloge) eller browser kompabilitet.

Det du dog skal sikre dig, er at din shop kan ses uden fejl i de forskellige browsere. Hvis siden vises rigtigt er du home free :-)

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anja

Umiddelbart ser størstedelen af fejlene ud til at udspringe af én fejl, nemlig forvirring om Doctype.
Dem der har lavet designet / implementeret dette, har lavet følgende doctype:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">

Efter jeg lige skimmede din kode ganske hurtigt, ser det dog ud til at dit shop-system udspytter koden i XHTML, således burde doctype defineres således:

 <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

 

Det er blot et bud som du evt. kan tage videre til Dandomain, eller den der implementerer din design/html for dig. Det er dog ikke sikkert det er svaret, for der kan sådan set godt være andre grunde til at det er sat til at køre HTML 4.0

Som udgangspunkt ser de fleste fejl og warnings du får ud til at være decideret system fejl.

Du kan aldrig forvente 100% valid html og css, på et større website med meget indhold og ting der ændrer sig hele tiden, men du burde bestemt kunne få meget bedre output end det der. Det er altså ikke rocket science at bruge korrekt doctype i forhold til den markup der udspyttes.

 

Jeg ved ikke om noget af det jeg nævner her er for forvirrende for dig, eller for teknisk, men i så fald er du velkommen til at citere mig for disse ting og sende til den der nu har med dette at gøre i forhold til din shop-løsning, så kan det være vedkommende kan komme med et klogt svar eller løsning på disse ting.

Held og lykke med det :)

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:

Hej Anja

Validering har ingen praktisk betydning i sig selv. Hverken hvad ang. SEO (siger de kloge) eller browser kompabilitet.

Det du dog skal sikre dig, er at din shop kan ses uden fejl i de forskellige browsere. Hvis siden vises rigtigt er du home free :-)

Jeg er helt enig med Lundsby her. Og jeg er sjældent fortaler for at man skal kæmpe for at få sitet til at validere hvis blot det virker i praksis.  Men lige dette tilfælde synes jeg nu nok at der er lige lovlig mange og unødige errors, som burde kunne fixes.

Men det er ikke sikkert at dandomain har interesse i at gøre noget ved det, og medmindre de retter det i deres grundsystem/standardsystem, så er det næppe noget de gider at gøre kun på din shop. Såvidt jeg forstår kører mere eller mindre alle med samme "engine / motor", på disse dandomain shops.

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:
Det du dog skal sikre dig, er at din shop kan ses uden fejl i de forskellige browsere. Hvis siden vises rigtigt er du home free :-)


Hej Anja hvis du ikke kender et sted, kan du teste din aaplus webshop Her.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)