Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

TrustPilot rettet mod B2B kunder?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Dec 07
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Dårlige betalere. Træls. Hvordan får man kunden i B2B til at være motiveret for at betale til (eller før) tiden?

Kunne man forestille sig et concept som TrustPilot, hvor virksomheder giver stjerner til deres kunder for deres betalingsevne/villighed?

Forestil dig teksten på fakturaen: "Vi hjælper altid vores kunder med en positiv vurdering på xyz.dk, når de betaler til tiden".

Havde man den service kørende som gratisservice, kunne man f.eks. sælge en alternativ "kreditvurdering" med statestik over betalingsfrister og reel betalingstid etc.

Måske kunne ind-rapportering indbygges som et "flueben" i e-conomic og andre bogføringssystemer.

Der er selvfølgelig en masse jura som skal på plads - måske spænder det helt ben? -måske er udfordringen at opnå en brugbbar løsning som pænt og legalt smyger sig uden om lovgivningen?

/sfo

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey
den er svær. der er mange ting der skal arbejdes igennem.

men jeg sidder med samme fustration. er kommet frem til den eneste model der virker. og ja den er kynisk, og tro mig jeg har overvejet flere modeller lige fra kontant rabatter ved betaling inden 3 dage osv.

men jeg gør det at jeg kører med fast betaligsfrist. 8d
Kører altid regnings kørsel den 20. og rykker kørsel 12 dage det giver dem 4 dage ud over betlings fristen til at ha nået at betale.

og giver aldrig afkald på rykke gebyert. betaler de det ikke kommer der med på næste faktura osv...
på denne måde opdraegr du dine kunder til at begynde at betale til tiden.

jag har i et godt stykke tid ikke kørt med rykker, hvilket afførte at folk betalte når det passede dem.
jeg har varslet i god tid at jeg ville begynde at fakturer efter denne model. så det ikke kommer bag på nogen.

og lige som telefon selskaberne luker jeg for service ved 3 rykker. og varsler med det ved 2

Fra Aalborg
Tilmeldt 28. Mar 07
Indlæg ialt: 489
Fra  Artik Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig i at det er meget træls. Er selv ude og rykke konstant, og det bliver man bare træt af.

En af mine leverandører har et system hvor at man får rabat ved at betale hurtigt.
Og det synes jeg personligt er en super idé.

Nederst står der prisen, og så teksten at hvis man betaler inden xx/xx-xxxx kan man trække xxx kroner fra fakturaen.
Det gør i hvert fald at jeg sætter betalingen ind med det samme, og derfor kan få lidt ekstra rabat på fakturaen.

Arbejder lige pt. med et velgørenhedsprojekt som hedder The Turtle Poster, hvor jeg forsøger at samle penge ind til de truede havskildpadder.

Tilmeldt 9. Dec 07
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for kommentarerne.

Nu var det ikke så meget for at diskutere dårlige betalere - men mere ideen til en forretning...

Altså holder det vand, at lave sådan en TrustPilot-klon, som virksomheder kan bruge til at rate hinandens betalingsevne/vilje/tid...?

/sfo

Fra Rask Mølle
Tilmeldt 17. Feb 09
Indlæg ialt: 339
Fra  Legehjulet Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Man skal vel have en accept fra kunden for at måtte "udstille" dem på en art trustpilot. Spørgsmålet er om det ikke kan være en deadbreaker - hvis kunder risikerer at blive udstillet handler de måske andre steder?

Men tanken er eller god - alle kæmper vist i disse tider med dårlige betalere. Så kan vi identificere dem bedre er det vist til gavn for alle.

En del har vi dog fra RKI / KOB / D&B.

Tænker lige lidt videre på ideen...

Men så bør firmaer der "trækker" på denne service betale til de firmaer som "lægger firmaer ind". Og  hvad er kriteriet? Og et firma som er stemplet som dårlig betaler i måned X kan jo 3 måneder senere være i bedring og hvornår slipper det fri af denne karantæne?

Tilmeldt 9. Dec 07
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Webshops kan ikke rigtig modsætte sig at blive "udstillet" på TrustPilot i dag. Skulle det være anderledes med B2B kunder? Juraen skal være på plads, men B2B kunder bliver allerede vurderet - forskellen kan være hvordan informationerne deles.

Du kan i dag betale dig fra en kreditoplysning/soliditetsvurdering hos banker og factoringselskaber. Det er samme type oplysninger, som de opsamler ved at kigge i regnskaber og ved at lave debitorstyring for en masse kunder. Forskellen er her at informationen åbnes op deles og indsamles i en lidt mere "nutidig" stil.

Scoringen kan indrettes så man kan se en udvikling over tid - til det bedre/til det værre. Eller som et system der vægter nye oplysninger højere end gamle oplysninger.

/sfo

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er virkelig en mission impossible du er ude i. Et CPR-nummer er hæftet op på en person for livstid. Men et CVR nummer tilhøre kun et firma, som kan lukkes eller der kan åbnes flere. Så dem som er virkelig slemme til at snyde, de ejer mange selskaber, og de har dermed mange firmaer at snyde via.

Derfor er det ualmindeligt svært at undgå dem, som bevist køber og ik betaler. At et firma en gang imellem svipser en betaling eller midlertidig kommer i likviditetsproblemer, vil sådan en service jo aldrig kunne opfatte, og dermed gardere andre imod. Og skulle et firma engang fejle, så er det da trist, og blive listet op sammen med en masse andre, som måske gør det bevidst!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)