Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af bankgebyr (fradragsberettiget renteudgift?)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lavet nogle bankoverførsler til min udenlandske leverandør. Hvordan bogfører jeg bankens gebyr?

Er det en ikke-fradragsberettiget renteudgift? (Jeg bruger Summasummarums standardkontoplan) Og hvis ja, hvorfor er det ikke fradragsberettiget?

 

venlig hilsen

Mikael

 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:53
Hvor mange stjerner giver du? :

MikaelR:

Jeg har lavet nogle bankoverførsler til min udenlandske leverandør. Hvordan bogfører jeg bankens gebyr?

Er det en ikke-fradragsberettiget renteudgift? (Jeg bruger Summasummarums standardkontoplan) Og hvis ja, hvorfor er det ikke fradragsberettiget?

 

venlig hilsen

Mikael

  

Hej

De fleste løbende bankgebyrer, incl. gebyrer ved bankoverførsler, er fuldt fradragsberettigede. I SummaSummarum kan bruge konto 7200 Porto og gebyrer.

Gebyrer som kan sidestilles med låneomkostninger, eks. i forbindelse med forlængelse af kassekredit, er ikke fradragsberettigede.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret Tonny!

Jeg må have rodet lidt rundt i begreberne da jeg googlede.

Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad med oprettelsesgebyr på en bankgaranti? Er det fradragsberettiget? Og er det noget jeg selv kan slå op et sted?

 

På forhånd tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

MikaelR:

Hvad med oprettelsesgebyr på en bankgaranti? Er det fradragsberettiget? Og er det noget jeg selv kan slå op et sted?

 

På forhånd tak.

Gebyrer i.f.m. med en bankgaranti er fradragsberettiget, hvis bankgarantien er stillet til fordel for din virksomhed og derved er erhvervsmæssig.

Der er ikke et decideret sted, hvor dette kan slås op, idet fradraget følger af Statsskattelovens § 6, som giver fradrag for omkostninger, som bruges til erhverve, sikre og vedligeholde sin indkomst.

Grundlæggende kan man opremse, at gebyrer der afholdes løbende i forbindelse med virksomhedens drift er fradragsberettiget, i modsætning til eks. gebyrer i.f.m. optagelse af lån eller kassekredit m.v. ligesom alle offentlige gebyrer ved for sen betaling af eks. moms, A-skat, ATP m.v. ikke er fradragsberettigede.

Håber dette afklarer forholdet Smile

Hilsen

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)