Hej Amino-folk,
Jeg påtænker at starte en lille virksomhed op. Forretningsplanen er jeg godt i gang med. Mine spørgsmål går mere på hvilken form for selskab jeg skal vælge? Enkelmand, APS, IS eller noget andet? Jeg vil få en relativ høj omstning da mit "hoved-erhverv" vil være biler, dertil kommer andre opkøb fra eks. konkursboer, konkurs-auktioner osv, men hovedområdet er biler. Jeg har mulighed for at finde pengene til indskud i et APS, men eftersom jeg kan se, at planen er at inskuddet skal falde fra 125k til 80k, vil jeg jo selvfølgelig helst vente hvis et Aps er det rigtige for mig. Jeg skal igang med at læse til sommer, og skal derved på SU de næste par år. Min ide er at der ikke skal trækkes det store ud af virksomheden, andet end at jeg kan få min privat økonomi til at rende rundt (10-15.000 pr. måned). Jeg vil gerne bruge virksomheden til en "opsparing" så den ikke belaster min SU. Er det muligt? Hvad med et holding selskab til at putte pengene i evt? Et andet spørgsmål, er om jeg kan leje et ud værelse ud som kontor i en bolig jeg selv lejer?
Der skal nok dukke flere spørgsmål op, og kræver et svar flere oplysninger, kommer de selvfølgelig også. Jeg glder mig til at høre jeres bud på "løsninger" MVH Henrik |
Hej
jeg tager dem et sp. af gangen. (kan være at der bliver et par timer mellem mine svar).
H3NRIKZ:Et andet spørgsmål, er om jeg kan leje et ud værelse ud som kontor i en bolig jeg selv lejer?
Ja, Det foregår ved at du virere fakturere en %-vis andel af din lejeomkostninger til vrksomheden. så hvis du lejer 120 m^2 til 8.000 kr. om måneden og de 30 m^2 bliver brugt udelukkende til virksomhedsbrug så opkræver du 30/120*8000 = 2.000 kr. i leje af virksomheden.
An på hvilken virksomhedesform du vælger er der lidt forskellige muligheder.
Hvis du vælger A7S eller Aps fakturere du simpelhen blot virksomheden for den brug af lokaler. dette kan du også gøre ved enkeltmandsselskab og intrasentskab, men ved disse to sidst nævnte har du også mulighed for at betale lejen selv og så betragte virksomhedens del af denne som et privat indskud. dette vil så blive bogført på mellemregningskontoen og vil at der ikke skal betales skat af et tilsvarende beløb ved senere udtræk fra virksomheden.
Mvh.
Benjamin