Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefri kørselsgodtgørelse

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det du skal være opmærksom på er at selvstændigt erhvervsdrivende kan foretage fradrag for kørsel i virksomhedens overskud baseret på satserne for kørselsgodtgørelse og under respekt af 60 dages reglen.

Vedr. det almindelige befordringsfradrag som man kan få hvis man ikke opfylder betingelser for at få kørselsgodtgørelse, eller som selvstændig at foretage fradrag efter disse satser (på grund af 60 dages reglen) er det værd at bemærke at der er tale om et ligningsmæssigt fradrag uanset om man er lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende. Man kan aldrig foretage almindeligt befordringsfradrag i den personlige indkomst. Heller ikke som selvstændig erhvervsdrivende.

Vedr. den model som du anvender er det som sådan korrekt at du er berettiget til almindelig befordringsfradrag som ligningsmæssigt fradrag når du ikke får skattefri godtgørelse men den metode I anvender hvor der udbetales godtgørelse for al kørsel kan aflede et spørgsmål om hvorvidt arbejdsgiver fører den fornødne kontrol, eller der er tale om efterrationalisering. Hvis arbejdsgiveren vitterligt opdeler den udbetalte godtgørelse i skattefri og skattepligtig godtgørelse løbende kan man dog ikke gøre et synspunkt om manglende kontrol gældende på den konto. Herudover går jeg ud fra at disse godtgørelser betales udover en fast aftalt bruttoløn.

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal du slet ikke have andre kunder i perioden?

For hvis du tager en anden rute (Har et stop på vejen) tæller den kørsel ikke med i den samme 60dages regel ud fra hvordan jeg har fået det forklaret.

Altså:
Hjem-Kunde- Tæller for en gang på "ud ruten"
Kunde-Hjem - Tæller for en gang på "tilbage ruten"
Hjem-Anden virksomhed-Kunde - Tæller som en helt 3. rute og ligeledes hvis man laver samme nummer på tilbagevejen, og du kan jo have 25 forskellige kunder som du besøger på den ene eller anden vej, eventuelt et kort møde, uddele en flyer eller andet spændende. Men det er selvfølgelig stadig 2-3 gange i ugen du skal gøre det, hvis du har kunden hver dag i et halvt år.

Det skal selvfølgelig være i orden og reelt, jeg kunne forestille mig at det ikke er velsat at man blot opfinder en anden kørsel end den man reelt har kørt.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke helt korrekt opfattet. Hver kunde tæller med som  1 dag bare du har kørt mellem dit hjem og vedkommende hvad enten det er ud eller hjem

I virkelighedens verden er der næppe nogle som har tid og ressourcer til at lade 60 dages reglen påvirke deres arbejdsmønster. For den der altid starter slutter på virksomhedens hovedadresse har man heller ikke problemet men er der kørsel mellem hjem og virksomheden "for egen regning". Iøvrigt er det som regel sådan at enten er man omfattet (få kunder man besøger) eller også er man langt fra 60 dages reglen: Mange ubestemte kunder.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Limassol
Tilmeldt 6. Dec 10
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ser for mig ud som om der er givet gode og fyldestgørende svar på reglerne om skattefri befordringsgodtgørelse og befordringsfradrag.

Hvor vidt det bedst kan betale sig at fratrække de faktiske udgifter eller udbetale kørselsgodtgørelse, så kan du finde et regneark til beregning her:

http://www.regnskabsmail.dk/Skat/Skattedokumenter/Biler%20skat%20og%20moms.asp

Du starter med at vælge den biltype, du kører i, vælger det relevante regneark, og så angiver du de kilometer, du kører erhvervsmæssigt og privat, og de udgifter, du har til bilen. Her skal du huske, at de kilomenter, du ikke kan få skattefri befordringsgodtgørelse for, men som du skal have befordringsfradrag for, er at betragte som private.

Som det angives af Skattekonsulenterne kan det oftest betale sig at køre efter faktiske udgifter de første par år en bil ejes (høje afskrivninger) og så skifte princip til kørselsgodtgørelse. Men - det kræver beregninger. Principskifte skal ske ved begyndelsen af indkomståret (altså nu).

Husk, at når du ser på udgifterne til bilen så skal du ikke medregne afdrag (eller ydelser) på billånet. Det har "kun" likviditetsmæssig betydning. Og renteudgifterne har du under alle omstændigheder fradragsret for, så det har ingen betydning for beregningen af, hvilken model der bedst kan betale sig.

Dbh.

Lars

PS: Ja, du skal registrere dig som bruger af RegnskabsMail for at kunne hente regnearket, men det er ganske gratis og uforpligtende.

 

Lars Greve Hansen

www.regnskabsmail.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har jeg mig bekendt ikke udtalt mig om her. Det jeg har udtalt mig om har været i forhold til værdi af fri bil. Taler vi om en egentlig fordeling baseret på den faktiske kørsel så falder man også tilbage til på 60 dages reglen. Jeg har selv været med toil at lave og udvikle HBL Bil i tidernes morgen men i bund og grund kan man ikke afgøre hvad der er mest fordelagtigt. Der er også en faktor der hedder reparationer som man ikke kan forudsige. Det man kan fastslå er at at der ikke er nogen avancebeskatning ved senere salg hvis man bruger godtgørelsesmodellen hvilket kan være relevant at inddrage hvis man ikke forventer at køre bilen til den bitre ende.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Limassol
Tilmeldt 6. Dec 10
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld Skattekonsulenterne - jeg forsøgte bestemt ikke at lægge dig nogen ord i munden.

Det var bare min egen fortolkning af, hvad du skrev "Min egen model er at køre bilen som fri bil i et par år og derefter køre den ud til privat med skattefri godtgørelse"

Så godt, at du præciserer, hvad du mente.

I øvrigt - det er korrekt, at man ikke kan spå om, hvilke reparationer, der kommer - eller andre uforudsete udgifter. Men sådan er vilkårene jo ved al planlægning. Der er næppe heller nogen der ved, hvad den præcise fordeling af kilomenterne mellem privat og erhverv vil være før året er omme. Men ved årets afslutning kan man - ved at forberede sig og sørge for dokumentation - beregne hvilken ordning, der bedst kan betale sig. Og det omtalte regneark medregner beskatning af fortjeneste/tab ved salg af bilen.

Lars Greve Hansen

www.regnskabsmail.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig i ovenstående udlægning. Tanken i det er jo at bilen efter nogle år er faldet så meget i værdi at den kan handles over billigt.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Sørensen
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 248
Fra  Alfabox ApS Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tillader mig lige at stille et andet spørgsmål i forlængelse af denne tråd

Det udetillæg som en vognmand giver til en chauffør - hvordan får man det retur?

Håber I forstår hvad jeg mener - jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal skrive det - hihihi

Ølkassen fra gamle dage - genskaber vi tilbage www.alfabox.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Udetillæg retur..det er en udgift for vognmanden.

 

MvH

Peter

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)