Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En video / dokumentar for iværksættere?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej allesammen.



Jeg er 3. års HTX''er, og er pt. i brainstorming fasen ved mit 2. projekt i faget Service & Kommunikation. Dette projekt går ud på at vi denne gang skal lave en film, og dertilhørende plakat og/eller hjemmeside. Filmen kan f.eks. være dokumentar, reklame- eller kortfilm. Hvis i ønsker et lidt større indblik i hvad S&K egentlig er for et fag, kan i se vores første projekt om Socialdemokraternes hjemmeside her.



Indtil videre ligger min idé i at lave en slags dokumentar-film for (og om) iværksættere. Ideen er selvfølgelig ikke helt gennemarbejdet endnu, men jeg har gået og tænkt på det siden igår morges. Jeg kunne godt tænke mig at lave filmen, så den kan gå ind og dels fortælle om hvad iværksætteri egentlig er, og hvor meget arbejde det kræver at få en virksomhed op og stå, de forskellige typer for projekter, mv., og samtidig kunne være en slags inspirations-guide til andre iværksættere. Filmen skal være med til at besvare mange af de spørgsmål man ofte sidder med, når man tænker på at starte sit eget firma. Jeg har blandt andet overvejet om man kunne interviewe en bank, og få en god snak med dem om hvad man skal gøre som iværksætter i forhold til forskellige cases - hvordan man optager et lån til virksomheden, hvordan man bedst muligt præsenterer sin ide for banken, osv. - samtidig skal den også gå lidt videre, og fortælle om hvordan man får ideen ud i livet.
En ting jeg synes ville være rigtig interessant, ville være også at følge et eller to forskellige iværksætter-projekter, gerne et der bliver startet på fuldtid, og et som bliver startet i fritiden. På den måde kunne man igen se lidt om de forskellige typer af iværksætteri.



Men grunden til at jeg skriver her, er at jeg godt kunne tænke mig at høre, hvad i synes om ideen? Da målgruppen jo skal være iværksættere (dermed selvfølgelig langt fra fastsat), er det jo oplagt at spørge jer, og jeg kunne godt tænke mig at få lidt feedback på min ide. Det mest negative ved projektet er dog, at vi kun har omkring 2 måneder, så hvis alting skal nås (aftaler om interviews osv., december er jo ikke ligefrem en god måned til den slags ;-)) skal der tryk på. Ville det være en film i eventuel ville have interesse i at se?



Det skal lige siges at jeg ikke har snakket med mine lærer om ideen endnu, som først skal godkendes, så det er altså endnu ikke sikkert at det bliver dette projekt jeg kommer til at beskæftige mig med. Men jeg håber stadig i vil komme med noget feedback til ideen, så jeg evt. kunne komme lidt videre med ideen. Jeg håber også jeg kan få lov til at poste et spørgeskema herinde, hvis jeg går videre med ideen - jeg får brug for at finde ud af hvem den egentlige målgruppe er. Samtidig vil jeg også gerne høre fra personer som har stiftet virksomhed selv, uanset om det blev success eller "fiasko", som har lyst til at give et interview om erfaringer og lignende.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Er mit indlæg for uinteressant, for langt, eller har jeg postet det i forkert forum? ;)

Jeg er måske lidt utålmodig, men jeg havde faktisk håbet på at jeg kunne få noget respons på min ide? Er det fordi folk bare generelt synes det er en skod ide, eller fordi det ikke er interessant nok til at man har lyst til at svare? Jeg håber da meget at der er nogle der vil komme med noget feedback, om det så er negativt, objektivt eller positivt - men der må da være nogle som har et par holdninger til emnet?

Jeg har besluttet mig for at gå lidt videre med projektet, og tage en dag med noget mere brainstorming og klarlægning af projektet. Jeg fremlægger det for min lærer senere i dag, og hører hvad han har at sige til det. Hvis jeg så beslutter mig for at gå videre med projektet, håber jeg det vil være muligt at få lidt respons herinde fra.
Udover har jeg også indtil videre nogle ideer til at bygge det hele op med et forslag til en iværksætter-portal, i stil med Amino. Igen er det gennem en analyse af målgruppe (Afsender, modtager, støj, mv.), at jeg vil finde ud af hvad der egentlig er brug for, og om der er brug for mere end et forum.

