Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilbageholdelse af maskine

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Nyborg
Tilmeldt 29. Apr 09
Indlæg ialt: 11
Fra  Fyns Fleksible Bogholder Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg står med et lille problem..

Jeg er blevet spurt om dette:

"

Hej,

Min virksomhed har et tilgodehavende på 75.000 DKK i en virksomhed som har store økonomiske problemer.

Vi har udført et stykke arbejde for dem, men de har ikke betalt vores regning(faktura).

Jeg har snakket med virksomheden flere gange og de siger at de prøver at løse probemet med deres bank.

(for mig lyder det som om de "måske" bliver nød til at melde sig konkurs)

Vi har en maskine som vi brugte ved vores sidste arbejdsplads, som ejes af den virksomhed som skylder os pengene. Den har en brugtværdi som svare til ca. 60.000 DKK, kan vi tilbageholde denne som en slags "pant" indtil vi for vores tilgodehavende ? Hvor siger loven ? Har vi andre muligheder ?

MVH

XX

"

Jeg håber i kan hjælpe mig for dette er ikke lige mit område :)

På forhånd tak.

Med venlig Hilsen

Alex

 

Fra Høng
Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alex

Du står i en svær situation.

Jeg er ikke jurist, men mener at:

Hvis du har en begrundet mistanke om at virksomheden er på vej mod en konkurs, så ville jeg tage pant i deres hardware.

Du skal nok være opmærksom på at hvis virksomheden går konkurs, så indgår maskinen i konkursboet, og du får derfor ikke noget ud af den, da du ikke må sælge den el.

Hvis du kan få virksomheden til at indgå en aftale (skriftligt) om at du får ejerskab af maskinen hvis kunden ikke bataler deres udestående inden en bestemt dato, så vil den ikke indgå i konkursboet.

Hvis du skal være helt sikker, så ville jeg kontakte en advokat, og høre hvad du skal tage forbehold for i din situation.

It Support - Råd og vejledning i alt indenfor it og elektronik til virksomheder samt billig pc hjælp til private

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Ralf Willers:
Hvis du kan få virksomheden til at indgå en aftale (skriftligt) om at du får ejerskab af maskinen hvis kunden ikke bataler deres udestående inden en bestemt dato, så vil den ikke indgå i konkursboet.

Den løsning skal du nu ikke forvente at en kurator vil acceptere, da det ikke er lovligt at stille nogle kreditorer bedre end andre.  Kurator har faktisk beføjelser til at kræve maskinen udleveret hvis det skulle komme til en konkurs.

Fra Høng
Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn.

Gælder dette også hvis aftalen (dato) indgås inden en evt. konkurs?

Jeg ville mene at man så bare har afsluttet en handel, med lidt alternative betingelser, men alligevel...

It Support - Råd og vejledning i alt indenfor it og elektronik til virksomheder samt billig pc hjælp til private

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Ralf Willers:

Hej Ravn.

Gælder dette også hvis aftalen (dato) indgås inden en evt. konkurs?

Hej Ralf

Ja det gør det.  Jeg mener det er 3-4 måneder kurator kan gå tilbage.

Mvh

Ravn

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

AlexV:

 

Min virksomhed har et tilgodehavende på 75.000 DKK i en virksomhed som har store økonomiske problemer.

Vi har udført et stykke arbejde for dem, men de har ikke betalt vores regning(faktura).

Jeg har snakket med virksomheden flere gange og de siger at de prøver at løse probemet med deres bank.

(for mig lyder det som om de "måske" bliver nød til at melde sig konkurs)

 

Sagen tyder jo ikke godt.

På grundf af dit ret store tilgodehavende vil jeg anbefale dig at du  vende sagen med en advokat, så du gør det der er mest fornuftigt og lovligt. 

Mvh

Ravn

Fra København
Tilmeldt 16. Feb 10
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Få virksomheden til at underskrive at i har pant i maskinen til at i modtager jeres tilgodehavende. Hvis virksomheden så går konkurs kan det være at kurator lader dig slippe.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvtægt er næppe den rette vej frem, men du kan overveje om det ikke vil være fornuftigt at være forstående for deres situation og få dem til at lave delbetalinger. Så har du en god chance for at i det mindste få nogle penge nu.

MVH Jens

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)