Hej, Hvordan er det reglerne er, for salg af ikke-fysiske varer som billetter på nettet? Er det nok at sende kunden et link til et web-site, hvorfra billetten kan printes eller skal man sende billetten som pdf eller lign.?
Er det nok at sende kunden et link til et web-site, hvorfra billetten kan printes eller skal man sende billetten som pdf eller lign.?
Jeg har selv lydbogsforretningen EnNyBog.dk, som udelukkende sælger ikke-fysiske varer.
Jeg har valgt at give kunderne flest mulige muligheder for at få deres produkter:
Efter ethvert køb kommer en kvitteringsside, med link til download af den købte lydbog
Der afsendes en email med kvittering for købet. I emailen er der også direkte link til download af lydbogen.
Alle kunder skal registrere sig med et minimum af information: Email og et password. Samtidig med første køb skabes en konto, hvor alle køb lægges, og herfra kan man altid logge ind med email og password og hente en kopi af de lydbøger man har købt.
Min holdning er, at spørgsmålet ikke er hvad man kan nøjes med, men i stedet at tænke på hvor let man kan gøre det for kunderne.
I dit tilfælde ville jeg anbefale et website hvorfra der kan printes OG en email med kopi af billetten. Du kan også overveje muligheden for login med f.eks. kreditkortnummeret fra købet og efternavn, og dermed også give mulighed for at hente billetterne, hvis alt andet fejler, og emailen ikke når frem.
Er det nok at sende kunden et link til et web-site, hvorfra billetten kan printes eller skal man sende billetten som pdf eller lign.?
Hej Thor
Jeg har selv en webshop, EnNyBog.dk, hvor jeg udelukkende sælger ikke-fysiske varer (lydbøger til download).
Min vinkel er, at det skal være så let for kunderne som muligt at købe fra mig, og få varerne leveret. Jeg tilbyder derfor flere muligheder:
Efter gennemført køb kommer en kvitteringsside, hvorfra den købte lydbog kan downloades direkte
Efter betaling sendes en email med kvittering. I emailen er også links, så lydbøger kan downloades derfra, hvis man har misset det ved kvitteringssiden.
Når man første gang købet en lydbog, registrerer man sig med et minimum af information: email og password. Med disse skabes en personlig konto, hvor alle købte lydbøger er at finde, samt PDF-kvittering for hvert køb. Herfra kan en lydbog downloades igen.
For at overføre det til din forretning, så er spørgsmålet ikke om hvad du kan nøjes med, men i stedet for hvordan du bedst muligt kan hjælpe dine kunder. Dermed vil jeg også anbefale at du BÅDE giver mulighed for at printe fra en webside OG sender en email med en PDF-kopi OG giver mulighed for at dine kunder kan finde tilbage og downloade igen. Hvis du ikke indhenter personoplysninger fra dine kunder kan du f.eks. give mulighed for login med f.eks. postnummer, arrangementnummeret og efternavn, eller noget tilsvarende.
Sagen er den, at jeg rådgiver en kunde, der har købet et billetsystem, der ikke kan sende billetter som pdf men kun som links til hjemmesiden. Systemet tilbyder også kunderne at logge ind på deres egen side og udskrive billetterne igen, men jeg er bekymret for om det er "godt nok".