Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rykkergebyrer når det offentlige ikke betaler til tiden?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er mange glæder vi at lave noget for det offentlige Danmark...
Desværre er der også blandt offentlige organer dårlige betalere. Eller i hvert fald sene betalinger fra tid til anden.

Men hvordan er det med rykkere til det offentlige? Må jeg? Kan jeg?
Jeg startede med at smide en flink mail til hende jeg havde kommunikeret med omkring EAN og fakturering. Det kom der ikke noget ud af, så jeg smed dem en rykker med både gebyr og morarenter. Det kom der betaling ud af, men desværre fik jeg kun beløbet fra den oprindelige faktura - rykkergebyr og renter er pænt "glemt"

Her tænker jeg så, at hvis jeg glemmer at betale fx SKAT, så er de ikke sene til at smide max på i gebyrer og renter, så nu hvor situationen er omvendt, vil jeg da egentlig ikke behandle dem anderledes...

Så hvordan er reglerne her?
Hvis de ikke betaler rykkergebyr + renter, kan jeg så smide et par ekstra rykkere og derefter inkasso? Eller har det offentlige særregler?

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Bliver spændende at få svar på...:)

De plejer jo gerne at glemme at betale for gebyrer osv.

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Koludabyg:
De plejer jo gerne at glemme at betale for gebyrer osv.

Er fristet til at prøve hele vejen med inkasso-inddrivelse og - hvis muligt - at smide dem i RKI.
Pengene er såment ikke de store, men det er jo ikke sådan at jeg modsat kan sige det samme overfor det offentlige når jeg skylder dem :-)

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ALDRIG oplevet at en offentlig institution har "husket" at betale rykkergebyr!

Vi har haft sendt et offentligt hospital til inkasso for et meget beskedent beløb og først dér fandt de ud af at betale.
Men jeg gad ikke sende nogen til inkasso for et rykkergebyr, medmindre det er et større beløb i renter osv. også.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror desværre også, at det er spildte gode kræfter at forfølge den offentlige institution, når de har betalt den oprindelige faktura med mindre naturligvis, du har småkværulantiske tendenser, som du ynder at dyrke, for så er det en værdig sag, du kaster dig ud i.

Men jeg har selv ved en enkelt lejlighed sagt til en kommune, at jeg ikke ville levere til dem pga. deres usædvanligt langsommelige betalinger i en tidligere sag. Det medførte, at sagsbehandleren lovede at "bære" fakturaen igennem, og næste gang kom pengene rettidigt. Og jeg har et par kunder som bare nægter at levere (et softwareprodukt) til det offenlige uden forudbetaling. Så du er ikke alene!

Dbh
Anette
http://anettesand.dk

 

 

 

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai Lønne:
Pengene er såment ikke de store, men det er jo ikke sådan at jeg modsat kan sige det samme overfor det offentlige når jeg skylder dem :-)


Nej, der falder gebyr og renter med det samme, og der er ingen kære mor.
Betalingen inden x antal dage, herefter yderligere gebyrer samt foged til indkrævning.

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand/Regnskabsskolen:
med mindre naturligvis, du har småkværulantiske tendenser, som du ynder at dyrke, for så er det en værdig sag, du kaster dig ud i.

Du kender mig for godt, Anette :-)

Men sandheden er, at jeg føler mig dårligt behandlet her. Med til historien hører også, at jeg fik en meget surt svar tilbage om, at der ville blive fulgt op på sagen men at der godt kunne gå yderligere 30 dage og at hun i den periode ikke gad se en ny rykker.
Nu gik der heldigvis ikke ekstra 30 dage, men alene den måde jeg fik afvide på, at sådan noget rykker-pjat bestemt ikke var noget at gøre i, gør mig sur.

Samtidig har jeg sidder til en timeløn langt under min standard, hvilket jeg selvfølgelig selv har accepteret (jeg skulle undervise i iværksætteri, hvilket jo var spændende), men som jeg stadig også opfatter som "at gøre dem en tjeneste".
Så må de da egentlig gerne behandle mig pænt og betale til tiden :-)

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, men så synes jeg da ikke, der er nogen tvivl: Næste gang de bestiller, skal du sende fakturaen med en betalingsdato, der ligger FØR undervisningsdagene. Den sure ekspedition: Prøv at drukne dem i sødhed, det hjælper nogle gange Angel.

 

Tilmeldt 24. Feb 08
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå det lover da ikke godt - jeg har ca. 60k DKK jeg skal have inddrevet i morarenter.

Hvad er et rimeligt rykkergebyr - 250kr ?

Tilmeldt 28. Aug 17
Indlæg ialt: 1
Fra  Jysk inkasso Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nicolai

Alle virksomheder også det offentlige er underlagt  renteloven, du må tage et kompensationsgebyr på 310 kr ved sen betaling, du skal ikke sende rykker for at pålægge dette gebyr. Loven foreskriver at betalingsfrist mellem en erhvervsdrivende og en offentlig myndighed på højest 30 dage. For nogle udvalgt offentlige myndigheder vil betalingsfristen dog være 60 dage.

Du kan ved rykker 1 pålægge 100 kr plus renter, du må sende rykker 2 efter 10 dage hvor du igen pålægger 100 kr, i tredje må du pålægge 100 kr. Du må allerede efter først rykker varsle at sagen sendes til inkasso eller advokat og tage 100 kr for inkasso varsel.

Der er dog regler om renten og kompensationsgebyr i forhold til dato for sendte faktura:

Gruppe 1: Krav mod forbrugere, der forfalder før 1. marts
2013, forrentes fortsat med rentesatsen på 7 % (+ den
fastsatte referencesats). Der kan ikke opkræves kompen-
sationsgebyr.

Gruppe 2: Krav mod forbrugere, der forfalder efter
1. marts 2013, forrentes med den nye rentesats på 8 %
(+ den fastsatte referencesats). Der kan ikke opkræves
kompensationsgebyr.

Gruppe 3: Krav mod erhvervsdrivende, der forfalder før
1. marts 2013, forrentes fortsat med rentesatsen på 7 %
(+ den fastsatte referencesats). Der kan ikke opkræves
kompensationsgebyr.

Gruppe 4: Krav mod erhvervsdrivende, der forfalder efter
1. marts 2013, forrentes med den nye rentesats på 8 %
(+ den fastsatte referencesats). Der kan opkræves kom-
pensationsgebyr på 310 kr

Venlig hilsen

Søren Nielsen

Jysk inkasso

www.jyskinkasso.dk

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)