Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskaber og revisionspligt?

Side 5 ud af 5 (47 indlæg)
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Jeg kan kun bifalde, at de offentligt godkendte revisorer nu er omfattet af krav om obligatorisk efteruddannelse jvf. lovgivningen

Hej Tonny,

Selvom der er obligatorisk krav om efteruddannelse, så er jeg begyndt at tvivle på effektiviteten af denne efteruddannelse!

Det er uhyggelig ofte, at en revisor her på Amino må nå til den erkendtlighed, at nu lærte han (igen) noget nyt.

Dermed ikke sagt, at en (offentlig godkendt) revisor nødvendigvis skal vide alt - men når vi ser revisorer, der den ene gang efter den anden udtaler sig om et område, og efterfølgende må afslutte med kommentaren: Så lærte jeg noget nyt!

Det skaber ikke tryghed - offentlig godkendt eller ej!

 

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Helt enig. Jeg tænker da ofte at det er godt at revisorernes ansvarsforsikringer ikke står på spil når de udtaler sig her for så kunne det nemt blive dyrt. Samtidig tager jeg mig selv til hovedet af og til over nogle af de svar der kommer + hvad revisorer og folk iøvrigt kaster sig ud i at svare på.

Det er jo dybt rystende at Fabel har godkendt Tonnys svar fra den 23/1 2010. I dette svar har Tonny helt set bort fra at der er kommet ny regler for beskatning af selskabers udbytter og aktieavancer, som er gældende fra og med indkomståret 2010. Samtidig glemmer han også en lovændring der kom for ca. 6-7 år siden fordi det såkaldte 12 måneders krav var i strid med EU-lovgivningen : Efter de gamle regler kunne et selskab oppebære udbytte fra dag 1 hvis blot man opretholdte en ejerandel på min. 10% i de efterfølgende 12 måneder. I og med at revisor faktisk skulle afgive erklæring om det skulle man tro at enhver revisor der har beskæftiget sig med moder- og datterselskaber, har været inde omkring denne problemstilling.  

Et er så at dette burde være paratviden for en revisor eller revisormedarbejder der beskæftiger sig med selskaber. Noget andet er at man kan undre sig over at Fabel har godkendt dette svar og tilsyneladende har gjort det nu. Har han så overhovedet forstået de svar han har fået ?

Det må ikke betragtes som en kritik af Tonny for andre revisorer kunne komme for skade at udtale noget tilsvarende - Jeg tænker mere på hvilke følger det kan få ude i det virkelige liv. Obligatorisk efteruddannelse eller ej så handler det her altså også om at deltage i eks. skattekurser så man får grundlæggende viden som dette på plads.  Ellers lever man godt nok livet farligt.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Espresso og Bent

Det må jeg nok sige var noget af redegørelse, som jeg absolut ikke tager personligt.

Til Espresso kan jeg kun konstatere, at værdien af efteruddannelser m.v. må vi afvente og se, men det er trods alt bedre end før, hvor det var op til den enkelte at deltage.

Herudover finder jeg din bemærkning om erkendelse af "fejl" som værende et udtryk for, at du føler dig utryg, at det er dog bedre, især i dette forum, at jeg som offentlig godkendt revisor åbent erkender det, således andre læsere netop kan få vished for det korrekte. Vi (jeg) har dog også, opfatter jeg, ved fælles hjælp kommet frem til den korrekte fremstilling og opfattelse, jvf. tidligere i denne tråd.

Nu er det jo også sådan i dagligdagen, at jeg i hvert fald aldrig udtaler mig "skråsikkert" i opgave med mindre jeg er absolut sikker og alligevel meddeler jeg, at jeg lige følger op på dette. Derudover dobbelchecker jeg altid igen, inden jeg påtager mig en opgave om rådgivning.

Men selvfølgelig vidste vi alt, så var der jo ingen grund til efteruddannelse.

Bent, jeg har ind imellem svært ved at finde ud af din egentlige holdninger til revisorer og revisionsbranchen ( de mange "skæve" udtalelser herom, som jeg tidligere har været inde på).

M.h.t. til den aktuelle problemstilling også i denne tråd, så skrev jeg vist også lidt om det. 10 % reglen afløste den tidligere 15 % gældende for indkomståret 2009, korrekt.

