Hej Jensen
Du blander begreberne sammen,
stregkoder på varer i butikker, kan ikke bruges til at tracke på da alle identiske varer har samme stregkode, butikkerne kan kode deres kasseaparater med prisen på den, og de kan styre deres varebeholdning udfra denne stregkode.
GPS-tracking kræver en "Aktiv" sender/modtager som kan modtage minimum 3 forskellige satelitter med deres positioner, og udfra disse konverterer dette til en position på jorden som typisk afsendes som Latitude/longitude til en forud-programmeret modtager. Hvis det er dyre produkter kan du sagtens vælge at lægge en gps-tracker i dine pakker på denne måde det vil så bare koste dig omkring 1.500 kroner for hver gps-tracker du benytter.
Postvæsenet tilbyder Track and trace af deres pakker, her dannes en entydig stregkode for hver pakke. Pakken scannes så hver gang den omlastes i systemet (med få undtagelser) Scanningen foregår ofte med en håndscanner, og denne skal så aflevere sine data til databasen inden det er endelig registreret. Et eksempel herpå: Jeg printer en label fra postens Webpack, afleverer pakken efter lukketid ved den specielle pakkeindlevering, postens lastbil afhenter pakkerne og kører disse til posten samlecentral i Kolding - her scannes alle pakker første gang.
Her fordeles pakkerne til de forskellige regioner, og fragtes videre - når de ankommer til regionernes endestation (det lokale posthus) scannes pakkerne igen. Pakkeposten kører ud med pakken og ved aflevering scannes pakken igen (med håndscanner), når pakkeposten er færdig med sin tur, aflæses håndscannerens data.
Andre pakkedistributører bruger samme principper som post danmark.
Nogle bruger en kombination af stregkode og gps, forstået på den måde, at bilen som fragter pakken har en gps-tracker monteret, og afgiver derfor hele tiden sin position.
Hvis du er interesseret i Gps-tracking og tracking af biler skal du kigge på http://ifindu.dk for mere information.