Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring, varer

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja...Flemming.....det er jo det princip mange mindre erhvervsdrivende bruger, idet de laver en

fysisk lageroptælling ultimo året.

/peter

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming Bach:

Det er da ikke korrekt!

I tilfælde af at der ikke køres med lagerposteringer vil jeg da bogføre køb af blomster på "varekøb" og og salg af blomster på "varesalg" og på den måde vil avancen være forskellen mellem de to.

Og hvis der er lager vil jeg regulere varekøbet med værdien af varelaget i forbindelse med årsafslutningen eller alternativt hvert kvartal i forbindelse med momsen.

Så jeg vil mene at man godt kan "debitere varekøb og kreditere kasse, uden at bogføre på varelager og vareforbrug"

 

Hej Flemming

Nu ved jeg ikke helt om dit svar var en respons på mit indlæg, men hvis det var, tror jeg at du misforstod indlægget.

Hvad jeg mente var at man ikke kan nøjes med at bogføre på hhv. kasse og varekøb. om du så nøjes med også at tilføje en varesalgs konto (som du nævner). Eller går hele vejen og tilføjer både varesalg, vareforbrug og varelager. Det er nok både et sp. om temperament og virksomhedens størrelse/kompleksitet og meget mere.

 

Mvh.

Benjamin

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Benjamin,

Ja det var respons på dit spørgsmål. Jeg tror vi har tolket hans spørgsmål lidt forskelligt. For hvis vi  snakker om "kun" at bruge kontiene varekøb og kasse til det hele så er det korrekt at "det kan man ikke". Smile

Jeg antog at du kun var "varekøbs" kontiene havde havde spørgsmål til. Og at der var en omsætningskonto også.

Alt i alt tror jeg vi alle er enig.

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Mit spørgsmål var på baggrund af, at jeg af interesse sider med en balance uden varelager og vil prøve noget bogføring for dette kvartal(jan-mar).

VH bsu83

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Sorry tror jeg blev lidt forvirret efter, at der kom yderligere svar, efter anden gang Peter svarede mig, tiltrods for at alle svarene på sin vis ser ud til at være rigtig.

Tak for hjælpen.

 

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 01:49
Hvor mange stjerner giver du? :

bsu83:

Mit spørgsmål var på baggrund af, at jeg af interesse sider med en balance uden varelager og vil prøve noget bogføring for dette kvartal(jan-mar).

Hej

DU kan godt nøjes med hhv. varekøb, kasse/bank og varesalg. hver gang du køber vare bogføre du så på varekøb (og kasse/bank). og hver gang du sælger vare bogføre du på varesalg (og kasse/bank).

én gang om året (som minimum) skal du så lave en fysisk lageroptælling. og korrigere din varekøbs konto for evt. svind (grundet tyveri, ting der er gået i stykker eller helt andre grunde).

Kravet om fysisk lageroptælling én gang om året er et lovkrav.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal den fysiske lageroptælling registreres eller dokumenteres på nogen måde?

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

bsu83:

Skal den fysiske lageroptælling registreres eller dokumenteres på nogen måde?

Du kan nøjes med et internt bilag (altså etykke papir hvor du selv skriver de optalte mængder op). derudover er der ingen dokumentation.

 

Mvh.

Benjamin

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)