Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms af kunst i kommission fra Afrika

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 2. Mar 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg åbner snart et nyt kunstgalleri på nettet. Konceptet er salg af kunst fra Afrika i et fast format og til en fast pris. Kunstnerne sender værkerne til mig, jeg forsyner dem med ramme og en lille historie på bagsiden. Når jeg har mine udgifter dækket, deler jeg fortjenesten med kunstneren. Afregning sker kvartalsvis alt efter hvor mange billeder der er solgt. 

Jeg troede moms og skat ville være nemt, men har nu spurgt 3 forskelige medarbejdere ved Skat uden at få det samme svar. Kan nogen hjælpe mig?

Spørgsmålene er:

1. Varerne sendes fra Afrika til mig, de registreres og indfortoldes. Skal jeg betale told og/eller importmoms? Husk der er tale om kommissionsvarer

2. Hvordan momses billederne? Kan jeg nøjes med at momse min egen fortjeneste eller skal der også skrives moms på kunstnerens fortjeneste???

 

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Lorentz Bertelsen:
Varerne sendes fra Afrika til mig, de registreres og indfortoldes. Skal jeg betale told og/eller importmoms? Husk der er tale om kommissionsvarer

Momslovens § 4, stk. 3, nr. 1 slår fast at det at få varer i kommission er at sidestille med køb af varer. Da kunstværkerne bliver overdraget fra en ikke-momsregistreret kunstner vil det være muligt at benytte reglerne om brugtmoms.

I det tilfælde skal du ikke betale fuld importmoms - momsgrundlaget udgør i disse tilfælde 20% af importværdien.

Hvis du vælger at lade importmomsen beregne af et reduceret grundlag, kan du bruge brugtmomsordningen. Du kan evt. læse mere om ordningen i nedenstående vejledning:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=83330&vId=200181&i=2&action=open#i83330

I det omfang du vælger at bruge brugtmomsordningen vil du således kun skulle afregne moms af din egen fortjeneste.

Henrik

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)