Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personlig indkomst eller større egenkapital?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Feb 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Som ganske nystartet iværksætter (enkeltmandsvirksomhed) indenfor HR branchen har jeg følgende spørgsmål.

Hvis jeg har indtjening fra en faktureret kunde som naturligt indfinder sig på min firma bankkonto. Vil denne indtjening så defineres som en personlig indkomst fra det sekund den modtages ELLER er det "først" når jeg "udbetaler" mig selv løn, altså overfører til min private konto? 

Jeg spørger fordi jeg på sigt godt kunne tænke mig at restrukturere til et ApS og derved kunne der være en idé i at lade egenkapitalen vækste indtil dette sker. Som tingene ser ud lige nu, har jeg mit arbejde (det er hårde tider og derfor en nødvendighed for at holde skruen i vandet)  ved siden af virksomheden og kunne godt forestille mig at lade kapitalen vokse støt og roligt, indtil tiderne skifter og kunderne forhåbentlig er mere massive.

Jeg er interesseret i at vide hvornår der skelnes imellem disse begreber og er i tvivl fordi jeg som enkeltmandsvirksomhed, juridisk er "eet" med virksomheden, men i realiteten ikke gør brug af midlerne.  

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Din egenkapital har intet med resultatet i dit firma at gøre.

Du beskattes af resultatet......og såfremt du ikke hæver af det, vil din egenkapital

øges med resultatet.

/peter

Tilmeldt 16. Feb 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

 

Tak for dit svar.

Det vil med andre ord sige at såfremt jeg lader det stå, så beskattes jeg ikke personligt af det? Jeg skal lige forstå dig rigtigt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jo du vil blive beskattet af overskud i virksomheden, som ikke har noget at gøre med dit bankindestående.

Du kan dog vælge at brug Virksomhedsskatteordningen og kun betale 25 % i skat af overskudet, som du ikke hæver privat. Dette kan dog normalt først rigtigt betale sig, hvis en samlede personlige indkomst overstiger grænsen for topskat. Ellers vil overskudet blive beskattet som personlig indkomst.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jo...du beskattes af den indkomst i virksomheden, som du dog bliver delvis beskattet af(25%), såfremt

du bruger VSO.

Hvis du kører helt normalt, vil dit resultat beskattes af årets overskud, og din egenkapital er alt

andet lige beskattet.

 

/peter

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)