Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Straksafskrivning: Regnes pris for udvidet garanti under småsaldigrænsen?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er

Jeg er ved at bestille en computer til min nystartede virksomhed. Det vil være en stor fordel for mig, hvis den samlede pris (ex moms) kan holdes under 2010s småsaldigrænse på 12.300 kr, således at jeg kan straksafskrive købet og dermed få købssummen i fradrag i år, fremfor at afskrive over flere år.

Der findes en del amino-tråde omkring straksafskrivning af computere, og flere steder nævnes det at software altid straksafskrives. Som jeg forstår det, skal man dermed trække omkostningen for software fra købsprisen, når man ser på om købsprisen ligger under småsaldigrænsen.

Mit spørgsmål drejer sig imidlertid om omkostningen for udvidet garanti. F.eks. kan man betale 1.500 kr ekstra for en AppleCare Protection Plan når man bestiller en Apple-computer. Der er selvfølgelig ikke tale om software, men da der heller ikke er tale om et fysisk produkt, kunne jeg håbe at [pris for computer] minus [pris for udvidet garanti] blot skulle ligge under de 12.300 kr for at kunne straksafskrive. Er det rigtigt?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja..ville trække udvidet garanti fra(en form for forsikring), sådu har den, rene hard-ware pris.

/peter

Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtigt svar.

Jeg må dog også hellere lige få afklaret et tillægsspørgsmål: Der vil være tale om et blandet driftsmiddel, og jeg forventer en 75/25 procentfordeling. Jeg vil dermed kun kunne fratrække 75% af momsbeløbet i mit momsregnskab. Jeg går dermed ud fra, at det beløb som skal ligge under småsaldigrænsen på 12.300 kr skal være [pris for computer] plus [25% af af selve momsbeløbet], eller med andre ord [pris for computer]*(1+0.75*0.25). Er det korrekt?

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er slut med at lave opdelinger over hvor stor en del af forbruget der er privat og hvor stor en del der er erhvervsmæssig. Fra nu af (1. januar 2010) kan du trække alt momsen fra i dit momsregnskab og hele omkostningen af computeren fra i dit skatteregnskab (hvis over 12.300 kr. skal det naturligvis stadig afskrives over flere år).

Du skal derimod nu betale multimediaskat. Dette er dog en fordel for dig (næsten for alle), sørg derfor for at flytte omkostninger som internet og telefonregning over i virksomheden, da dette vil optimere dit overskud/løn efter skat.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Nåh ja, det er også rigtigt. Super, så blev der også mulighed for ekstra RAM indenfor småsaldigrænsen ;)

Tusind tak for hjælpen begge to!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)