Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsnummerverifikationer

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ad nogle gange skrevet lidt om momsnummerverifikationer herinde.

De store revisionsfirmaer har udviklet nogle programmer, der kan foretage masseverifikationer af kunders momsnumre.  I den ene ende hældes en liste med landekoder og momsnumre ind og ud af den anden ende kommer så en liste, hvor hvert momsnummer er blevet verificeret i EU’s database.

Priserne for programmerne er eksorbitante: fra godt 20.000 kr. til 50.000 kr. hvis systemet skal bruges i flere lande (engangsbetaling) til ca. 15.000 kr. om året. Licenserne dække brug i ét firma/et momsnummer.

Vi har sat et program til kodning, som vi vil kunne sælge til slutbrugerne en helt anden pris. Det vi imidlertid overvejer, er også at lave en ”Revisor-version”.

I Revisor-versionen betaler revisoren et beløb pr. kørsel, programmet anvendes til. Fordelen for revisoren vil være, at hun/han efterfølgende vil kunne fakturere kunden for det arbejde hun/han har haft med at lave og gennemgå verifikationen. Sagt med andre ord, tjene penge på at bruge vores program.

Hvad siger i andre talnørder herinde det koncept ? Vil I være interesserede – og er der endda et par stykker som ville være interesserede i at teste systemet, når det er færdigt ??

Det er jo ikke ren godgørenhed. I får jo faktisk valide data ud i den anden ende. Det er ikke det tekniske I skal teste, men brugervenligheden. Sagt med lidt andre ord: Den testversion vi frigiver vil være fuldt funktionsdygtig og levere valide data.

I er meget velkomne til både at svare her i tråden eller via en PM.

Vh
Lars

PS. systemet kan ikke kontrollere identiteten på kunden – dvs. sikre, at kunden rent faktisk er den, han/hun udgiver sig for at være. Det er en helt anden snak, men den er vi såmænd også ved at kigge på. Det er dog næste step.

Det der dog er ved at ligge nogenlunde klart er, at hvis en sælger har sat sine momsnummerverifikationer i system og laver disse med faste intervaller, så vil Landsskatteretten godt se bort fra hæftelse for momsen. Det jeg mener er, at hvis en ny kunde kommer ind ”mellem to verifikationer” og faktureres eksklusive moms og det så viser sig, at det oplyste momsnummer ikke ”tilhører” køber, så kan sælger godt slippe for at skulle efterbetale momsen hvis blot sælger har systematiske og tilbagevendende verifikationer af alle kunders momsnumre.

Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

Yderst spændende projekt, jeg benytter selv http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do, hvilket fungere fint til mig.

Jeg vil dog gerne betale for at få alle informationerne vedr. et VAT number, servicen ovenfor fortæller kun om et VAT number er gyldigt, ikke navn og adresse mm. Så hvornår regner i evt. med at i kan levere det? For så vil det have interesse for mig, men ikke før. :)

Mads Madsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads Madsen:
jeg benytter selv http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do, hvilket fungere fint til mig.

Hej Mads

Der er ingen tvivl om, at Kommissionens service fungerer fint (det er faktisk den alle henter deres oplysninger i) og at det vil være overkill at bruge et automatisk system, hvis der er tale om relativt få og/eller faste kunder.

Der hvor et automatisk system er relevant er, hvor der er en vis mængde numre som skal verificeres. Det kan jo tage sin tid at sidde og "tampe" dem ind i på Kommissionens side, skrive svarene ud og arkivere disse. Her går det noget hurtigere med et autosystem.

Mht. adresseoplysninger mv. så følger de faktisk med på nogle "lande", når man spørger i VIES og disse lægges i rapporten.

Kommissionen har lovet en facilitet, hvor der kan indsendes et momsnummer, navn og adresse og fås et svar retur på, om det passer med de oplysninger VIES har. Problemet er, at omløbstiden omkring solen er ca. 700 dage i EU....

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg bumper lige denne tråd med "seneste nyt".

Vi har nu en demo-version af VeriVat PC klar. I kan læse mere om vores programmer/systemer på www.verivat.eu (tak til www.DesignYOU.dk  for et flot lay-out)

Jeg vil meget gerne i kontakt med nogen, som har mod og lyst til at hjælpe med at teste VeriVat PC. En fire - fem stykker, gerne både revisorer og handlende.

Med teste menes altså også at give noget konstruktiv feed-back - man (jeg) er vel grådig Smile. Så må vi jo finde ud af, hvad jeg kan/skal gøre til gengæld.

Send mig en PM eller svar her i tråden.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige endnu et bump her i den gode sendetid Smile

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)