Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler ang. rykkerskrivelser / inkasso

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Fyn
Tilmeldt 19. Jun 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogle af jer, der ved, hvordan reglerne er for rykkerskrivelser mellem 2 erhvervsdrivende ?

Jeg har fundet et advokatfirmas råd om "penge tilgode" men der stod, at det gjaldt mellem erhvervsdrivende og privat, og så tænkte jeg, at der måske var andre regler mellem 2 erhvervsdrivende.

Jeg har 2 firmaer, der endnu ikke har betalt mine fakturaer, og jeg har personligt bedt driftsleder om at betale mit honorar, og efterfølgende har jeg sendt en opfordring til at betale mit honorar pr. mail (men om denne opfordring kan defineres som en rykker ved jeg ikke. Jeg har skrevet "jeg vil opfordre til at du straks betaler kr. x.xxx,- som svarer til mit fulde tilgodehavende" og så tilføjet mit kontonummer)

Kan jeg pålægge rykkergebyr ? Er der regler om størrelselsordnen heraf ?

Kan jeg gøre krav på renter ? Det står der ikke noget på min faktura om, men kan jeg gøre krav på det fra nu af ?

Er der noget bestemt antal rykkere, jeg SKAL sende, før jeg må sende sagen til inkasso v. advokat ?

Kan jeg sende ham en skylderklæring ? Eller er det kun noget man bruger mellem erhvervsdrivende og private ?

På forhånd tak for hjælpen.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Send ham en rykker med 100,- rykkergebyr på.
Rykkergebyret skal der ikke tillægges moms på.

Giv dem 10 dages betalingsfrist, og skriv af udestående overgår til inkasso, hvis ikke betløbet er indbetalt inden for disse 10 dage.

Også læs lige dette indlæg, her står alt hvad du burde vide om rykkere og inkasso.

Alt om inkasso og rykkere

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Første rykker kan sendes lige så snart betalingsfristen er udløbet (hvis der ikke er aftalt en betalingsfrist er den 31 dage)

Den Glade Fynbo:

Kan jeg pålægge rykkergebyr ? Er der regler om størrelselsordnen heraf ?

Ja, du kan pålægge 100 kr. i gebyr på en rykker (der er ikke moms på gebyret, du kan kun pålægge gebyr på de første 3 rykkere, hvis du allerede har sendt noget til din kunde og der ikke direkte står at det er en rykker og at der er pålagt gebyr så tæller den ikke med som en rykker).

Den Glade Fynbo:

Kan jeg gøre krav på renter ? Det står der ikke noget på min faktura om, men kan jeg gøre krav på det fra nu af ?

Hvis der ikke står noget om renter på fakturaen, så kan du kun pålægge morarenter (fastsættes årlig og er lige nu 1,55%, hertil lægges altid 7%. så i alt 8,55%). der kan påregnes morarenter fra forfaldsdato. (morarenterne er naturligvis en årlig rentefod)

Den Glade Fynbo:

Er der noget bestemt antal rykkere, jeg SKAL sende, før jeg må sende sagen til inkasso v. advokat ?

Nej, det er dog god kotyme at sende 2-3 stykker (evt. + først en venlig henvisning til den manglende betaling, uden gebyr). Husk dog at skrive på rykkere at hvis betaling udebliver så sendes det til inkasso.

Den Glade Fynbo:

Kan jeg sende ham en skylderklæring ? Eller er det kun noget man bruger mellem erhvervsdrivende og private ?

Ja, det kan du godt. den bruges dog mest til at bevise at han vedkender sig gælden.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Koludabyg var hurtigst :)

Jeg kan dog lige præcisere at der skal gå 10 dage mellem rykkerne for at gebyr kan pålægges.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Benjamin:
(fastsættes årlig og er lige nu 1,55%, hertil lægges altid 7%. så i alt 8,55%)

2 gange årligt - den 1. januar og 1. juli.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)