Dog har jeg lidt svært ved at se de nye regler for 2010, idet de omtalte regler om skattefrit udbytte har været gældende hele tiden. Det er således kun ejerandelen, der er blevet reguleret fra hhv. 20 %  i 2005 og 2006 og til 15% i 2007 og 2008 og til 10% i 2009 og fremefter. Udbyttet har kunnet udloddes inden for det 1 år fra dag 1, hvis ejeren beholdt aktierne i minimum 12 mdr., hvilket har fulgt sideløbende. Herudover er der fra 2008 indført endnu en bestemmelse om bestemmende indflydelse direkte eller indirekte kan have betydning for udbyttet.

Nu er paratviden mange ting, og man kan mene, at lige denne bestemmelse burde være en selvfølge, hvilket jeg heller ikke er bleg til at Indrømme. Den var der bare ikke lige på det tidspunkt, hvor det havde været passende. Takket være Espresso's små indlæg fik jeg indset min FEJL, og skyndte mig herpå følgelig at erkende denne.

Så jeg synes i realiteten, jeg har gjort alt, det man kan forlange i det forhold Huh? Der ingen læsere af denne tråd, der kan være i tvivl efter mit indlæg med rettelsen. Embarrassed

Så er den vist ikke meget længere. Og iøvrigt kan jeg da oplyse, at jeg endnu ikke har haft brug for min revisorforsikring som offentligt godkendt revisor.

Iøvrigt finder jeg debatten her på Amino særdeles interessant, og det skærper til en vis del også ens viden (paratviden), og ja jeg vælger da mine indlæg m.v. med lidt større omhu nu, idet jeg gerne vil opfattes som værende en saglig debattør med en god indsigt i især de for revisorer omhandlede arbejdsområder. Hvis jeg er i tvivl, så checker jeg det nu inden afgivelse af svar Yes

Jeg lærer noget hele tiden, og det tager jeg meget positivt Big Smile og inspirerende. Der hvor "kæden falder af" er, hvis det bliver personligt. Og det er der da heldigvis ikke så meget af.

De bedste hilsener til jer begge.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

M.h.t. til den aktuelle problemstilling også i denne tråd, så skrev jeg vist også lidt om det. 10 % reglen afløste den tidligere 15 % gældende for indkomståret 2009, korrekt.

Dog har jeg lidt svært ved at se de nye regler for 2010, idet de omtalte regler om skattefrit udbytte har været gældende hele tiden. Det er således kun ejerandelen, der er blevet reguleret fra hhv. 20 %  i 2005 og 2006 og til 15% i 2007 og 2008 og til 10% i 2009 og fremefter. Udbyttet har kunnet udloddes inden for det 1 år fra dag 1, hvis ejeren beholdt aktierne i minimum 12 mdr., hvilket har fulgt sideløbende. Herudover er der fra 2008 indført endnu en bestemmelse om bestemmende indflydelse direkte eller indirekte kan have betydning for udbyttet.

 

Nej Tonny. Der er lavet grundlæggende nye regler for selskabers beskatning af udbytte og aktieavancer fra og med 2010. Fra og med indkomståret 2010 er udbytte og aktieavancer skattefri hvis man blot ejer mindst 10% og så er det uden betydning hvor længe man opretholder ejerandelen. Der henses kun til ejerandelen og ikke til ejertiden.

Fint at du tager det på den måde du gør. Det her handler ikke om holdninger til revisorer og revisionsbrancen. Det er rent fagligt.  

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent

Ja, jeg forsøger netop at "have højt til loftet", hvorfor jeg aldrig vil forsøge at fremstå som ufejlbarlig Wink

Selfølgelig blev jeg lidt overrasket over indlægget, men efter en nærlæsning så var det i realiteten OK.

Yes

Hilsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Oui - Bemærk iøvrigt lige at 10% ikke nødvendigvis er 10% efter de nye regler. Der er sat ind overfor indirekte ejerandele på over 10% som udelukkende er fremkommet via indsættelse af mellemliggende delvist ejede selskaber.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Oui - Bemærk iøvrigt lige at 10% ikke nødvendigvis er 10% efter de nye regler. Der er sat ind overfor indirekte ejerandele på over 10% som udelukkende er fremkommet via indsættelse af mellemliggende delvist ejede selskaber.

Hej Bent

Ja, jeg lagde godt mærke til den "passus" i Ligningsvejledningen Yes

Hilsen

Side 5 ud af 5 (47 indlæg)