Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskab: Summariske posteringer

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er,

Jeg har overtaget kasserer-rollen for en forening, som mangler at angive moms for begge halvår af 2009. Jeg kan se at det i tidligere år har været kutyme at indtaste beløbene på samtlige kvitteringer i et Excel-dokument, så man kan se hver enkel kvitterings bidrag til det samlede beløb som man går ned gennem rækkerne. Er det virkelig nødvendigt at indtaste beløbene fra alle disse mange kvitteringer?

I SKATs pjece fra september 2009, "Moms, fakturering, regnskab mv." ( https://www.skat.dk/front/appmanager/skat/getFile.aspx?Id=59251) står der på s. 33, at hvis man fører købs- eller salgskonti med summariske posteringer, skal man opbevare specifiktioner der viser hvordan de summariske poster er sammensat af enkeltposter. Jeg har på forhånd lagt ind- og udgående moms for alle kvitteringer sammen i "summariske poster" fordelt per uge. Hvis jeg blot sørger for at opbevare de oprindelige kvitteringer, har jeg så opfyldt kravet om at opbevare specifikationerne? Eller er disse nødvendige specifikationer netop det regneark, der viser beløbene fra hver enkelt kvittering? Hvis jeg kunne spare et par timers molboarbejde, er jeg selvfølgelig meget interesseret i det!

På forhånd tak for hjælpen!
Med venlig hilsen
Kristian

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest må jeg med min bogholderbaggrund jo lige nævne, at det vil være bedst, hvis du bogfører bilagene i et regnskabsprogram, som opfylder kravene i bogføringsloven. Især hvis det er et stort regnskab, er et regneark ikke tilstrækkeligt.

Med summariske poster tror jeg, at SKAT tænker på "samlet salg pr. dag/uge" og ikke på "alle mulige blandede udgifter med moms på". Så det kommer lidt an på, hvad det er, du har i dit regneark.

Som udgangspunkt vil jeg mene, at du kommer langt og kan slippe for at taste det om, hvis du sørger for at opbevare de kvitteringer, momsbeløbene stammer fra på en måde, hvor det tydeligt fremgår, hvilke bilag, der hører til hvilke linjer i regnearket. Læg f.eks. bilagene i en kuvert pr. uge, skriv ugenummer på og skriv det samme nummer ud for linjen eller linjerne i regnearket.

Du skal så være opmærksom på, at der ikke er moms på alle udgifter (f.eks. frimærker, aviser og forsikring er momsfri) og at man ikke må trække momsen fra alle de udgifter, der er moms på (f.eks. benzin til hvidpladebiler, mad til personale og bestyrelse og hoteller: Selvom der er moms på, må man ikke trække den fra i momsregnskabet). Men alt det har den afgående kasserer forhåbentlig været igennem sammen med dig, da I overleverede...

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

 

Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for det forståelige og fyldestgørende svar!

Venlige hilsener
Kristian

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)