Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af virksomhed, mange spørgsmål/langt:-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jul 05
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-folk,

 

Jeg påtænker at starte en lille virksomhed op. Forretningsplanen er jeg godt i gang med. 

Mine spørgsmål går mere på hvilken form for selskab jeg skal vælge? Enkelmand, APS, IS eller noget andet?

Jeg vil få en relativ høj omstning da mit "hoved-erhverv" vil være biler, dertil kommer andre opkøb fra eks. konkursboer, konkurs-auktioner osv, men hovedområdet er biler. Jeg har mulighed for at finde pengene til indskud i et APS, men eftersom jeg kan se, at planen er at inskuddet skal falde fra 125k til 80k, vil jeg jo selvfølgelig helst vente hvis et Aps er det rigtige for mig.

Jeg skal igang med at læse til sommer, og skal derved på SU de næste par år. Min ide er at der ikke skal trækkes det store ud af virksomheden, andet end at jeg kan få min privat økonomi til at rende rundt (10-15.000 pr. måned). Jeg vil gerne bruge virksomheden til en "opsparing" så den ikke belaster min SU. Er det muligt? 

Hvad med et holding selskab til at putte pengene i evt?

Et andet spørgsmål, er om jeg kan leje et ud værelse ud som kontor i en bolig jeg selv lejer? 

 

Der skal nok dukke flere spørgsmål op, og kræver et svar flere oplysninger, kommer de selvfølgelig også.

Jeg glder mig til at høre jeres bud på "løsninger"

MVH

Henrik

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

jeg tager dem et sp. af gangen. (kan være at der bliver et par timer mellem mine svar).

H3NRIKZ:

Et andet spørgsmål, er om jeg kan leje et ud værelse ud som kontor i en bolig jeg selv lejer? 

 

Ja, Det foregår ved at du virere fakturere en %-vis andel af din lejeomkostninger til vrksomheden. så hvis du lejer 120 m^2 til 8.000 kr. om måneden og de 30 m^2 bliver brugt udelukkende til virksomhedsbrug så opkræver du 30/120*8000 = 2.000 kr. i leje af virksomheden.

An på hvilken virksomhedesform du vælger er der lidt forskellige muligheder.

Hvis du vælger A7S eller Aps fakturere du simpelhen blot virksomheden for den brug af lokaler. dette kan du også gøre ved enkeltmandsselskab og intrasentskab, men ved disse to sidst nævnte har du også mulighed for at betale lejen selv og så betragte virksomhedens del af denne som et privat indskud. dette vil så blive bogført på mellemregningskontoen og vil at der ikke skal betales skat af et tilsvarende beløb ved senere udtræk fra virksomheden.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Det lyder som om et aps er sagen for dig. Du kommer i klemme med din su hvis du har en enkeltmandsvirksomhed. Du beskattes af overskudet også skal du tilbagebetale su hvis du har for stort overskud.. Hvis du vælger aps kan du lade pengene stå indtil du er færdig med at uddanne dig. Du kan oprette holding selskaber til dit aps. Det er smart nok afhængig af situationen.

Derimod er det meget rart med en enkeltmandsvirksomhed, hvis du har underskud de første par år og hvis du tilfældigvis er gift, så kan hun bruge dit fradrag.

Spørg din kommende Revisor hvad der vil passe aller bedst til dig.

Under normale omsændigheder må du gerne leje et værelse ud til din virksomhed i din egen bolig.

Mvh. Charlotte

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

H3NRIKZ:

Hvad med et holding selskab til at putte pengene i evt? 

Du kan godt bruge et holding (og måske med fordel).

Et holding er specielt brugbart hvis du ønsker at stifte flere virksomheder der ikke fungere med et moder/datter selskab forhold.

Det kan også bruges hvis din virksomhed i gennem en årrække skaber et overskud. du lukker virksomheden og senere ønsker at bruge de opsparede (og stadig ikke beskattede) midler til stiftelse af et nyt selskab.

 

Hvis du blot ønsker at opspare virksomhedens overskud gennem en årrække (uden at betale skat af beløbet naturligvis) så kan du dog sagtens klare dig uden holding. Du kan opspare overskud i både A/S, Aps og gennem virksomhedsskatteordningen også i enkelsmandsselskab og intrasentskab uden at der udloses mere end 25% i skat i første omgang. (de 25% i skat slipper du heller ikke for med holding). den resterende beskatning vil så blive udløst ved udtræk fra virksomheden (igen på samme måde som den vil blive det ved brug af holding).

En sidste fordel ved brug af A/S, Aps o g dermed også holding er at du her har mulighed for ekstra udtræk til lav skat i form af at du kan udbetale udbytte til 28%. devs. til 46% skat. (25% virksomhedsskat + 28% af det resterende beløb i udbytteskat). dette kan dog kun gøres med de første 48.300 kr. (2010 sats).

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Charlotte Nathali Jans:

Det lyder som om et aps er sagen for dig. Du kommer i klemme med din su hvis du har en enkeltmandsvirksomhed. Du beskattes af overskudet også skal du tilbagebetale su hvis du har for stort overskud..

