Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivninger - HVORDAN

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hi Aminos Indifferent

Kan i venlige hjælpe mig med følgende.

Jeg har investered i 2 stor  printer i min buitk (kostede  2* 10,000 kr pr. stk = 20.000 Kr)

og så investered i to stor maskine, den har kosted 2* 20.000 kr  = 40.000 -Kr

Hvis jeg skal  fartrække den årlige værdiforringelse af mine produktionsudstyr, hvordan skal jeg gøre afskrivers.

På forhånd tak

 

Blueman

 

 

 

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 00:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Teknisk set kan du køre med to afskivninger sideløbende, en skattemæssig og en bogføringsmæssig. De fleste mindre virksomheder vælger dog for nemheds skyld blot at nøjes med den skattemæssige, og det vil jeg også anbefale at du gør.

Dette betyder at du afskriver 25% af den skattemæssige restværdi pr. år. (hvis du sælger maskinerne en dag, så kan du ikke afskrive dem i det år hvor du har solgt dem).

Det der afskrives på er værdien af din samlede drift aktiv masse.

Så i dit tilfælde vil det i år være = 2*10.000+2*20.000 = 60.000 kr.

Heraf afskriver du så 25% = 15.000 kr. i år (25% af 60.000)

Næste år er din skattemæssige aktiv masses værdi så 60.000-15.000 = 45.000 og der afskrives igen 25% = 11.250 kr. (25% af 45.000).

om to år hedder den så 45.000-11.250= 33.750*25% = 8.437 kr. du kan afskrive. osv.

Hvis du køber flere aktiver bliver deres værdi lagt oven i den resterende værdi fra de gamle aktiver og du har så en ny værdi at afskrive af. modsat hvis du sælger aktiver fra skal de trækkes væk fra aktiv summen.

 

An på om de to printere kan køre for sig selv, og om de er købt af to gange og til to forskellige ting. kan du evt. straksafskrive dem, da deres værdi hver for sig er under 12.300 kr. men jeg vil udfra de givne oplysninger mene at de skal afskrives over flere år.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hi Benjamin,

Tusind tak, jeg gør som du siger.

have en rigtigt gode weekend.

Coffee

Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hi Benjamin,

Tusind tak, jeg gør som du siger.

have en rigtigt gode weekend.

Coffee

Tilmeldt 7. Feb 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Smile

Tillader mig at spørge om et spørgsmål på denne tråd ...

Hvad sker der med momsen ??? skal den afskrives på én gang eller er det også over flere år?

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Den nystartede:

Hvad sker der med momsen ??? skal den afskrives på én gang eller er det også over flere år?

Hej

I de allerfleste tilfælde vil momsen komme med i virksomhedens momsregnskab (købsmoms som er den moms virksomheden har betalt når den køber vare/aktiver osv. og salgsmoms som er den moms virksomheden modtager når den sælger vare osv.). Hver periode opgøres så momsdifferensen (perioden er enten pr. halve år, eller pr. kvartal an på hvor stor virksomheden er) og hvis købsmoms er størst så modtager virksomheden forskellen fra SKAT. modsat, hvis salgsmoms er størst skal virksomheden betale SKAT.

Eks. virksomheden har i en periode købt vare for 8.000 kr. + 2.000 kr. i moms (købsmoms = 2.000), og har i samme periode solgt vare for 20.000 kr. + 5.000 kr. i moms (salgsmoms = 5.000).

Difference = 5.000-2.000 = 3.000 kr. som skal betales til SKAT.

 

Ved køb af enkelte aktiver, hvid plade biler eksempelvis kan momsen ikke medregnes i momsregnskabet.

 

Mvh.

Benjamin

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)