En indleverings attest er blot et bevis på at du har indleveret en forsendelse til postbefordring på et posthus. Denne dokumentere at du har indleveret feks et brev den pågældende dato til videre postbefordring, og bruges feks til at dokumentere over for modtager at du afsendt et brev til den pågældende person.
Flex levering er ikke nyt produkt den har været på markedet i mange år, eneste forskel er nu at modtager indgår en aftale med PD om at alle leveringer skal leveres som flex og må stilles. Vælger man som modtager flexlevering er det på eget ansvar og erstatningspligten bortfalder. Har du som afsender sendt en forsendelse som pakke, er pakkelabel med track og trace nummer, samt skanninger fra du har indleveret til pakken er stillet hos modtager, dokumentation for at du har afsendt forsendelsen. Idet der vil være en skanning der hedder udleveret til modtager flexlevering. Da kunden har accepteret vilkårene for flex levering er hverken PD eller afsender erstatningspligtige. Hvis pakken der imod er forsvundet under transporten er det PD der er erstatningspligtig uanset om kunden er tilmeldt flex levering.
Med hensyn til maxibreve eller breve generalt er der ikke erstatningspligt medmindre de sendes som værdi eller rekommederet, så her er afsender ikke ringere stillet.
Man skal jo også have for øje at der nogle kunder der prøver og se om den går, idet det er nemt at sige man ikke har modtaget forsendelsen, og så sender afsender straks en ny forsendelse og wupti så har man scoret en gratis ting.
Med hensyn til fejl og forsvundene forsendelser er PD ikke dårligere end andre transportører, som feks GLS, ingen transportører kan sige sig fra hverken fejl eller forsvundene forsendelser.
Jeg har selv arbejdet for postdanmark så kender godt tallene, men kender også alle de sager hvor folk har påstået de ikke har modtaget forsendelsen, som er blevet afvist enten fordi det har kunne bevises at modtageren rent faktisk har modtaget pakken, eller at afsenderen har sendt forsendelsen til en forkert kunde, trækker man de sager fra sammenholdt med hvor mange forsendelser der bliver behandlet hver eneste dag, er det en noget mindre fejlprocent. PD gør et meget stort arbejde i at komme fejl og evt tyveri til livs, for det er hverken i deres eller kundernes interresse at ting forsvinder.
Og hvor mange herinde kan undsige sig fra at de feks har sagt til en afsender at de aldrig har modtaget rykkeren, den må være forsvundet i posten.?