Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan en kunde kræve erstatning for fejlsøgning ?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Bylderup Bov, Sønderjylland
Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 57
Fra  Matronics.dk Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunden køber og monterer nogle pærer i sin bil og kort tid efter oplever kunden nogle forskellige fejlmeldinger i bilens boardcomputeren.

Pærene fungerer som de skal og fejlmeldingerne har ikke nogen sammenhæng med det produkt der er monteret. For at finde ud af hvad der er galt vælger kunden at køre bilen på værksted og efter nogen tids fejlsøgning piller de pærene ud af bilen igen og de mystiske fejlmeldinger stopper umiddelbart derefter.

Kunden forlanger nu at få betalt sin værkstedsregning for fejlsøgningen, men kan han reelt kræve dette ? Pærerne har hele tiden virket som de skulle. Og på andre biler af samme mærke og model er der ikke nogen problemer med. Det virker umiddelbart som om bilen har en fejl et sted som måske bliver fremprovokeret ved montering af pærerne, men der er ikke tale om en fejl på selve produktet og det kan rent teknisk slet ikke gå ind og lave noget "sabotage" i bilens el system.

Kunden har ikke informeret om problemerne inden den blev kørt på værksted, så vi har uden varsel modtaget et større krav på betaling af fejlsøgningen hos mekanikeren.

Havde det været et mindre beløb havde man måske nok kunne imødekomme kundens krav for at få sagen afsluttet, men i denne situation er det en ret kostbar affære med et uskyldigt produkt til små penge.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunden har selv købt og monteret pærene skriver du...

Allerede her kan jeg slet ikke hvordan fejlene skulle kunne overdrages til jer så.

Har i oplyst kunden om at pærene passede i hans bil... ?
Og hvad er jeres garantibetingelser står der noget om at i dækker evt. skader som jeres pærer kunne forvolde ?

Uanset hvad så  har kunden ikke kontaktet jer angående problemet, og jeg mener helt klart ikke i er berettiget til at betale den regning.

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er der altid 2 sider af samme sag, men er det 100% korrekt som du beskriver det, så er der ingen sag. Så kunne du jo lægge sag an mod producenten og producenten kunne lægge sag an mod underleverandører osv. osv., det er heldigvis ikke USA vi bor i Smile

Hvis jeg var dig, så ville jeg sende et brev til kunden om at det ikke er dit problem at der er en fejl i hans bil, men at du gerne vil tage pærerne retur og refundere pengene for dem.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du / i har anbefalet denne pære til hans bil. Så er det jeres ansvar at de virker.

Hvis kunden ikke har kontaktet dig / jer angående fejlen og bare har sendt bilen til reparation, så skal i ikke betale noget som helst. da i ikke har haft mulighed for at udbedre fejlen. Dog skal du give ham nye pære hvis de er defekte.

 

Skal lige siges jeg har været ude for ligende (dog med en MC) Hvor kunden kørte MCen på værkstedet og forlangte jeg skulle betale for regningen, istedet for at kontakte mig først. Hans regning lød på 5000 jeg betalte 0 for det.

 

 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 31. Aug 09
Indlæg ialt: 200
Fra  Mobilteknik A/S Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Trist sag du er havnet i her.

Det er en kendt sag at montere uoriginale pærer på de fleste biler kan give en fejlvisning på kombi instrumentet. Taler vi her om Feks. en Bmw kan det løses ved at montere en diode ved pæren. Dog mener jeg at det må være op til kunden og tænke så langt at kommer der en fejl efter han har monteret jeres pærer. Ja så er fejlen der.

Kobles bilen på en tester vil den fortælle at der er en fejl på lyset, men jeg vil fastholde at det må være kundens egen fornuft der skal give svaret her.

Er uddannet Autoelektriker, så dette er ikke nyt for mig at høre. Men sørg for at have det nævnt i jeres leverings betingelser. og ellers må i henholde jer til at det er nævnt i kundens instruktionsbog leveret fra fabrikken.

Det der fremkalder denne fejl, er at der kan være forskel på amp. forbruget i pærene. og det giver så udslag som fortæller at der er et problem med lyset. det kan også skyldes en deftekt fatning..

Godt nytår.

