Det virker til at der er mange bud på prisen for rengøring, men desværre virker det en anelse useriøst, hvis du skal være konkurrencedygtig i branchen, med en pris på 300-400 kr. i timen, vil du med stor sansynlighed aldrig få en kunde i hus.
Jeg har arbejdet med meget store kunder i rengøringsbranchen de sidste 10 år, og har i al beskedenhed, stor kedskab til udregning af tilbud på rengøring. Når du laver et tilbud, er det vigtigt, at du laver en nøjagtig opmåling af rengøringsarealerne, dette kan nemt og hurtigt gøres med en lasermåler. For at være professional, syntes jeg du skal købe en licens til det program der hedder "rengøringssystemet" som er et program du kan indtaste dine mål i, og lave tegninger over stedet du skal gøre rent. Programmet, vil kunne give en nøjagtig tidsberegning over det daglige og periodiske rengøringsarbejde. Dette redskab kan ikke undværes, hvis du vil have de store kunder, eller lave fejlberegninger, som kan koste mange penge dagligt.
Hvis du mere er til at få de mindre kunder, kan man måle virksomheden op, og som udgangspunkt kan en normal serviceassistent rengøre ca. 300-400 kvm. i timen, alt afhængig af, om det er kontor, toiletter og baderum osv. Det er klart, at et toilet tager længere tid pr. kvm. end et kontorlokale.
Vedr. timepris, kan jeg oplyse, at du ikke må overstige 240 pr. i timen og så lidt til produkter/maskiner. Alle os, som er blandt de største i danmark, ligger med udbudspriser på ca. 208-234 i timen, så du kan nok se, at med 400 i timen, vil du skyde langt forbi, når du laver et tilbud.
Jeg håber du blev lidt klogere på dette hårde branche.