Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man lave sådan en forening?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 07:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber nogen kan hjælpe med svar på dette.

Jeg er i en branche, hvor der kun er ca. 15 butikker i landet, som sælger de pågældende produkter (det er med vilje jeg ikke skriver hvilket produkt vi sælger, da jeg gerne vil være rimelig anonym i forhold til de andre butikker).

Vi er nu nogle (ca. halvdelen) som er blevet enige om, at vi gerne vil lave en eller anden form for organisation/sammenslutning/forening. Dette bl.a. for at kunne opnå bedre rabatter ved fælles indkøb af bl.a. forbrugsprodukter såsom emballage m.v. Vi vil have et navn og et logo, så vores kunder kan se, at vi er medlem af denne "forening" (det kalder jeg det fremover i dette indlæg for nemhedens skyld). Et af vores store formål vil også være at gøre tiltag for at holde handelen i Danmark, da vi kan se at rigtig mange af vores kunder handler mere og mere i udlandet, da det er billigere.

Vi har også snakket om at lave en fælles blog, hvor vi kan have specielle tilbud til vores kunder i forbindelse med mærkedage, konkurrencer m.v. Igen for at holde vores kunder her i Danmark.

Det er gratis at være medlem af "foreningen" og der er som sådan ikke nogle kriterier der skal opfyldes for at være medlem, bortset fra, at hovedparten af ens salg skal være med denne varekategori.

Der er ikke nogen formand i "foreningen", vi er alle på lige fod.

Nu kommer så mit spørgsmål:

Er det lovligt? Hvad må vi kalde os og hvad må vil ikke kalde os (sammenslutning, forening, m.v.). Hvor kan man evt. læse om dette?

På forhånd tak !

 

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan lave en forening med hvilket som helst formål, når blot formålet ikke er ulovligt.

Jeg faldt lidt over jeres organisationstanker, hvis i skal fungere, som en indkøbsforening, så skal i have en til at tegne foreningen. I foreningsvedtægterne kan i evt beskrive hvad en formand kan og ikke kan i jeres forening og hvilket mandat han har eller ikke har. I kan ikke være en forening uden bestyrelse (det kan være jer alle), og der skal være en formand.

En sammenslutning er der vel ikke nogen definition på, hvordan den organisatorisk  er opbygget, den kan vel godt være en gruppe af selvstændige forretninger, som i fællesskab løser nogle opgaver, men hvis der i sammenslutningen skal gøres indkøb mv. så skal den kunne fungere som en juridisk enhed.

Ellers skal i uddelegere opgaverne internt i blandt jer og lade jeres respektive forretninger stå for fælles indkøb mv.. Det er ikke sikkert det har den samme tyngde i forhandlinger med leverandører, som en samlet indkøbsorganisation.

Men hvad nu hvis en af jer står for emballage indkøb, han har købt ind til jer alle og 5 af jer pludselig finder en billigere løsning og ikke vil aftage den emballage, som allerede er indkøbt, så står emballage indkøberen med et problem. Jeg ved ikke om det er et godt eksempel, men hvis i er ubundne af hinanden. Så kan der nemt ske uforudsete ting og tro mig det gør der før eller siden. Jeg ville overveje et mere bundet fællesskab.

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i det store og hele enig med Finn's betragtninger.

En overvejelse kunne være at lægge aktiviteten ind i smba eller fmba (selskab eller forening med begrænset ansvar). I jeres tilfælde vil det være en ideel løsning, da I begrænser jeres ansvar. Ligeledes er muligheden for fleksibilitet  vedtægterne mv. Søg lidt på Amino om selskabtypen eller kik lidt på www.smba.dk

Tilmeldt 13. Feb 08
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er medlem i en forening som har en tilsvarende funktion.

Jeg er førstehjælpsinstruktør og i den forbindelse er der lavet en forening til selvstændige instruktører.

I den forening er der lavet indkøbsaftaler, så det enkelte medlem få rabatter hos leverandøren. Så det er ikke noget med samlet indkøb.

Vi er selvfølgelig konkurrenter, men stadig har vi et forum, hvor vidensdeling og samarbejde er en stor del af det.

Til den årlige generalforsamling invitere vi nye og gamle leverandører som kan komme med en stand og produkter til fremvisning for foreningens medlemmer.

Du kan se mere om vores forening her www.fsfi.dk . Du kan evt. lure vedtægter og andre ting af, og så se om det er noget du kan bruge til noget.

 

Mvh Per

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)