Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er uens fordeling af overskud I holdingselskab mulig?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 13. Jan 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Hej Amino’er!

 

Vi er to fyre der er på vej til at starte en konsulentvirksomhed. Efter samtaler med advokat og vha. research bl.a. her på Amino har vi skitseret os frem til følgende virksomhedsstruktur:

 

2 personligt ejede holdingselskaber (Holding A og Holding B)

Herunder et fælles holdingselskab (Holding C; ejet 50% - 50% af de to holdingselskaber A og B)

 

Herunder et ApS; Driftsselskab Aps 01, hvorfra vi kører konsulentvirksomheden.

 

 

Grunden til denne struktur er at vi på lidt længere sigt påtænker at starte endnu et Driftsselskab -ApS 02, som vil blive et produktionsselskab. Driftselskab Aps 01 vil forhåbentlig skabe et overskud vi kan flytte op i Holding C og videre ned i Driftselskab Aps 01.

 

Grunden til de to øverste holdingselskaber – Holding A og Holding B – er at det ikke er utænkeligt at en af os på lidt længere sigt starte et Driftsselskab op uden partneren.

En anden årsag til de to øverste holdingselskaber er, at hvis den ene part ønsker at trække et eventuelt overskud ud, kan den anden part vælge at lade pengene stå i det øverste holdingselskab og derved undgå personskatten.

 

Vi er på ingen måde fastlåst på ovenstående konstellation, og kommentarer til den er velkomne.

 

Nu til spørgsmålet:

 

Vores indskud fra Driftselskab Aps 01 vil ikke være ligeligt fordelt og kan variere fra måned til måned. F.eks kan den ene part generere eksempelvis 30.000 i indtægter mens den anden part genererer 10.000 pr måned. Vi kan selvfølgelig selv holde styr på dette, men er det muligt at fordele et eventuelt overskud uens op i de to øverste holdingselskaber A og B et år hvis det ønskes, selvom Holding C er ejet 50%-50% af Holding A og B?

 

Hvordan sørger man for at skrive dette ind i anpartsoverenskomsten for holdingselskabet C, hvis det ellers er der det skal stå?

 

Håber det giver mening  Smile….. Vi kan næsten ikke forestille os, at vi er de første med denne udfordring.

 

På forhånd tak, glæder os til at høre feedbacken.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten:
men er det muligt at fordele et eventuelt overskud uens op i de to øverste holdingselskaber A og B et år hvis det ønskes

Hvis udgangspunktet er, at I har har samme type anparter/aktier så vil det ikke være muligt. Overskud fordeles efter ejerandel.

Uden at have gjort mig nogle overvejelser om helheden i jeres struktur så et det eksempelvis i sådan et tilfælde, hvor et SMBA har sin styrke i forhold til as/aps. I et SMBA kan fordeling af overskud ske efter andre kriterier end ejerandele.

En anden fordel ved at anvende SMBA som holdingselskaber vil være at I kommer uden om revisionspligten af jeres struktur. En eventuelt sparet revisorregning er ikke at kimse af.

Afhængig af hvor vigtigt det er for jer at have muligheden for at lave skævdeling bør I vende problematikken med jeres rådgiver.

Henrik

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville droppe holding C først og fremmest.

Skal I nødvendigvis have pengene ud som udbytte, ellers kunne i jo blot ansættes i driftsselskabet og få pengene som løn.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

TM2Byg:
Jeg ville droppe holding C først og fremmest.

Overså du begrundelsen for Holding C??

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Nope, men de kan jo blot starte et andet driftsselskab med samme (eller en anden) ejerfordeling. De kan jo stadig udbetale udbytte og så skyde det i det nye driftsselskab, nu blot ikke via Holding C, men via holding A og B. Holding C, ville jeg kun lave, hvis jeg konstruerede en koncern, jeg påtænkte at sælge samlet - er jeg helt på vildspor.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Næ - såment ikke. Jeg savnede bare tanken på dit forslag.

En fordel ved at samle pengene op i Holding C er at så er der størrre sikkerhed for at pengene er tilstede til at opstarte nyt driftsselskab end hvis pengene  forsvinder op i Holding A + B og dermed i princippet kan bruges af den enkelte aktionær til egne projekter.

Holding C an der såment også være fornuft i hvis de senere vil sælge det ene af driftsselskaberne fra

Samtidig skal vi have med at udbyttebeskatningen stadigvæk er mere lempelig end indkomstbeskatning.....

Nå TM2Byg - spørgsmålstegnet var mere af nysgerrighed over din tanke. Som sagt jeg har ikke gjort mig dybere tanker over deres struktur - end det egentlige spørgsmål. Det er nærmest umuligt andet end bare at skyde bolde op i luften, når man ikke kender de bagvedliggende tanker....

Henrik

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænkte som sådan ikke dybere end jo flere selskaber, jo mere administration og jo større revisorregning. Jeg kan sagtens se at det på papiret er en ideel løsning, men de har allerede taget et stort fornuftigt step med dannelsen af 2 holdingselskaber, så jeg ville nok personligt tage den mere pragmastiske løsning, som jeg ser som et godt kompromis. Man kan jo gøre det op ved årets udgang og hvis den ene har bidraget væsentligt mere end den anden, kan man jo regulere det på lønnen, må jo antage de skal have en løn af en eller anden art alligevel.

Men igen, hvis de venter indtægter i millionklassen er det naturligvis ligegyldigt.

Fra København
Tilmeldt 13. Jan 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.

Vi får ikke brug for at trække løn ud, da vi får denne indkost andetsteds fra.

Derfor kan ikke bruge løsningen hvor vi regulerer det vha. lønnen.

Vi må undersøge SMBA yderligere.

Hvor ofte kan man trække overskuddet fra Driftsselskabet op i de ovenstående holdingselskaber?

 

Fra København
Tilmeldt 13. Jan 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan man skrive sig ud af probelmet i sin anpartsoverenskomst for Holding C. Altsaa at det er tilladt at fordele overskudet op til Holding A og B efter en anden fordelingsnøglse en 50-50.?

Tilmeldt 1. Jun 08
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske kan du lave to aktieklasser, hvor nogle ikke er udbyttebærende, men du kan ikke beslutte dig fra gang til gang, hvad udbyttet skal være, det følger ejerandel.

Måske du kan løse det med et management fee? Det kan Henrik nok svare på.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)