Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken virksomheds form skal vi vælge?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Hillerød
Tilmeldt 23. May 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg står sammen med en veninde overfor at skulle starte en lille virksomhed op der skal beskæftige sig med folks sundhed og motion. Vi har et koncept vi syntes holder og vil gå langt for det kommer til at fungere.

Vores "problem" er imidlertid at vi er studerende og derfor ikke lige kan rejse 125k til et aps...

Derfor tænkte vi at spørger jeg da vi ikke selv har nogle erfaring med opstart af virksomhed. Hvilken form syntes i vi skal vælge? gerne for og imod! skriv gerne hvad et aps kan som de andre ikke kan. 

Man må også gerne tage højde for at vi er to som gerne skulle kunne enes og dele. 

Til at starte med ved vi ikke hvor stor omsætningen bliver men nok under 5000 kr/mdr! Dette håber vi jo self. stiger hen af vejen!

 

Håber i kan hjælpe.. jeg skriver gerne tillæg hvis i har brug for at vide mere

Fra København
Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 1827
Fra  TDOmedia Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville syntes i skal kontakte SKAT og høre mere omkring hvad i kan vælge. Det er jo dem som ved allermest omkring det.  I kan jo starte et I/S ?

 

Mvh. Thomas De Oliveira

ThomasDeOliveira@jubii.dk

         28 770 945

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 23. May 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

god idé.... Så håber jeg de er hjælpsomme..

tak

Fra København
Tilmeldt 28. Dec 09
Indlæg ialt: 1827
Fra  TDOmedia Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan godt tage op til 10 minutter at komme igennem, men det er ventetiden vær.

 

Mvh. Thomas De Oliveira

ThomasDeOliveira@jubii.dk

         28 770 945

 

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er to mulige selskabsformer som i kan gøre brug af.

1) Intrasentskab (I/S), fordelen ved et i/s er at det ikke kræver noget indskud sådan som et Aps / A/S gør. I kan altså starte det og så hvis i en dag har lyst nemt og hurtigt lave det om til et Aps.

Ulumperne ved et I/S er at i hæfter personligt OG solidarisk, dvs. at hvis i går konkurs så kan kreditorene komme efter jeres personlige formuer/ejendele. samtidigt betyder det at hvis din veninde ikke har nogen formue og du har, så skal du i første omgang også betale hendes del af gælden.

Herudover er det vigtigste i opstarten af et I/S at i får lavet en udførlig og omfattende intrasentskabskontrakt, det vil sige en aftale der specifisere hvad der skal ske i forskellige tilfælde. disse tilfælde kunne være: den ene part mener at personen laver alt arbejdet, den ene part ønsker ud af samarbejdet og den anden ønsker ikke dette, den ene bruger af virksomhedens penge til alt muligt osv. osv. osv. få en advokat og også gerne en revisor med på råd, der findes også intrasentskabs kontrakter på nettet som kan bruges som skabelon/idegrundlag.

2) SMBA, et smba er et selskab med begrænset hæftelse. altså et selskab hvor i (på samme måde som et Aps) kun hæfter med det som der er indskudt i selskabet. så hvis i går konkurs kan kreditorene ikke komme efter jeres personlige formuer. et smba kræver ingen stiftelseskapital (Aps kræver 125.000)

Ulemper ved et smba, dette er en selskabsform som mange har en meget bestemt holdning til. Desv. er der sket det at mange fuskere har brugt smba selskabsformen når de har lavet deres lysky forretninger, netop fordi at den ikke kræver nogen start kapital og har begrænset hæftelse. dette her medført at mange ser skævt til smba selskaber og er meget forsiktige med at gøre forretninger med selskaber som er smba'er. hvis i vælger denne selskabsform vil i derfor nok tit komme ud for at jeres leverandøre (og nok også SKAT) vil hav at i stiller med sikkerhed/betaler på forskud hvis de skal handle med jeg.

En anden ulempe ved smab'er er at i ikke bare lige kan skifte til Aps.

 

Der er meget andet og der er også andre og nye selskabsformer på vej som kunne være intrasante, men så bliver denne post bare alt for lang. skriv gerne hvis du/i ønsker mere info.

 

Mvh.

Benjamin

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Benjamin:
hvis i vælger denne selskabsform vil i derfor nok tit komme ud for at jeres leverandøre (og nok også SKAT)

I forhold til SKAT vil det ikke være anderledes end den vurdering, der ligger til grund for SKAT's registrering af andre selskaber. Det er er korrekt, at SKAT tidligere havde en mere restriktiv holdning til momsregistrering af eksempelvis et SMBA, men denne praksis er ændret.

Med den forventede omsætning må man også formode at risikoen er begrænset. Det kunne derfor være en ide at overveje at starte ud med et I/S. Det giver de største frihedsgrader for på et senere tidspunkt at omdanne dette til eksempelvis et aps.

Fra Hillerød
Tilmeldt 23. May 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det lange svar. Som udgangspunkt skal vi ikke købe noget af leverandører, da det vi sælger er os selv, hvis man kan sige det sådan. Det er konsulent agtigt, rådgivning og vejledning om motion og sundhed. Her har vi snakket om, hvad nu hvis fru hansen kommer til skade? og bestemt mener, at det er vores vejledning der var forkert? hvordan kan evt. erstatning da blive opgjort?

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. i skal helt klart vælge et selskab med begrænset ansvar. Der er ingen krav til indskud. Det kræver at man er minimum 2 personer som stiftere. Et sådant selskab kaldes et Smba og det har de samme fordele som et Aps men der er en række ulemper ved et Aps som man undgår med Smba. f. eks. Er der ingen krav om revision. Man kan ikke se i selskab registret hvem der ejer selskabet. Stifterne hæfter ikke personligt. Der er nogle helt bestemte krav til udformningen af vedtægterne for at selskabet kan registreres, såfremt i ønsker at høre om denne selskabsform, rådgiver jeg jer gerne herom, ligesom jeg kan hjælpe Jer med at stifte selskabet, eller i kan overtage et tomt selskab som jeg har på lager, det vil koste 2 timers rådgivning af kr. 600,- pr. time excl. moms + kr. 2.000,- for selskabet.

Med venlig hilsen

Anders Mikkelsen

Nr1 Økonomikontoret Smba

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :

I får intet ud af at spørge skat om valg af virksomhedsform.

Jeg ville nok vælge at lave et partnerselskab. Det fungerer lidt ligesom et SMBA men det er en mere respekteret "selskabsform" jf. at SMBAerne i Dammark i dag er kendetegnet ved at de fleste udbydere er lidt suspekte. Partnerselskabet tror jeg også på vil blive det nye hit særligt for selskabsejede anpartsselskaber hvor ejerandelen er under 10%.

Det fungerer i princippet ligesom et interessentskab. Beskatningen sker ude hos jer og I kan via  virksomhedsordningen holde jeres personlige indkomst som indgår i SU beregningen nede. I har imidlertid ikke personlig og solidarisk hæftelse som et I/S.

I forhold til et SMBA har partnerselskabet bl.a. den fordel at det senere kan omdannes til ApS ved skattefri virksomhedsomdannelse. Den mulighed er ikke tilstede i et SMBA hvorved man låser sig selv.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)