Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp: Købsmoms ved gæld til leverandør

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Jeg håber I kan hjælpe med et helt konkret moms-spørgsmål.  
Jeg skaber lige en fiktiv situation, for bedst at kunne forklare pointen:

Jeg bestiller varer for DKK 1 mio. hos en leverandør.
Min købsmoms tillægges og den samlede faktura fra leverandøren er dermed DKK 1.250.000,-

Jeg modtager faktura på varerne og indgår efter allerede aftalte vilkår en afdragsordning med leverandøren på 24 måneder. (Det er så at sige et lån ved leverandøren i stedet for en kredit i banken).

Varerne er mine fra dag 1, men leverandøren har sikkerhed i dem.

Hvornår registreres min købsmoms på varerne i det tilfælde?

Er det når leverandøren fakturerer mig det fulde beløb (ved opstarten af afdragsordringen og samtidig levering af varerne)? Eller er det løbende som jeg afdrager min gæld, i mindre bider? 

Jeg håber at høre fra kloge hoveder:-)

Dbh. Jens

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

JCCS:
Er det når leverandøren fakturerer mig det fulde beløb (ved opstarten af afdragsordringen og samtidig levering af varerne)? Eller er det løbende som jeg afdrager min gæld, i mindre bider? 

Hej Jens

Svaret er nemt - og et du sikkert bliver glad for: Du kan fratrække momsen som købsmoms i samme momsperiode, som sælgers faktura er udstedt.

Faktisk er momsfradragsretten uafhængig af, om man betaler for det man køber.

Vh
Lars

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej Lars

Tusind tak for dit hurtige og dejlige svar Big Smile

Dbh. Jens

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:

JCCS:
Er det når leverandøren fakturerer mig det fulde beløb (ved opstarten af afdragsordringen og samtidig levering af varerne)? Eller er det løbende som jeg afdrager min gæld, i mindre bider? 

Hej Jens

Svaret er nemt - og et du sikkert bliver glad for: Du kan fratrække momsen som købsmoms i samme momsperiode, som sælgers faktura er udstedt.

Faktisk er momsfradragsretten uafhængig af, om man betaler for det man køber.

Vh
Lars

Hej

Jeg kan supplere Lars med, at det er altid fakturadatoen, der afgørende for momsberegning, hvilket også er gælde i.f.m. salg.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
hvilket også er gælde i.f.m. salg.

Det er det så ikke Smile - udgangspunktet er at det er leveringstidpunktet, dog skal fakturadatoen anvendes, hvis faktura udstedes inden levering og den kan anvendes hvis faktura udstedes snarest efter leverancens afslutning. Hvis der sker forudbetaling, er det datoen for forudbetalingens modtagelse som er datoen, hvor momsen skal bogføres. ML, § 23, stk. 1 - 3.

Vh
Lars

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)