Jeg håber da jeg får lidt respons, for jeg har tænkt mig at vende frygteligt tilbage.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Christian

 

Når jeg først læser dit indlæg nu - og derfor ikke har svaret tidligere - skyldes det overskriften. Jeg troede du efterspurgte en sådan film, og jeg kender ikke til dens eksistens, derfor åbnede jeg ikke engang dit indlæg.

 

Prøv at kigge på denne debats respons på "springet" (via søgemaskinen). Dér finder du en del kritik af deres måde at formidle dette på. Ud fra disse kritiske udsagn kan du måske udlede, hvad folk i virkeligheden efterspørger.

 

Meget iværksætterstof vil være svært at formidle i filmmediet, fordi du er så afhængig af tidsfaktoren, og fordi vi neotp hver isært har brug for forskellig mængde af tid til at forstå det.

 

Hvis materialet skulle gøres anvendeligt for iværksættere in spe, ville det nok være en idé at lave det som en række af korte film (max 10-15 min.), som hver især behandler et emne ud fra en case. Altså skabelonen for et "afsnit" ville være:

 

Firma x skal løse problem y.

Beskrivelse af firma x (identifikation)

Beskrivelse af problem y

Opbygning og uddybning

Hjælp

Løsning

Og de rider sammen ud mod solnedgangen

 

Jeg tror, at en hel film, som har til mål at komme hele vejen rundt om "problemfeltet iværksætteri" vil blive alt for tung og kedelig. Men der er jo heller ingen grund til ikke at trække på zapperteknologiens muligheder i formidlingen til zapperkkulturens medlemmer.

 

mvh Hans

Tilmeldt 29. Oct 06
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg tror du for svært ved at få seriøse ihværksættere til at deltage i et amatørprojekt, da det ikke er helt ligegyldigt hvilken omtale man får. Jeg ville ikke engang deltage i programmer som f.eks. produceret af kanal 4 (tvdanmark), nogle dele af tv2 lorry osv.

Men held og lykke med projektet.

/ Charly 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 07-11-2006 09:00:02 Forfatter: Tyllesen
Jeg tror du for svært ved at få seriøse ihværksættere til at deltage i et amatørprojekt, da det ikke er helt ligegyldigt hvilken omtale man får.

 

Hvis jeg har en case, som er relevant, vil jeg gerne afsætte lidt tid for at hjælpe en amino-amigo.

Jeg er sikker på, at man sagtens kunne samle et helt kor af glade hjælpere, hvis bare opgaven er konkret nok.

 

mvh Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Først vil jeg lige sige tak for jeres svar.
Jeg valgte at oprette et nyt emne med en lidt mere sigende overskrift, i et forum der passede lidt bedre. Efter noget tid herinde, har jeg fået en lidt bedre fornemmelse af hvor man skal poste sine indlæg.
Du kan se det nye indlæg her.

Jeg har selvfølgelig tænkt en del over hvad i sagde - mht din kommentar Tyllesen, så tror jeg ikke det bliver et stort problem. Jeg er allerede ved at have en aftale på plads med Martin Thorborg, og jeg har også kontakt til et par andre iværksættere. Så jeg tror ikke det bliver mit største problem.

Hans, jeg har tænkt lidt over de ting du skrev, og finder det ret interessant. Problemet er at finde et firma som er lige præcis i de faser, osv. - det man måske kunne gøre, var at lave et fiktivt firma. Det der irriterer mig mest, er dog at jeg alligevel selv oprettet min egen virksomhed til januar, og derfor ikke kan nå og tage den med i projektet. Men som sagt, så må du også meget gerne lige skrive nogle kommentarer til mine "nye" ideer i mit nye indlæg.
Tilmeldt 29. Oct 06
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Christian.

Kom lige til at læse min kommentar igen. Må have været stresset den dag. Men det sker jo nogle gange. Selv for ihværksættere.;-)

Mit svar skulle ikke forstås som, at jeg synes at projektet er en dårlig idé og det var heller ikke for at dømme det ude. Jeg er bare blot selv meget forsigtig med at bruge resourser på den salgs.

Grunden til at jeg er "bange" for amatørprojekter er at der ofte ikke er afsat nok tid til at få alle faktorer med. Hvilket kan få den deltagende ihværksætter til at fremstå forkert og så kan "omtalen" være dræbende.

Men er glad for at du har fået deltagere til dit projekt.

God vind.

/ Charly

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)