Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Content Delivery Networks -- probolemer med duplicate content?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle,

Inspireret af Claus Heinrichs fornemme gennemgang af forskellige optimeringsmuligheder af Wordpress-blogs har jeg kastet mig ud i lidt search af Content Delivery Networks. Dels for at optimere loadtider (som det forlyder vil blive vægtet højere fremover af fx Google), dels for at skabe et mere fleksibelt setup, så jeg ikke behøver opgradere ved fremtidige trafikforøgelser, hvilket jeg har været nødt til to gange de sidste 4 måneder på grund af flere besøgende.

Inden jeg går i gang med en implementering, ville jeg lige vende en problemstilling inden for SEO hér.

Duplicate content -- idéen med CDN's er jo at sprede sit indhold ud på en lang række noder på forskellige geografiske lokationer, så man kan servere indholdet så hurtigt som muligt.

Hovedur'erne vil forblive de samme fx: http://bergholt.net/gastronomi/osso-buco-selleriburger-kantareller-choucroute/ -- men billedmaterialet vil jo være at finde på fx både cdn1.bergholt.net, cdn2.bergholt.net pluds en lang række cloudfront-subdomains.Vil det på nogen måde kunne tælle negativt?


Umiddelbart tænker jeg nej, men jeg har lidt svært ved at overskue alle implikationerne af distribuerede data i clouden, så hvis der er nogen, der har link til research eller egne erfaringer, så hører jeg meget gerne fra jer!


Jeg overvejer også at smide en del af mit indhold over på en anden dansk host isf. Amazons S3/Cloudfront-setup. Argumentet er, at de fleste af mine brugere, ca. 90% kommer fra DK -- og Amazon har vist kun servere i Irland. Slutteligt vil jeg skulle betale for trafikrouting til en lang række noder, som vil komme til at betyde meget lidt -- USA, Asien, osv.

Go' weekend!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen gode bud? Demib? Rosenstand? Hellerup Madsen?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

CDN'er virker forskelligt, og med eksempelvis Rackspace Cloud Files (som har Limelight-CDN'et indbygget) vil der nok næppe være tale om duplicate content, for her får hver fil en unik URL, som er den samme, ligegyldigt om filen hentes fra Singapore eller Californien. Altså, du har på din(e) side(r) bare et link til http://cdn.example.com/minFil.jpeg, og det bagvedliggende CDN sørger så selv for at hente filen fra den nærmeste server.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Kaere Jonas!

Mange tak for svaret. Jeg har taenkt lidt over sagerne og undersoegt forskellige loesninger. Valget er faldet paa Amazon, og det fungerer paa samme facon, som du beskriver for Limelight / Rackspace Cloud Files. Een url til eet billed fx. 

Indtil videre har jeg vaelgt kun at laegge billedmateriiale online...

Go' soendag!

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)