Kenn

Fra Bylderup Bov, Sønderjylland
Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 57
Fra  Matronics.dk Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for jeres svar :-) Jeg vil umiddelbart også mene at kunden ikke kan sende regningen videre så længe der ikke er tale om fejl på produktet. Pærene er universal pærer og de er bygget til at fungere på de nyeste biler. Vi har solgt dem i knap 2 år nu og hverken os eller fabrikken har tidligere haft dette fænomen på den pågældene bilmodel. Men sagen er rigtig træls for det er jo svært at bevise at det er kundens bil den er gal med, fremfor produktet der virker som det skal.

Bilen har ikke på noget tidspunkt fejlmeldt pærene fra os, men der kom efter sigende en fejlmelding på motoren og dæktryk. Så det virker nærmere som om der er en løs forbindelse i et stik i motorrummet eller lignende.

 

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det lyder i hvert fald ikke som en fejl pga. pærene.

Måske har kunden selv fået rykket i nogle stik ved monteringen af pærene, og dette kan du jo ikke bebrejdes.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 31. Aug 09
Indlæg ialt: 200
Fra  Mobilteknik A/S Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

fg_81:

Tusind tak for jeres svar :-) Jeg vil umiddelbart også mene at kunden ikke kan sende regningen videre så længe der ikke er tale om fejl på produktet. Pærene er universal pærer og de er bygget til at fungere på de nyeste biler. Vi har solgt dem i knap 2 år nu og hverken os eller fabrikken har tidligere haft dette fænomen på den pågældene bilmodel. Men sagen er rigtig træls for det er jo svært at bevise at det er kundens bil den er gal med, fremfor produktet der virker som det skal.

Bilen har ikke på noget tidspunkt fejlmeldt pærene fra os, men der kom efter sigende en fejlmelding på motoren og dæktryk. Så det virker nærmere som om der er en løs forbindelse i et stik i motorrummet eller lignende.

 

 

Hvis ikke det er en pære fejl der er kommet frem på bilens display, kan i ikke lastet for noget, Det er altid sådan at det sidste der er lavet eller kommet på bilen, er skyld i alle ting. Men uanset hvilket udfald sagen får så er den ærgelig. Jeg håber i får forklaret kunden jeres synspunkt, så han kan se at i ikke kan lastet for noget.

For god ordens skyld bør i skrive at i tager forbehold for denne slags, i jeres salgsbetingelser. Jeg har i min virksomhed tegnet en forhandler værksteds forsikring, mod fejl... Netop for at undgå at sætte mig selv og ikke mindst kunden i sådanne kedelige situationer, Har aldrig brugt den ,men den er rigtig god at have hvis uheldet er ude. Dog skal du være opmærksom på at den virksomhed der har trukket produktet ind i Europa er den der hænger på alle garanti og reklamations forpligtelser, overfor kunden som jer og produktet og ikke mindst jeres slutbruger..

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Læs indholdet af Produktansvarsloven:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2407

Man bilmærker, og i særdeleshed de dyrere af dem, foreskriver brug af specifikke reservedele, og fralægger sig et ansvar ved anvendelse af uautoriserede reservedele.

Da millioner af mennsker ikke vil betale for de noget dyrere "originale" reservedele, så køber de selv og monterer selv disse uoriginale reservedele, de kan derfor selv tilskrives handlingen, der består i at indkøbe og montere varen.

Er producenten i Europa, skal du tage det afslappet. Er producenten udenfor Europa, skal du være lidt mere opmærksom. Men uanset hvordan tingene forholder sig, så er det nok en god idé at først tage en snak med din leverandør og deres produktansvarsforsikring, og hvis ikke der kommer noget ud af det, og din kunde bliver ved, så tag kontakt med en advokat med speciale i produktansvar.

Hvis du ønsker i din produktoplysning at lave en ansvarsfraskrivelse, så lad din producent skrive den for dig, så du ikke får noget i klemme. Det er ikke alt man kan fraskrive sig ansvaret for og det er dermed nedre at det er producenten der gør det end dig, på den måde flytter du "aben" lidt.

Godt Nytår.

Køb ren argan olie her

Fra Bylderup Bov, Sønderjylland
Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 57
Fra  Matronics.dk Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu engang tusind tak for de brugbare svar fra jer aminoer. Det har været til stor hjælp Big Smile

Ps. håber at i alle er kommet godt ind i det nye år

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)