Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til årsregnskab og indberetning

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Glostrup
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg har nogle problemer med at finde tilstrækkeligt med informationer om, hvordan man laver et årsregnskab og hvorledes dette indberettes.

Jeg tjener ikke-momspligtige penge (royalties), hvad i kombination med generel uvidenhed og dovenskab har gjort, at jeg ikke har registreret mig som virksomhed - på trods af en indtægt på over 50.000 kr i løbet af 2009.

Jeg betaler B-skat, og går stærkt ud fra at mit regnskab på den ene eller den anden måde skal indberettes til SKAT, men jeg aner ikke hvordan.

Mine penge udbetales (hovedsagligt i dollars) fra agencies (hjemmesider der promoverer min grafik mod en stor bid af kagen), går gennem min PayPal-konto hvor pengene konverteres til DKK og ender til sidst på min bankbog. Hvornår præcist er det, at mine penge er penge, der skal indberettes? Når salget sker? Når pengene lander på min bankbog?

Udover royalty-indtægter er jeg begyndt at få kunder, så min indtægt for 2009 er en kombination af ikke-momspligtige royalties (langt størstedelen) og en smule momspligtige penge, der vel egentlig først er momspligtige når de har udsigt til at overstige 50.000 kr i løbet af 12 måneder?

 

Jeg er sikker på, at det går galt hvis jeg prøver selv, så jeg søger altså lidt en bogholder der kan hjælpe mig. Jeg ringede til en revisor som gav et overslag på 10-15.000 kr for et års assistance, og han overbeviste mig samtidig om, at det var en mindre bogholder og ikke en revisor jeg skulle have fat i. Jeg skal jo heller ikke bruge et års assistance men blot lidt hjælp til et årsregnskab og dets indberetning.

Jeg vil selvfølgelig gerne betale prisen, men 10-15.000 kr er umiddelbart for meget for en lille mand som jeg. Kan det lade sig gøre at finde hjælpen billigere, og hvor?

Mvh

Thomas Amby

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Vedrørende royalties kan du kigge i følgende tråd: http://www.amino.dk/forums/t/77327.aspx?PageIndex=1

Omkring din omsætning, kan du lade dig momsregistrere inden du omsætter for 50k, men når du omsætter for 50k eller mere skal du registreres som momspligtig virksomhed.

Du kan enten benytte et af de mange regnskabsprogrammer der findes derude, eller finde en revisor der kan lave det for dig. Er det kun årsregnskabet du skal have lavet kan du få det lavet noget billigere. Specielt hvis du gider at bogføre din tal selv.

Hvis du omsætter for 50k har du sikkert ikke så mange posteringer? Og så burde du hurtigt selv kunne lave bogføring. Et hvert regnskabsprogram sætter årsregnskabet op for dig, bare du laver posteringerne korrekt.

Fra Vestjylland
Tilmeldt 24. Jan 06
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 07:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Vi har lige haft en opgave der ligner din. Du er velkommen til at kontakte os..

Mvh
Pernille

20908200

 

Bogholderi, Regnskab & Administration
http://www.secondaccount.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Det er nu ikke alle revisorer, som bare skyder fra hoften, og det tilbud du har fået, virker mere som om de ikke var interesserede i opgaven

Opgaven kan løses, også af revisorer, for væsentligt mindre. Så tøv endelig ikke med at spørge, eller alternativt udbyd den som opgave på Freelancer, og se hvad der kommer af bud, Så bliver du formentlig meget klogere omkring løsningen Wink

Med venlig hilsen

Fra Glostrup
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Tak for de hurtige og fornuftige svar. Jeg har nu fundet hvad jeg skulle bruge, så tråden kan i princippet lukkes.

Thomas Sindberg > Der står mange gode ting omkring royalties, men jeg tror ikke den er helt rammende for mit vedkommende, da tråden går på at udbetale royalties frem for at modtage dem. Men jeg takker mange gange for svaret.

Reg. Revisor TSP > Ja jeg må indrømme, at det godt nok tog pusten lidt fra mig! Heldigvis er det ikke alle, der kun er interesserede i at løse opgaver for de største virksomheder, kan jeg se her inde. "Freelancer"-sektionen må jeg have til gode, det virker som et rigtig godt sted at starte ;)

 

Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Godt at du har fundet en god løsning.

Ja, jeg har været med her på Amino i godt 1 måned, og må indrømme, at jeg er imponeret over den seriøsitet og engagement, som der udvises herinde og ikke mindst respekt og hensyn til andre.

Med venlig hilsen

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)