Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Årsregnskab - nye aktieskatteregler

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-brugere,

Jeg har et ApS, hvis formål er investering i en enkelt aktie. Denne har lidt store tab (pt. -53%) siden jeg købte den og oprettede selskabet i september 2007. Jeg har ikke realiseret nogen aktier i selskabet, og har heller ikke planer om at gøre det foreløbigt. Aktieposten har i regnskaberne i 2007 og 2008 været indregnet til kostpris.

Selskabets eneste driftspost er nogle renteudgifter.

Hvordan stiller de nye skatteregler for aktier selskabet? Skal aktieposten nedskrives? Går dette på driften eller egenkapitalen (i så fald bliver sidstnævnte negativ)?

På forhånd tak!

-Søren

Fra Birkerød
Tilmeldt 14. Oct 08
Indlæg ialt: 127
Fra  Biztrader.dk gratis virksomhedsbørs Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu håber jeg du har solgt den inden 31/12.

 

Biztrader.dk opret gratis salgs annoncer inden for køb og salg af virksomheder. Gratis online virksomhedsbørs.

Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har jeg ikke. Det er en aktie med meget svag omsætning, og en alt for lav kurs. K / I =0,4.

Så mit spørgsmål drejer sig udelukkende om at optimere regnskabet, når jeg nu har beholdt aktien.

Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der andre der har svar på dette spørgsmål? Eller kan henvise til en anden tråd?

Tak!

Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Da du kun har ét papir er det irrelevant om du har realiseret tabet eller ej inden 31.12

I dit tilfælde skal du opgøre en nettotabssaldo, dvs. forskellen på de skattemæssige anskaffelsessummer og kursværdien ved udgangen af indkomståret 2009. Denne nettotabssaldo fremføres til modregning i fremtidige gevinster, herunder den urealiseret avance der falder til beskatning som følge af lagerbeskatningen

Uden at gå dybere i det, var hele gymnastikken med at sælge tabsgivende aktier inden udgangen af indkomståret 2009 at regulere nettotabssaldoen, således man kunne opnå en opskrivning af anskaffelsessummen på de aktier hvorpå der var urealiserede gevinster, hvorved man ville kunne realisere en skattefri avance efterfølgende på disse

 

Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian,

Tak for dit svar. Det giver fin mening med nettotabssaldoen.

Selvom du ikke vil gå for meget ind i det må du gerne, hvis du har tid, give et eksempel på, hvordan anskaffelsessummen kunne opskrives ved realisering af tabsgivende aktier (og genkøb går jeg ud fra?). Jeg forstår ikke helt logikken.

Mvh

Søren

Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Jeg har fundet svaret. Så eksemplet behøves ikke:

http://www.pwc.com/da_DK/dk/publikationer/assets/pwc-ajourspots-sep2009.pdf

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)