Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt tættere på Haiti

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Årslev
Tilmeldt 9. Jan 08
Indlæg ialt: 294
Fra  Tino Cordes grafik Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg bor i den vestlige del af den Dominikanske Republik, blot 20 kilometer fra den haitianske grænse. Der er cirka 300 kilometer til hovedstaden i Haiti. Der er ikke nogen ødelæggelser i den lille by, hvor vi bor. Me flere mærkede ret kraftige rystelser. Selv opdagede jeg ikke noget, da jeg var ud og køre. 

Der bor mange haitianere i den Dominikanske Republik, men selv om de måske har lidt bedre forhold her, så lever de meget fattigt. Når man kommer til et af deres "huse", så bliver man ofte chokeret over den dårlige stand de er i og hvor mange der bor i de små skure. Der er ingen gulv, blot jord. Ingen døre. Siderne er beklædt med tilfældige brædder, som ikke altid når helt sammen. Det minder om et meget gammelt skur, hvor man ikke engang ville have sin cykel stående.

Jeg talt med flere efter jordskælvet og spurgt til deres familie. Selv om der er gået mange dage, så ved mange af dem ikke om de har det godt. Men underligt nok virker de meget upåvirket af situationen. Det er som om, at de har så meget modgang og oplever så mange dødsfald, at det ikke påvirker dem i samme grad. De fleste af dem tror, at det var noget Gud gjorde for, at straffe dem. Det tror mange dominikanere nu også, da de ser meget ned på haitianerne og opfatter dem meget laverestående og dårligere mennesker.

Men I har sikkert hørt meget om Haiti og jordskælvet, men jeg ville bare lige fortælle et par ting herfra, lidt tættere på Haiti.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Først og fremmest - Tak for perspektivet.

Nu har jeg ikke rigtig overblik over hvor stor øen du bor på, egentligt er, men det er da ret hurtigt, der er adgang til internettet igen?

At dominikanerne og særligt haitianerne giver Gud skylden er et eller andet sted både godt og skidt. På den ene side giver det en 'grund', som man helt sikkert leder efter i den situation, mens man på den anden side kan lamslås af den enorme tro de har på det (over)troiske, når grunden til katastrofen var 100 % naturlig.

Jeg håber at du og dine nærmeste har det godt dernede :)

 

- Simon

 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for den ekstra vinkel.

mvh Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - tak for input fra Dominikanske Republik - meget interessant. Jeg synes selv, jeg har haft tragedien tæt på, idet jeg har støttet et børnehjem på Haiti i 6-7 år, og selvom børnene alle klarede skælvet, blev een af deres nannyér dræbt, bygningen er faldet meget sammen, deres mad er blevet stjålet og de har i flere dage ikke haft hverken modermælks erstatning eller bleer til de mindste af børnene. Der er ialt 133 børn, halvdelen under 3 år. Pt har ca 50% dog fået lov til at rejse til USA, da de allerede var igang med adoption inden jordskælvet, og der arbejdes for at resten også får lov til at rejse. Både USA, Canada, Holland og Frankrig har åbnet for humanitære indrejse/opholdstilladelser til børnehjælpsbørn. Så vi håber, de kan komme ud inden for de næste par dage. Men hvordan er det med grænsen imellem Haiti og den Dominikanske Republik, er den stadig lukket for haitianerne, eller får de lov til at komme ind nu ? Forholdene har jo altid været lidt bedre i den Dominikanske Republik, ikke ? Så jeg håber, der vises lidt mere barmhjertighed og fleksibilitet i en situationen som denne og man åbner grænser og hjem for flygtninge?

Mvh Pernille

      

Fra Årslev
Tilmeldt 9. Jan 08
Indlæg ialt: 294
Fra  Tino Cordes grafik Skrevet kl. 03:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jo forholdene er noget bedre her i den Dominikanske Republik. Folk har flere penge, selv om her stadig er fattigt. F.eks. betaler vi 500 kr. om måneden i husleje, for et pænt hus. 2 liter sodavand koster 7 kr. 

Der er ikke mange træer i Haiti, jeg har hørt at det meste er som ørken. Det kan jo lyde underligt, når der her er meget frodigt og grønt. Men det skyldes at de har fældet alle træer, for at lave trækul.

Øen er på 76.483 kvadratkilometer. 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 03:23
Hvor mange stjerner giver du? :

tinocordes:

Jo forholdene er noget bedre her i den Dominikanske Republik. Folk har flere penge, selv om her stadig er fattigt. F.eks. betaler vi 500 kr. om måneden i husleje, for et pænt hus. 2 liter sodavand koster 7 kr. 

Lidt sjov kontrast... Huslejen er billig, men sodavand ligger på EU niveau...

Håber det bedste for jer alle "over there" ;D

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 21. Mar 07
Indlæg ialt: 192
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Dejligt at høre det står godt til hos dig og dine.

Det er en stor katastrofe, der har ramt Haiti, og vi kan slet ikke sætte os ind i, hvor slemt det må være.

Hvis i har lyst til at støtte Dansk Røde Kors, har jeg lavet en personlig indsamling her:

http://www.egenindsamling.drk.dk/start-min-egen-indsamling/livet-er-vidunderligt/indsamling.aspx?CollectionId=529

Håber mange vil støtte  -  eller selv starte en indsamling blandt deres venner og bekendte.

Der er virkelig brug for al den hjælp, vi kan give.

Har selv støttet forskellige indsamlinger, og har sparket min egen igang med kr. 1500.-

Mange bække små ..... :-)

Venlig hilsen Lone

Tilmeldt 17. Oct 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for denne lille opdatering.

Det er frygtligt, det der er sket, og herfra DK virker det som om nødhjælpen, når smerteligt langsomt frem.

Vi har kort i Den Domonikanske Republik i forbindelse med et stop på et krydstogt forrige år, skønt sted, men vi fik også det indtryk, at de er betydeligt fattigere på Haiti. For en dansker virker det lidt underligt, at der kan være så stor forskel på to nabolande, der deler en ø.

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)