Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophør af enkeltmandsfirma (Hvad med midler i firmaet?)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. May 07
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey,

Jeg oprettede sidste år et CVR nummer for at det var nemmere at sende faktura til andre firmaer. Dette har dog vist sig, at være en mindre god ide, da den eneste udgift jeg har, er hosting. AM bidraget faktisk koster mig mere, end jeg kan opgøre i købsmoms.

Derfor overvejer jeg at lukke firmaet ned, da jeg alligevel ikke omsætter for over 50.000 årligt. Men hvordan fungerer det hvis jeg har midler i firmaet, som bærbar computer? Skal jeg afregne noget med skat pga dette, hvis jeg lukker firmaet?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Du blander nogle ting sammen.

Am bidrag kommer du til at betale uanset om du fakturerer eller er lønmodtager. Moms betaler man hvis man er momsregistreret men hvis dine kunder er momsregistreret  er det jo underordnet om du fakturerer 1.000 kr. eller 1.000 kr. + moms. men sidstnævnte giver dig mulighed for at fratrække dine udgifter, herunder hosting udgiften.

Uanset om du er momsregistreret eller ej driver du sådan som jeg ser det stadigvæk en virksomhed men en virksomhed hvor kravene til regnskab m.v. vil være begrænset som følge af meget få transaktioner.      

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 1. May 07
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Arh okay. Det er nok fordi jeg aldrig har bemærket AM bidrag inden jeg oprettede firma, da det sikkert automatisk gik ind over selvangivelsen før.

Tak for svaret

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Bent har ret i det han siger.

Jeg kan tilføje, at hvis dine kunder er private, kan du opnå en fordel i at lade din virksomhed ikke-momsregistrere. Du kan i det tilfælde vælge at give dem 20% rabat, eller selv tjene 25% mere på dine produkter.

Dine erhvervskunder vil kunne opnå en likviditetsmæssig fordel ved at slippe for at betale momsen på dine fakturaer, og (især hvis de er mindre erhvervsdrivende) opnå en forbedret likviditet indtil momsafregningen foreligger. Hvis det er små virksomheder, vil dette være op til 9 måneders "kredit" svarende til momsbeløbet, og det vil nogle virksomheder kunne mærke. Især her i krisetiden. Selve rentefordelen for dine kunder kan i det nedenfor angivne eksempel være over 200 kr. værd.

Det er dog nok begrænset, alt afhængig af hvor mange kunder du har, og hvad dine produkter koster. Men har du eksempelvis 4 kunder, som hver især betaler 10.000 kr. for dine produkter, så vil de kunne mærke en god fordel på deres likviditet, hvilket i sidste ende kan bruges af dig som konkurrenceparameter.

Det næste er, at skulle din omsætning stige grundet din ikke-momsregistrering, så er det jo en stakket frist, da du så hurtigt løber panden mod muren (50.000 kr. grænsen).

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig. Hvis nogle erhvervskunderne  vil få en mærkbar forbedret likviditet ved ikke at skulle betale eks. 2.500 kr. i moms må man dog nok konkludere at virksomhederne er ret udsatte og at man nemt ryger ind i tab.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)