Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af virksomhed - hvad med SKAT og moms

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i ca. 1½ år haft en virksomhed (med CVR-nr.), som jeg dog af forskellige grunde ikke har haft indtægter i endnu. Jeg vil nu lukke den, så jeg igen kan få fuld dagpengeret, indtil jeg finder et job. (Lige nu er jeg registreret med selvstændig bibeskæftigelse og den mulighed stopper snart.)

Jeg går ud fra, at der bliver noget i forbindelse med lukningen, der skal gøres op med SKAT - bl.a. køb af en printer og bøger. Jeg har indberettet og fået tilbagebetalt en hel del købsmoms for domæner, hjemmeside, fotograf, kurser etc. men har som sagt ingen indtægter haft. Hvad gør SKAT i sådan et tilfælde?

Er det muligt i forhold til bl.a. SKAT at åbne virksomheden igen på et senere tidspunkt under samme navn?

Vil det være være muligt at afmelde virksomheden fra CVR-registret nu, men senere køre den videre i fritiden uden CVR-registrering og moms men med lønsumsafgift (arbejder med undervisning og rådgivning)?

Jeg håber, at nogen kan hjælpe med noget afklaring inden jeg gfår videre til revisor og SKAT.

De bedste hilsner

Tina

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil foreslå, at du allerede nu tager kontakt til det lokale Skattecenter og forespørger, hvordan du skal forholde dig.

Problemet er, at du ikke har haft nogen indtægter, hvorfor du risikerer at underskud ikke bliver godkendt og den refunderede moms skal tilbagebetales under henvisning til, at der er tale om en hobbyvirksomhed.

Der er dog også den mulighed, at du simpelthen afmelder din virksomhed på www.webreg.dk enten online med digital signatur eller udskriver en blanket og indsender denne. Herefter vil der formentlig ikke ske yderligere før end, du har indsendt din selvangivelse for 2009, hvor du skal angive over-/underskud af virksomhed.

I forbindelse med din selvangivelse vil jeg anbefale, at du selvangiver dit underskud i overensstemmelse med de bilag, som du har brugt i forbindelse med momsangivelserne. Dog skal du være opmærksom på, at PC og printer skal du tage ud privat, således med 2/3 af købsprisen da levetiden ansættes til 3 år, og endelig huske at regulere momsen tilsvarende. De øvrige omkostninger har ingen værdi i forbindelse med lukningen, hvorfor der ikke skal ske yderligere.

Hvis SKAT på et senere tidspunkt ikke vil godkende dit underskud, så er du alt andet lige forberedt herpå, og må så betale den SKAT, som du i forbindelse med selvangivelsen er blevet godskrevet for.

Håber dette hjælper lidt på vej Wink

Hilsen

Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny

Et forsinket TAK for dit svar. Det gav mig mere klarhed.

De bedste hilsner

Tina

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)