Ikke helt korrekt. charlotte

For at forhindre at overskuddet bliver modsvaret i ens SU kræver det blot at man gør brug af virksomhedsskatteordningen (forkortet vso). Ved virksomhedsskatteordningen kan du vælge at lade en del af (eller hele) overskuddet blive i virksomheden som opsparing. denne del bliver så kun beskattet med 25% (på samme måde som overskud i et A/S eller Aps) indtil man vælger at trække beløbet ud af virksomheden (ved udtræk forefalder den resterende beskatning). og ved at gøre brug af denne opsparingsmulighed i virksomheden vil den opsparede del af overskuddet ikke blive medregnet i ens indkomst og dermed heller ikke nedsætte end SU.

 

Charlotte Nathali Jans:

Derimod er det meget rart med en enkeltmandsvirksomhed, hvis du har underskud de første par år og hvis du tilfældigvis er gift, så kan hun bruge dit fradrag.

Helt korrekt. og tit vigtigt da mange små virksomheder ikke giver overskud fra dag et. Man kan naturlgvis også fratrække et evt. underskud i anden indkomst fra f.eks. andet arbejde.

En ulempe er derimod at et evt. underskud ikke kan overføres til efterfølgende år, såsom det kan ved et A/S eller Aps. dette betyder at hvis virksomheden har underskud og man ikke har anden indtægt (og heller ikke er gift) så frafalder skattefordelen ved underskuddet og kan ikke bruges til at trække fra i det efterfølgende års eventuelle overskud. Det kan det ved A/S og Aps.

 

Mvh.

Benjamin

P.s. Under downlouds her på amino har jeg lagt en lille fil der nemt og udførligt viser hvordan et enkeltsmandsselskab tilmelder sig til vso. Det er utroligt enkelt og man kan vælge med at tilmelde ens virksomhed indtil lige før nytår (så man kan næsten drive virksomheden et helt år før man bestemmer sig for om man ønsker at benytte ordningen). de nemmere regler som man skal overholde for at benytte vso er også utroligt enkle, basalt består de i at man i ens regnskab skal have en klar opdeling mellem virksomhedens penge og ens egne private midler. sådan at indskud og udtræk tydeligt fremgår (det er simpelt hvis man har bare lidt styr på ens regnskab).

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

H3NRIKZ:

Mine spørgsmål går mere på hvilken form for selskab jeg skal vælge? Enkelmand, APS, IS eller noget andet?

Tja.. dette er altid et godt sp.

Der er naturligvis et større antal forskelle mellem de enkelte selskabstyper. jeg vil dog her kun nævne de mest væsentlige for at posten ikke bliver alt for lang.

Enkeltmandsselskab:

Fordele: Ved et enkeltmandsselskab er der ingen krav om opstartsindskud. Ligeledes er regnskabs kravene rimeligt simple og overkommelige, og kan normalt klares af en selv eller af en dygtig bogholder (stadig og altid en god ide at lade en revisor tjekke igennem). Da du hæfter personligt for gæld er det tit nemmere at låne penge, købe vare på regning end ved andre selskabsformer.

Ulemper: Du hæfter personligt, dvs. at hvis virksomheden går konkurs og har gæld. så kan virksomhedens kreditore komme efter dig og tage af din personlige formue. Virksomhedens overskud beskattes som generel regel som var det personlig indtægt, dette kan dog undgår ved at gøre brug af vso, hvorefter den opsparede del af overskuddet beskattes på linie ved anden virksomheds overskud (med 25%).

Intrasentskab:

Fordele: De samme som ved enkeltmandsselskab.

Ulemper: Man skal være min. 2 for at starte et intrasentskab, man hæfter personligt (som ved enkeltmandsselskab) og solidarisk. dette betyder at hvis virksomheden går konkurs med gæld kan du i første omgang komme til at skulle dække hele denne gæld af egen lomme. dette gælder også din virksomhedspartners del af underskuddet/gælden såfremt at han ikke selv er istand til at dække den. Skattemæssigt er det, det samme som ved enkeltmandsselskab. Meget vigtigt er det at få lavet en udførlig og meget omfattende intrasentskabskontrak der tydeligt specifisere alle forhold mellem intrasenterne (ejerne) således at der ikke opstår problemer i forløbet.

Aps:

Fordele: Ingen personlig hæftelse, du hæfter (og kan dermed højst miste) det du har indskudt i virksomheden. automatisk beskattes overskud kun med 25%. Du betales med en selvvalgt kombination af løn og udbytte.

Ulemper: Krav om indskud på 125k (nedsættes til 80k, men dato for nedsættelse er endnu ikke fastlagt). lidt større krav til det regnskabsmæssige og kræver kontral fra en registreret revisor (hvis ens regnskab er i orden er dette ikke dyrt).

 

Mvh.

Benjamin

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville klart vælge den personlige virksomhedsform af de grunde som er nævnt her: Opsparing i virksomhedsordningen, underskud kan anvendes i anden indkomst.

Et andet point er at man så senere kan vælge at omdanne virksomheden til selskab (skattefri omdannelse). Men man kan ikke gå den anden vej uden at det udløser skat af de oparbejdede værdier.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)