Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forbrug af egne varer - bogføring (summa)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Risskov
Tilmeldt 14. Nov 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 04:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften Amino.dk

Her til nytårsaften står jeg og skal bruge lidt varer fra mit lager, til eget forbrug.

Har læst mig til, at måden det gøres på er, at oprette en konto under egenkapitalen der hedder "Forbrug egne varer" debiterer denne konto, og krediterer "vareforbrug".

Nu er mit spørgsmål:
Jeg bruger konto "55110 Varebeholdning" (K25 - Købsmoms) til at holde styr på mit lager. Hvordan får jeg nedskrevet lageret i denne sammenhæng, og hvordan med momsen? Eftersom jeg ikke kan trække momsen fra eget forbrug, så skal købsmomsen vel krediteres?

Mit vareforbrug finder jeg ved, at tælle mit varelager op én gang om måneden, og derefter trække det fra det beløb der står på "55110 Varebeholdning". Det er derfor vigtigt at mit varelager bliver nedskrevet i den sammenhæng, ellers vil mit forbrug af egne varer jo komme oven i virksomhedens alm. forbrug.

Håber i forstår, ellers skriv gerne hvad jeg skal uddybe!

GODT NYTÅR TIL ALLE!

Fra Risskov
Tilmeldt 14. Nov 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad os sige jeg har taget for 300 kr. incl. moms

Må jeg så gøre dette:

Kredit 240,- "55110 Varebeholdning"

Debet 300,- "60502 Forbrug egne varer"

Kredit 60,- "Købs moms"

Det virker meget logisk, men er det OK at gøre?

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Ja, det er fuldstændig korrekt. du kan dog nøjes med at bogføre på mellemregningskontoen (den du også bruger til private hævninger) i stedet for at oprette en ny konto (60502).

Jeg antager i svaret at din virksomhed drives som et enkelmandsselskab, og altså ikke et A/S eller Aps.

 

Mvh.

Benjamin

Fra Risskov
Tilmeldt 14. Nov 09
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)