Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor mange kw/t bruger en 747?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

I forlængelse af den megen snak om standby lamper kunne jeg godt tænke mig at regne ud, hvor mange fladskræme på standby der kan stå tændt i et år for den samme energi som en Boeing 747 bruger på en tur fra Washington DC til København og retur. Men jeg har ikke kunne finde nogle brugbare tal ...

Og så var det jeg tænkte, at der sidder så mange kloge teknisk mindede folk her på Amino, og at der måske var en der ved det ...

Grunden til at jeg gerne vil regne det ud er naturligvis at påvise noget af al det hykleri der er i miljødebatten ... Alle de høje herre mener vi andre skal skrue ned - men selv sviner de med energien. Det krævede f.eks. 140 private jet og 1200 limosiner at afholde de sidste 2 ugers klimamøde. Det er intet mindre end arrogant. Specielt er det grotesk, at de fattige lande flyver op i privat jet for at bede om penge. Man tager altså ikke taxi op til bistandskontoret. Det er arrogant og det provokerer mig helt vildt.

Jeg har iøvrigt lige skrevet et længere indlæg på min blog om hvor jeg mener at vi slet ikke skal spare på energien - tværtimod, vi skal bruge meget mere energi ... :)

Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Indlæg ialt: 132
Fra  logfit Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :


Hej Mikkel,

Kunne ikke lade være med at regne lidt på det:

CPH-NY ~6500 KM

En 747 flyver ca. 12 liter pr. Km dvs. den bruger 78.000 liter brændstof, det svarer til 78 m3.

Jet brændstof har ca. 43MJ / Kg og ved 15 grader går der ca. 804 Kg pr. m3

Vi omregner til Kg brændstof som er ca. 62.712 Kg brændstof.

Vi ganger det med de ca. 43MJ hvilket ca. giver os et forbrug på 2.700.000 MJ.

Omregner så MJ til KW/t = (ca. 277 W/t pr. MJ)  = 750.000.000 watt timer

Hvilket bliver ca. 750.000 KW/t hvilket må være mit bud på sådan en tur over atlanten.

1.500.000 KW/t hvis du tager retur med :)

Skal lige siges det er en del år siden jeg har rodet med fysik, så der tages forbehold for regne fejl, rettelser er velkomne! :-)

Så er der åben beta på logfit.dk - Din gratis online træningsdagbog.

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej  Mikkel

Jeg ved ikke hvor meget en Boeing 747 bruger for at flyve fra Washington til København, det kunne være sjovt at finde ud af, hvis jeg falder over nogle tal, skal du straks få det at vide.

Dit blog indlæg er god læsning, selvfølgelig skal vi forbruge os ud af miljøkrisen, det er da den eneste fornuftige vej, det er da også den eneste vej ud af den økonomiske krise verden står i.

Vi har alle teknologierne til at gøre det, klimaet og økonomierne har brug for. Der er ikke brug for kvoteaftaler.

Desværre tror jeg at der er et problem med noget skatte og afgiftsprovenue, som holder mange politikere tilbage, det er jo nemt at gange en benzinpris mv. med 2 til afgifter, disse muligheder byder de vedvarende energiformer ikke på og så tror jeg vi er inde ved problemets kerne i den vestlige verden, for hvordan får man vælgerkvæget til at acceptere højere skatter eller lavere serviceniveau i den offentlige sektor ? Det kan godt risikere at koste et par politikere pladsen i salen og det var jo ikke meningen, når det nu er deres levebrød ?

Det verden har brug for er politikere, som vil levere troværdig politik og stå ved den, der er ikke brug for taburatklæberi og politisk populisme.

At topmødet byder på ufatteligt meget dobbeltmoral, er vi helt enige om.

De bedste hilsener

Finn

Fra Fur
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 549
Fra  LidtBedre Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Med de 1.500.000 Kwh ser regnestykket således ud:

Min skærm (22" HannsG) bruger 34w normalt, og 0,4w ved slukket. Dvs. den skal ialt være tændt i 44 millioner timer, for at modsvare en enkelt flyvetur.  Med andre ord: Hvis 61.798 af os slukker den ene skærm i en måned om året, kan vi spare hvad der svarer til en enkelt flyvetur om året.

Hilsen Viggo Poulsen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tusind tak for hjælpen. Det var sopm jeg havde forestillet mig en fandens masse standby timer ... Og helt ærligt, jeg tror mit TV på standby har haft mindst ligeså stor positiv indflydelse på klimaet, som Obamas tur til København i dag ... :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)