Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelse af tysk sælger

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Mar 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Min virksomhed er ved at ansætte en sælger i den nordlige del af Tyskland. I den forbindelse står jeg overfor en række spørgsmål som nogle herinde måske kan hjælpe med. Det er vigtigt at fremhæve at vi udelukkende er interesserede i at ansætte en tysk statsborger.

Jeg ved at den tyske lovgivning stiller arbejdsgiveren væsentligt ringere end den danske i forbindelse med afskedigelse af medarbejdere. Blandt andet ved jeg at man som arbejdsgiver ikke uden videre kan afskedige sine medarbejdere som det er tilfældet i Danmark. Der skulle også eksistere nogle ret strikse regler for kompensation hvis man skulle afskedige en medarbejder. Jeg har forstået at der findes tre muligheder for ansættelse:

1) Almindelig kontraktuel ansættelse under tysk lovgivning. Denne løsning skulle ikke tilgodese arbejdsgiveren i tilfælde af tvister. Kan nogen oplyse mig om pension, ferie, bil og andre goder som er standard?

2) Jeg har hørt om virksomheder som ansætter folk via et tysk vikarbureau som mod en %-del af lønnen påtager sig en del af ansvaret ifbm. afskedigelse. Er der nogen herinder der kender mere til denne løsning eller har erfaring hermed?

3) Jeg har også hørt at det er en mulighed at bede den kommende ansatte om at oprette sin egen virksomhed og så købe arbejdskraft af den ansatte på "konsulent" basis. Er der nogen der kender til denne model og kan sige hvilke rettigheder "konsulenten" i dette tilfælde måttem erhverve.

Jeg håber I kan være behjælpelige med input til ovenstående.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Martin Krøyer

 

 

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvorfor spørger du ikke den Danske embassade i Tyskland / exportrådet til råds, de er jo til for at hjælpe dig.

http://www.um.dk/da/menu/Eksportraadgivning/MoedOs/Kontakt+os/

Mvh

Ravn

Tilmeldt 15. Mar 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn,

Tak for dit svar. Jeg har allerede kontaktet det danske handelskonsulat i Hamborg men afventer svar fra dem.

Mvh

Martin

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm.. du kan da også bare ansætte ham under grænsegænger reglen

Grænsegængerreglerne i Kildeskattelovens § 5A-D

Så har du ansat ham i danmark med alt der hører til her men han kan bo i tyskland.
Grænsegængerreglerne gælder for alle som er bosat udenfor Danmark, men arbejder i Danmark og har mere end 75% af deres samlede årsindkomst fra Danmark.

Mvh
MArkus

Tilmeldt 15. Mar 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vedr. afskedigelse af tysk medarbejder: Kündigungsschutzgesetz gælder ikke for virksomheder under 10 ansatte, så det er vel næppe et problem for dig?

For en sælger i Tyskland er det normalt at arbejdsgiveren stiller firmabil til rådighed.

Mvh

Henrik

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)